68 273 läst ·
260 svar
68k läst
260 svar
Vägsamfälligheten har målat på träd på min brors tomt
Du är VERKLIGEN ute och cyklar.Nissens skrev:
Jösses, det är ju det jag säger, det är ytan som blir skrovlig - men barken spricker INTE. Trädet skulle bli skadat om barken sprack.
Jag kan detta, och att du sitter och googlar utan att förstå vad det står blir bara dumt.
Barken spricker INTE och färg kan inte sitta kvar i decennier. Det är så verkligheten ser ut vare sig du gillar det eller inte.
Som någon sade: läs en bok. 😊
Får man tro TS har styrelsen inte uppvisat något större mått av kunnighet.P polaris78 skrev:Man har ett ansvar som fastighetsägare att visa hänsyn mot sin omgivning.. Att ha fallfärdiga träd som kan ramla toppar och stora grenar eller i sin helhet ner över folk ivärsta fall eller över vägen och blockera den är såklart en olycka om ingen kunnat förutse det . Men när träd visar tydliga skador och tydliga tecken att vara fallfärdiga och dessutom kunniga påpekar risken så kommer man till sist att det är en fastighetsägare som varit försumling och inte hörsammat varningarna och ignorerat att åtgärda problemet i tid.
Försäkringar är mot olyckor
Olyckor är inte olyckor när omgivning klagar på fallfärdiga träd som bör fällas innan dom skadar nån eller något.
Har träden överhuvudtaget varit av sådan kvalitet så att de inneburit någon teoretisk risk?F FGLIN skrev:
Är det inte så att det bara handlar om normal skötsel av en väg för att den skall uppfylla de krav som ställs för t.ex. statliga bidrag?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
visst vi vet omöjligen vilken kunskap som varit på plats och dömt ut träden , men många som har fallfärdiga träd saknar deffenitivt vana av att bedömma om träd är fallfärdigt eller inte så jag skulle säga att vad vi läst i tråden än så länge så lägger jag större chans att styrelsen haft nån kunnig om träd med sig än att ts har kunskap att göra den bedömningen av nån högre kvalitet.. än "fina gamla träd"F FGLIN skrev:
Många sommarstuge ägare och villaägare lägger ofta helt emotionella värden på träden och är i dom flesta fall så långt man kan komma ifrån folk som har stor vana att bedömma skick och rasrisk på träd.
Fast som vi också har läst i den här tråden så är detta sekundärt då föreningen troligen inte har med vilka träd som står folks tomter förrän de fallit över vägen och då är det samfällighetens problem och inte tomtägarens.P polaris78 skrev:visst vi vet omöjligen vilken kunskap som varit på plats och dömt ut träden , men många som har fallfärdiga träd saknar deffenitivt vana av att bedömma om träd är fallfärdigt eller inte så jag skulle säga att vad vi läst i tråden än så länge så lägger jag större chans att styrelsen haft nån kunnig om träd med sig än att ts har kunskap att göra den bedömningen av nån högre kvalitet.. än "fina gamla träd"
Många sommarstuge ägare och villaägare lägger ofta helt emotionella värden på träden och är i dom flesta fall så långt man kan komma ifrån folk som har stor vana att bedömma skick och rasrisk på träd.
<fnissar> Jag vet ett jaktlag där färg på träd lärde hela laget att räkna i basen 4. De tröttnade på att underhålla passkyltarna så de började med att färgmarkera ett träd på passen istället. En upp till fyra färgringar på träden i vitt, rött, gult och ljusblått som bättrades på vid behov vid passröjningen före älgjakten.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Jag skulle säga att det är en grov förenkling av verkligheten och en vrångtolkning så långt åt motsatt riktning man kan komma..G gmogmo skrev:
Ramlar ditt fallfärdiga träd och skadar nån eller något så betalar du eller iaf ditt försäkringsbolag..
Att det är vägföreningen som öppnar vägen men alla delar av ditt träd brukar då dumpas på din mark..och blir ditt problem..
