Hocke skrev:
Liten fråga,
Beställde du 4 moduler ?, man får ju 5 för samma pris + en styrmodul till  (20% rabatt).
Lite konstig rabatt tycker jag!

Är dom SP-provade annars får man väl inget bidrag?
Nej, jag beställde självklart fem st. Den femte får man ju på köpet i praktiken. Har bara plats för fyra på väggen, men den femte får jag säkert avsättning för oxå.

De är inte SP-provade, men däremot testade av TÜV och nu håller man på och "översätter" det resultatet till svenska. Konstigt nog har man olika mätstandarder inom EU, men liksom andra typprov så ska de gälla inom unionen. Dock är det väl förknippat med en kost som sedan läggs på konsumentpriset. Min gissning är att bidragsmöjligheten innebär prisökningar vilket gör det hela lika långt som brett. Jag ser solenergin som något som reducerar min vedhantering och detta blir min vinst!

Hej, Karkulla!

Hur går det med din anläggning?
Förutom "rören" vilken laddpump styrning har du?
Är självpå "g"... ::)

//P

Hämtar paneler och tankar nästa vecka. Får med en "noname"-styrning i köpet. Är säkert en enkel grej...
Återkommer!

Hur gick det då? Är allt på plats nu?

Jag får hålla Er på halster lite till...

Paneler och tankar är hämtade, men ej inkopplade ännu på grund av att Sverige står still; Industrisemester.

Har dock lekt lite: Monterade en av 15-rörsmodulerna i skuggan, ställde upp modulen mot väggen i solen och hämtade trädgårdsslangen. Det sistnämda tog max 5 min.
När vattnet rusade in i modulen hördes ett fasligt bubblande i modulen. Vattnet kokade!
Efter ångpuffar och efterföljande hetvatten kyldes modulen av snabbt och endast fisljummet vatten kom.
Stängde av vattnet och efter några minuter gick modulen i kok igen...

Återkommer när min anläggning är mer komplett, men jag är övertygad om att det här blir jättebra!

Temperaturen sticker kvickt som f-n om du inte har någon cirkulation. Mina paneler ger ungefär 100 W/rör.

Tänkte bara göra ett tillägg när det gäller partiell förångning med heatpipe. I åtminstone mina paneler finns uttag för "dykrör"/tempsensor som kopplas till styrenheten så att den vet när pertiell förångning råder och slår därmed av cirkulationen tills den bedömer att det finns tillräcklig kapacitet i ackumulatortanken att ta hand om värmen så att nytt förångningstillstånd inte behöver uppnås...

Antar att de flesta styrningar jobbar så...

Jag har inte sett någon information om att min styrning skulle försöka räkna ut om det blivit förångning i värmeväxlaren. Den slutar cirkulera om det finns risk att ackumulatortanken blir en ångmaskin, och då lär det ju bli förångning på taket, men såvitt jag vet kommer cirkulationen igång igen så snart tanken har svalnat en aning.

apersson850 skrev:
Jag har inte sett någon information om att min styrning skulle försöka räkna ut om det blivit förångning i värmeväxlaren. Den slutar cirkulera om det finns risk att ackumulatortanken blir en ångmaskin, och då lär det ju bli förångning på taket, men såvitt jag vet kommer cirkulationen igång igen så snart tanken har svalnat en aning.
Tror också att de flesta styrningar fungerar som din och att sensorn i dykröret vanligtvis är till för att känna av när det är dags att starta/stoppa cirkulationen.

Lånar tråden lite...

Kan man någonstans hitta en jämförelse mellan vakuum och plana solfångare där verkningsgraden är jämförd månad för månad över ett år?

perkele skrev:
Lånar tråden lite...

Kan man någonstans hitta en jämförelse mellan vakuum och plana solfångare där verkningsgraden är jämförd månad för månad över ett år?
Den här rapporten har några år på nacken men den kanske duger?

fredda skrev:
Tror också att de flesta styrningar fungerar som din och att sensorn i dykröret vanligtvis är till för att känna av när det är dags att starta/stoppa cirkulationen.

Vad menar ni med dykrör i så fall? Till min styrning fins PT1000-givare till acktank (topp och botten) samt till utloppsidan på sista panelen.

Jag har nog helt enkelt bara tagit för givet att givaren i själva panelen meddelar styrningen när panelen gått i kok samt när temperaturen i växlaren är ett visst antal grader högre än i botten på acktanken?

Det kanske helt enkelt bara är det sistnämnda? Får maila och fråga...

Vad är det för något slags styrning du har?

Jag hittade inte någon mer detaljerad beskrivning på den, fast det kanske finns, om man letar mer noga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.