Ewald skrev:
I Tyskland t.ex. får man inget bidrag/ installationsstöd om solfångarna saknar Solar Keymark certifieringen.

Även i Österrike finns det en delstat som betalar mindre bidrag/ installationsstöd om solfångarna ej är certifierad enligt Solar Keymark.
Definitivt något att tänka på... ...om man ska installera solpaneler i Tyskland och Österrike. :)
 
Sen förstår jag inte era beräkningar !!!!

Som ni säkert redan vet får man 2,50kr per kWh i årsutbyte för solfångare, dock max 7500kr i bidrag för privatpersoner.

Vi tar Sfinx 58-30X med ett årsutbyte på 2006kWh eftersom ni redan har använt den som exempel.

2006kWh x 2,50kr = 5015kr i bidrag.

10 000kr - 5015kr = 4985kr

4985 / 2006 = 2,485kr/kWh som ni tidigare har räknat ut.
 
årsutbytet är effekten integrerad över tiden !!

Vad blir amortiseringstiden på anläggningen ??

En solfångare har t.ex. en livslängd. 20 år t.ex.

En solfångare med mindre effekt eller med lägre årsutbyte ger mindre energi år för år !!

Investingeringen betalar man bara en gång !!! Tar ni hänsyn till detta ?

Stedevil och andra ??
 
Vilka energipriser antar ni förresten ??? Mycket att tänka på !!!
 
I diskussionen heat-pipe vs u-rör så förstår jag inte hur tex energipriset blir en faktor varken till den ena eller den andras fördel. :confused:
 
Sfinx 58-30X verkar dock vara ett bra val :-) ... på första ögonkastet.
 
stedevil skrev:
I diskussionen heat-pipe vs u-rör så förstår jag inte hur tex energipriset blir en faktor varken till den ena eller den andras fördel. :confused:
Nja, hur vill du räkna ut amortiseringstiden annars ?

Investingeringen kostar ju pengar. Sen måste man ju räkna ut när investingeringen amortiserar sig respektive vilken solfångare amortiserar sig snabbast ....
 
Ewald skrev:
Sen förstår jag inte era beräkningar !!!!
Vad är det du inte förstår?

Exemplen som jag tidigare har visat i den här tråden är själva inveseringskostnaden.

Alla solfångare som man kan söka bidrag för i Sverige är testade hos SP och dom räknar ut vad en solfångare har för energiutbyte vid 50C över ett år. Själva bidraget som man kan söka för solfångare är gjort så att man får 2kr och 50öre för varje kWh i årsutbyte som solfångarna producerar vid 50C enligt SP:s lista.


Så om man har en solfångare som är beräknad till att ha ett årsutbyte på 1000kWh/år vid 50C kan man alltså få 1000kWh x 2,50kr = 2500kr för i bidrag. Så om den solfångaren kostar 5000kr och man får beviljat bidrag behöver man alltså bara betala 5000kr - 2500kr = 2500kr för.

Sedan kan man ju även räkna ut amorteringstiden men det är en annan sak det.

Jag anser att om man vill ha den "verkliga" amorteringstiden bör man först köra anläggningen i ett år och verkligen se vad man får för årsutbyte i verkligheten, bara för att det står att en solfångare ger tex. 1000kWh i årsutbyte kommer det i verkligheten troligtvis inte vara så, som jag tidigare har skrivit så är det uträknat vid 50C, men man kan även få ut mer än dom 1000kWh om man kör mot en lägre temperatur än 50C d^_^b

Mycket energi och höga temperaturer är inte samma sak.

Men självklart kan man räkna ut amorteringstiden efter SP:s siffror dock så kan man inte förvänta sig att resultatet kommer stämma mot verkligheten, men det är helt klart ett bra riktvärde!


Mvh
 
Redigerat:
Tar vi Anglia59s siffror.

En solfångare (Sfinx) kostar 4985 Kr efter bidrag.

Den ger 2006 kWh per år. En kWh kostar t.ex. 1 Kr

Det är 2006 Kr per år. Amortiseringstiden blir då 2,49 år.

Det är bara ett exempel hur man kan räkna det. En solvärmeanliggning består ju inte enbart av solfångare. Sen kommer kanske systemverknigsgraden att variera från anläggning till anläggning osv., osv. ... men bara för att jag visade vad jag menade ....
 
Ewald skrev:
Tar vi Anglia59s siffror.

En solfångare (Sfinx) kostar 4985 Kr efter bidrag.

Den ger 2006 kWh per år. En kWh kostar t.ex. 1 Kr

Det är 2006 Kr per år. Amortiseringstiden blir då 2,49 år.

Det är bara ett exempel hur man kan räkna det. En solvärmeanliggning består ju inte enbart av solfångare. Sen kommer kanske systemverknigsgraden att variera från anläggning till anläggning osv., osv. ... men bara för att jag visade vad jag menade ....
Okej då förstår jag, men som du har skrivit så bör man nog räkna med alla komponenter som ingår i en anläggning.

Mvh
 
@ Anglia59

Kostnaderna för investingeringen har man bara en gång. Bidrag får man bara en gång. Men utbytet sker ju över många år. Sen är det så att U-pipe har en längre livstid. Allmänt sett.

kWh .... det är effekten integrerad över tiden.

Sälvklart är hög temperatur och värme inte samma sak !!!

Den verkliga utbytet beror ju på mycket. Systemets verkningsgrad, lutning, söderläge, ort, osv.

Även är verkningsgraden högre om temperaturskillnaden mellan solfångaren och värmebärande vätska är så stor som möjligt osv osv.
 
Anglia59 skrev:
Okej då förstår jag, men som du har skrivit så bör man nog räkna med alla komponenter som ingår i en anläggning.

Mvh
Ja, okej.

Ja, jag tänkte bara att man egentligen tar hänsyn till hela investingeringen och sen räknar amortiseringestiden. Men då måste man ju veta a´vilka komponenter att man har och vad de kostar. Sen finns det ytterligare andrakvalitetsgrejer som inte direkt ingår i den här amortiseringesberäkningen osv osv.

Men om vi bara tittar på solfångarna går det väl bra.

Energikostnaden påverkar då hur du kan se. Även livslängden osv.
 
Ewald skrev:
Ja, okej.

Ja, jag tänkte bara att man egentligen tar hänsyn till hela investingeringen och sen räknar amortiseringestiden. Men då måste man ju veta a´vilka komponenter att man har och vad de kostar. Sen finns det ytterligare andrakvalitetsgrejer som inte direkt ingår i den här amortiseringesberäkningen osv osv.

Men om vi bara tittar på solfångarna går det väl bra.

Energikostnaden påverkar då hur du kan se. Även livslängden osv.

Ja självklart påverkar bla. livslängden och energipriset, det svåra är väl egentligen att veta hur länge kommer solfångarna fungera? Det finns många som har haft sina solfångare utan problem i runt 20-30år, men samtidigt finns det dom som har haft diverse problem, fast har inte hört talas om så många som haft det.

Energipriset lär knappast bli billigare i framtiden så det tror jag inte vi behöver nämna så mycket om ;)

Mvh
 
Ja, det stämmer. Energipriset kommer att öka i framtiden.

Nja, U-pipe solfångare håller längre, men som du säger, man vet aldrig livslängden.

Men om man gör en kalkyl och sen inte kan bestämma sig borde man eventuellt ta hänsyn till detta.
 
Ofta är det inte ens solfångarna som gör skillnaden utan systemlösningen. Man kan eventuellt få ut mer av en solfångare som egentligen ger lite mindre effekt om man har rätt systemlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.