Även mängden uttaxerade medel kommer ju på sikt öka om alla motarbetade vägföreningens jobb att hålla öppen farbar väg..
I dom flesta vägföreningar försöker dom flesta samarbeta och man försöker ta bort såna träd som kan orsaka problem i nästa oväder. Sen verkar det ofta finnas nåt exempel på nån som prompt ska motarbeta och krångla och ställa till oreda. Men dom brukar få vad dom förtjänar när resten tröttnat och plötsligt blundar folk för allt.. och problem träden får en knuff i rätt riktning in i trädgården hos folk .
Sen finns det såklart vägföreningen som tar sig lite väl stort ansvar och gör saker som är utanför deras uppdrag, men det är rätt ovanligt att nån straffas och det brukar vara svårt med bevisen vem som gjorde vad..
Har du inte tagit bort färgen än?T TechMark skrev:
Som jag tipsade om för 130 inlägg sedan; ta en morakniv eller en slipmaskin och ta bort färgen. Upplys sen förövarna om att skadegörelse beivras och att upprepad vandalism polisanmäls.
Min erfarenhet är snarare att vägföreningar i småhusområden inte alls bryr sig om träd i folks trädgårdar eller på annan tomtmark. Skulle ett träd falla ut i väganläggningen så löser man det snabbt då, vanligast genom att någon driftig boende går ut med motorsågen. Sen får markägaren ta hand om sitt fallna träd och allt är frid och fröjd. Vägföreningens styrelse missar troligen hela händelseförloppet.P polaris78 skrev:Jag skulle säga att det är en grov förenkling av verkligheten och en vrångtolkning så långt åt motsatt riktning man kan komma..
Ramlar ditt fallfärdiga träd och skadar nån eller något så betalar du eller iaf ditt försäkringsbolag..
Att det är vägföreningen som öppnar vägen men alla delar av ditt träd brukar då dumpas på din mark..och blir ditt problem..
Även mängden uttaxerade medel kommer ju på sikt öka om alla motarbetade vägföreningens jobb att hålla öppen farbar väg..
I dom flesta vägföreningar försöker dom flesta samarbeta och man försöker ta bort såna träd som kan orsaka problem i nästa oväder. Sen verkar det ofta finnas nåt exempel på nån som prompt ska motarbeta och krångla och ställa till oreda. Men dom brukar få vad dom förtjänar när resten tröttnat och plötsligt blundar folk för allt.. och problem träden får en knuff i rätt riktning in i trädgården hos folk .
Sen finns det såklart vägföreningen som tar sig lite väl stort ansvar och gör saker som är utanför deras uppdrag, men det är rätt ovanligt att nån straffas och det brukar vara svårt med bevisen vem som gjorde vad..
normala? jag har dock sett många som har vart måladeT TechMark skrev:Det är inte ett problem, träden ifråga är inget hinder för sopbilen och skolskjutsar är inget som existerar där ute.
Oavsett så gällde frågan lagligheten i att måla på träd på annans mark.
Det var ju inget som hindrade dem från att markera träden med plastband istället, vilket annars är det normala vid markering av träd.
Vad menar du med ”det normala”???T TechMark skrev:
Det är oerhört vanligt att man målar på träd av diverse anledningar. Man markerar leder, träd som inte skall fällas vid skogsavverkning, vägen ut till någon plats i naturen, träd som skall fällas vid en mindre avverkning… osv
I motsats till vad som påstås här försvinner färgmarkeringarna efterhand ute i verkligheten.
Plastband förekommer säkert lite nu och då, men att säga att det ena eller det andra är ”normalt” känns verklighetsfrånvänt…
Jag tror att man gått ifrån plastband mycket för att de blir kvar i naturen länge. När jag markerar något som inte behöver vara markerat någon längre tid så använder jag vanligt toapapper. Det bryts ner rätt fort i naturen. Vad använder du som verkar ha sån koll?
Redigerat: