73 934 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Normalt sett delas utgiften upp på hur stor sträcka som räknas höra till fastigheten. Jag har t.ex. en kort bit av en grusväg som sköts av vägföreningen och betalar ca 300 kr/år. Den närmsta grannen 2 km bort betalar lite mer och nästa 5 km bort ännu lite mer osv. Tror nog 97-åriga Agda klarar det....J JohanLun skrev:
Det skulle knappt finnas några vägföreningar om kommunen tog på sig ansvaret... De finns och sköts bara för att de är tvingade.Bart skrev:
Nu bor jag lyckligtvis i en kommun där befolkningen i kommunen naturligtvis röstat fram en ledning som inser att även gångtrafikanter är en samhällsviktig del av infrastrukturen och att snöröjningen därmed ingår i kommunens åtagande för att upprätthålla en fungerande infrastruktur. Varför ska bilar få skottat men inte gångtrafikanter?
Men, om vi hade haft det totalt värdelösa systemet att fastighetsägare ska skotta trottoarer borde det ju naturligtvis då finnas lite alternativ.
Först och främst skulle jag investera i en skylt där det står "denna del av trottoaren vinterunderhålls ej". Kan kommunen sätta upp sådana skyltar på mina favoritstråk borde jag som ansvarig kunna göra det också.
Alla vägbidrag som betalas ut av kommuner och stat till enskilda vägar måste avslutas direkt. Varför ska de få bidrag till skottning när jag inte får det? Det är en privat väg och ska vara så också. Stäng gärna av den för icke delägare. Vem bryr sig?
När en granne kommer och ringer på och informerar om mina skyldigheter skulle jag direkt ta fram min Excel-mall för kostnad av nyttjande av trottoar och fråga hur många gånger per vecka denne tänkt nyttja trottoaren och fråga om de vill betala per gång eller köpa ett säsongskort. Om jag ska underhålla borde jag kunna välja hur mycket det ska kosta respektive användare också. Naturligtvis finns det ett högkostnadsskydd likt det förskolan och fritids har.
Boende i hus utan trottoar ska naturligtvis vara solidariskt skyldiga att skotta tillsammans med grannar som har trottoar. I en kommun är vi solidariskt ansvariga för allt.
Du verkar tolka solidariskt att betyda att alla ska hjälpa dig men att du inte ska hjälpa nån.
/ATW
Det är väl solidariskt om alla hjälper till att skotta? Den utan trottoar bör inte gnälla på andra utan hjälpa till istället om man har problem med det.A ArneTW skrev:
Jag lät nattens snö ligga till 1700 iallafall idag =) Och trottoaren är återigen stängd för pedistranter.
Magnus Filip skrev:Känns som en tabloid med "fake news" när man refererar och jämför med ytterligheterna som i det här fallet med "Ove" för att spetsa till det hela, när man inte gillar något.
Det kan ju vara en isig uppförsbacke eller mängder med snö på trottoaren. Människor i rullstol eller med käpp och folk med barnvagnar behöver kunna ta sig fram även de.
Några få har inställningen att lagar och regler inte gäller dem, men de gäller för alla andra. Trafikregler är väl det vanligaste att några har för ovana att strunta i. Intressant detta.
Det skulle vara bra att få lite mer input från dig hur du egentligen tänker, om du inte har något emot det. Hur resonerar du?
För grannen och jag kommer att driva detta i samarbete med kommunen inför nästa säsong och är bra att ha mer kött på benen. Grannen är jurist så det passar bra.
Jag kan absolut beskriva tydligare varför jag resonerar som jag gör.
Att skotta en trottoar som tillhör kommunen ligger inte i linje med mina personliga åsikter om vad som är rimligt. Dessa värderar jag högre än någon skrivning alt lag.
Det jag framförallt reagerar på är att du lägger en ansenlig mängd av din fritid på att försöka rätta grannar som inte har samma värderingar som dig.
För din egen skull tror jag du ska släppa problemet.
Jag tror du blir lyckligare av att ha en bra relation med dina grannar än att vara kvarterspolis med skottade trottoarer.
Inlägget är skrivet i all välmening.
Mitt inlägg hade ett stort mått av ironi, då ts vill ha en tvingande vägförebing och det är ju just det som det blir om kommunen tar in skatt och sen väghållare.P xxxscrabblexxx skrev:Normalt sett delas utgiften upp på hur stor sträcka som räknas höra till fastigheten. Jag har t.ex. en kort bit av en grusväg som sköts av vägföreningen och betalar ca 300 kr/år. Den närmsta grannen 2 km bort betalar lite mer och nästa 5 km bort ännu lite mer osv. Tror nog 97-åriga Agda klarar det....
Jag kan tycka de som menar att den som nyttjar trottoaren borde betala, nte den som äger fastigheten intill den har en poäng. Men eftersom det är omöjligt i praktiken så bör alla vara med. Vare sig man själv har eller inte har trottoarer. Man vill ju troligen gå på trottoaren eller gatan i vilket fall.
Det är väl inte omöjligt i praktiken...J JohanLun skrev:Mitt inlägg hade ett stort mått av ironi, då ts vill ha en tvingande vägförebing och det är ju just det som det blir om kommunen tar in skatt och sen väghållare.
Jag kan tycka de som menar att den som nyttjar trottoaren borde betala, nte den som äger fastigheten intill den har en poäng. Men eftersom det är omöjligt i praktiken så bör alla vara med. Vare sig man själv har eller inte har trottoarer. Man vill ju troligen gå på trottoaren eller gatan i vilket fall.
om vi nu pratar om en trottoar i ett villakvarter är det bara ett problem för de som bor där och inget problem eller ansvar för övriga kommuninvånare.
