Får vi en uppdatering på detta Saltis? Hoppas verkligen att det gick bra för dig i processen.
tack för uppdateringen, håller tummarna för er!
Trevligt med en tråd som uppdateras.
Supertråkigt att det fortfarande är en tvist men hoppas att det löser sig.
Supertråkigt att det fortfarande är en tvist men hoppas att det löser sig.
Hur har det gått för er. Blev det förrättning av Lantmäteriet.S Saltis skrev:
Jag kan mycket väl förstå att folk inte vill ha grannar och att grannarna kör bil på ens mark. Jag hade satt mig på tvären jag med. Sen förstår jag mig inte på folk som köper fastigheter på landet utan egen väg och förlitar sig på gamla avtal och markägarnas "goda vilja", det är som bäddat för konflikter, speciellt när marken byter ägare/ går i arv. Ofta är det storstadsbor som köper stuga på landet som går i denna fälla. Jag är själv storstadsbo och köpte en liten gård på landet för att ha som sommarställe men när vi letade objekt så hade vi som absolut orubbligt villkor att det skulle finnas en egen bilväg på egna marken fram till huset och helst utan att någon annan hade rätt till vägen och så blev det. Köpte en gård med egen väg som slutar hos oss, har 4 ha runt gården, ser inga grannar, bara skog och natur, kan springa näck i min trädgård om jag vill och det är så otroligt jävla skönt att slippa se och ha med folk att göra.S Saltis skrev:Ja det kunde vara värre än servitutstvist som för familjen lite längre bort som hamnat i en bygglovstvist.
Mer exakt så var det mamman som sålde tomten och sonen som strax efter tog över gården har överklagat förhandsbygglovet hela vägen upp i kammarätten med skäl som att det finns risk för att djurhållningen ska ge allergi hos köparen etcetera. Familjen fick rätt att bygga i länsrätten med sonen överklagades vidare.
Har pågått i två år då de varken kunnat sälja eller bygga.
Samma som för oss där det var föräldrarna som styckade av och barn som driver tvisten.
Verkar nästan vara sed här på bygden att inte vilja ha grannar .
Men det förjänar kanske en egen tråd.
Är du inte klok? Du får absolut inte köra med traktor på nån annans mark.D Daniel 109 skrev:De vill inte ha er på sin fastighet uppenbarligen. Då är nog en förrättning de endavägen. Det kommer högst troligt att kosta även stamfastigheten en slant. Fråga om de vill att det ska göras en förrättning med de kostnader det medför. Nämn inte att du ser kostnaden som ett problem. Nackdelen för din del, utöver kostnaden, är att det tyvärr sannolikt drar ut på tiden. Ni får skaffa traktor, tyvärr gör det knappast vägen bättre.
Exakt. Därför anser jag det mycket märkligt att man överhuvudtaget köper en fastighet utan att ha en EGEN väg på EGNA marken. Hade man haft detta från början så hade köparen sluppit mycket bekymmer.E elmont skrev:Den väg som finns inskrivit i ett servitut som jag har till ett fritidshus är en gammal "hästväg" och den kan aldrig bli en bilväg utan att man utökar/breddar vägen. I mitt fall är det helt klart vad som gäller det kan aldrig bli en bilväg om man inte enar sig om det (vilket i mitt fall inte är några problem om jag så önskar).
Så man måste veta vad det var för typ av väg från början
Kan hålla med om det, det är ju självklart att styckar man av så får man grannar. Men som du är inne på så var det förra generationen som styckade av och den nuvarande som sätter sig på tvären. Men som sagt, återigen, jag skulle aldrig ens fundera på köpa fastighet utan egen väg på egen mark, punkt. Och helst vill jag inte ha några grannar alls inom synhåll, vill inte ha med nån jävel att göra.T Taxture skrev:
Vilken mardröm. Inte en kommentar om TS ekonomi men är det verkligen rimligt att man ska riskera personlig konkurs för en liten jävla väg till sitt hus? De här transaktionskostanderna som har med lantmäteriet (stämpelskatt, förrättning) måste få ett slut.