Claes Sörmland
M Maria Olsson2 skrev:
Ja det har bara varit så här sedan förra våren , så det är geggigt trots torkan

Det kommer från dränering av en tomt ut i en vägtrumma som mynnar på Sveaskogs mark går fram i ett dike som sedan rinner med vatten från två läckande nerlagda trekammarbrunnar och rinner sedan in till mig och genom min mark i ett grävt dike av sveaskog och sedan tillbaka till Sveaskogs mark och vidare ner i ån på två ställen ( diket som är grävt är grunt och om det inte är mycke vatten ca 25 cm djup svänger det själv av och går in på min baksida nära min vattenbrunn och då vidare ut i ån )
Något tillstånd finns inte för diket, och fastigheten som dränerar sin mark har inte tillstånd av mig att dränera vatten ner till mig
Ok då förstår jag. Är lösningen helt enkelt att du lägger igen diket på din tomt? Sen får Sveaskog lösa sin egna diken på sin egen mark?

M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok då förstår jag. Är lösningen helt enkelt att du lägger igen diket på din tomt? Sen får Sveaskog lösa sin egna diken på sin egen mark?
Då blir det översvämning på min tomt nästan en sjö för då rinner det hejdlöst okontrollerat in

Claes Sörmland
M Maria Olsson2 skrev:
Då blir det översvämning på min tomt nästan en sjö för då rinner det hejdlöst okontrollerat in
Då låter det som att en vall med dränerande dike är den bästa lösningen. Jag förstod dig som att ytligt berg blir en utmaning. Ett elände med lågt liggande tomter med ytligt berg.

M
Då låter det som att en vall med dränerande dike är den bästa lösningen. Jag förstod dig som att ytligt berg blir en utmaning. Ett elände med lågt liggande tomter med ytligt berg.
Tack tyvärr håller inte vall

M
Det absolut effektivaste är att du gräver ett avskärande dike inne på din fastighet. Den uppgrävda jorden kan läggas som en vall mot gränsen så att vatten stannar kvar hops grannen. Den åtgärden har du full kontroll över och kan därmed snabbt och effektivt genomföras. Du blir mer oberoende av grannens vatten.

Den andra vägen att gå är att få Svea skog att åtgärda sina diken på något sätt. Enklast genom att tala med deras tjänstemän.
Tack
Men sveaskog är inte intresserade
Dom vill bara hjälpa deras granne
men inte mig som deras andra granne
En vall är nog bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.