Antingen får ni lösa det lokalt eller accrptera att ni inte har nån trottoar på vintern.
Det enda jag hör är ett flertal som vill att andra ska betala för sitt eget ansvar.
/ATW
Mig vetligen så brukar de flesta kommuninvånare vilja vara ute och motionera....A ArneTW skrev:Det är väl inte omöjligt i praktiken...
om vi nu pratar om en trottoar i ett villakvarter är det bara ett problem för de som bor där och inget problem eller ansvar för övriga kommuninvånare.
Antingen får ni lösa det lokalt eller accrptera att ni inte har nån trottoar på vintern.
Det enda jag hör är ett flertal som vill att andra ska betala för sitt eget ansvar.
/ATW
Vid dessa tillfällen så råkar de säkert gå igenom villakvarteren också.
Men jag gillar din tanke på att göra om villakvarten till gated communities.
Jag trodde de flesta villaägare motionerare som är ute och går har hund och de åker ju alltid till närmaste skid/skatespår för att gå med hundarna.P Pilis skrev:
Visst om man vill dra det dit och låsa in sig och sköta all snöröjning privat utan bidrag så är det väl ok. Hur skulle det vara enklare och billigare för villaägaren än att bara se till sin del av trottoaren?
/ATW
Jag tycker vi har fått en slagsida i diskussionen så att det hamnar om vem som ska betala.
Huvudfrågan är det rimliga i att kommunen och staten kan utforma föreskrifter att enskilda personer ska sköta om kommunens egendom.
Det vore intressant att veta om det finns någon annat i samhället där man tillämpar motsvarande regler. Att det sker på frivillig basis kan jag förstå men i detta fall finns inte det alternativet.
Huvudfrågan är det rimliga i att kommunen och staten kan utforma föreskrifter att enskilda personer ska sköta om kommunens egendom.
Det vore intressant att veta om det finns någon annat i samhället där man tillämpar motsvarande regler. Att det sker på frivillig basis kan jag förstå men i detta fall finns inte det alternativet.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Nej, det finns det inte. Detta är ett undantag av någon anledning.
Känner inte till något annat heller, men som sagt anses det nog som en rimlig arbetsinsats som villaägare, det i kombination med att röjningen förmodligen anses ske snabbare än om kommunen skulle röja alla trottoarer i kommunen. Sen att vissa kommuner hotar med viten är galet, man har redan ett skadeståndsansvar. Så vill man chansa så kan man strunta i snöröjningen. Sen är frågan hur mycket snö,från gatan som behöver ligga på trottoaren för att det ska anses vara ett upplag. Det är nog aldrig prövat
Att sköta om kommunens trottoar är normalt en liten extra insats i samband med att man skottar sin egna tomt.T Television_Set skrev:
Jag anser att ansvarsbiten och tillgängligheten är större åtagande.
Just nu är jag bortrest och kommer att vara borta ytterligare någon vecka. Märkligt att jag ska vara tvungen att oroa mej för snölagret utanför min tomt.
#190 tror jag det var så nämndes gemensamhetsanläggningar. Här är det fritt fram att ge de ingående fastigheterna långtgående ansvar. Jag var med i en där vi skulle sköta grönytorna och de var inte små. I nya stadsdelar har man hand om stickgator och torg så som i Uppsala. Så svaret är leta så finner du.BerraBo skrev:
Jag tycker vi har fått en slagsida i diskussionen så att det hamnar om vem som ska betala.
Tack för svar. Förstår nog kanske.O Orvar777 skrev:Jag kan absolut beskriva tydligare varför jag resonerar som jag gör.
Att skotta en trottoar som tillhör kommunen ligger inte i linje med mina personliga åsikter om vad som är rimligt. Dessa värderar jag högre än någon skrivning alt lag.
Det jag framförallt reagerar på är att du lägger en ansenlig mängd av din fritid på att försöka rätta grannar som inte har samma värderingar som dig.
För din egen skull tror jag du ska släppa problemet.
Jag tror du blir lyckligare av att ha en bra relation med dina grannar än att vara kvarterspolis med skottade trottoarer.
Inlägget är skrivet i all välmening.
Det jag reagerar på är att du kanske har överinseende för problemet. Du har kanske en övertro på dig själv att du själv är bättre funtad än lagar och regler? Du kanske varken är barn eller gammal och frisk i övrigt och kan kanske lätt ta dig fram i terräng? Om du bryter benet och går på kryckor i en månad? Hur har du tänkt då? Du kanske inte har barn? Risken att något händer är minimal?
Vi kanske är tvärtompersoner i förh. till varandra? Kanske jag skiljer mig från dig för man själv har blivit uppfostrad med att det är ens skyldighet att följa lagar och regler. Intressant! Skriver också i all välmening och ser att folk är olika. Det är dock mkt svårt att ta in hur du tänker. JAg tänker totalt motsatt verkar det som.
Oftast bryr man sig inte så särskilt mycket om när andra inte följer lagar och regler så länge det inte drabbar en själv. Det är polisens och andra myndighets sak främst.
Skriver i all välmening för barnens skull och lägger gärna en del av min fritid på detta. Gör allt för barnen.
Det går inte att säga till ett barn gör si och gör så om precis allt. De gör ändå ofta som de vill eller det som dyker upp för stunden. Som att promenera i körbanan om trottoaren är som en skridskobana eller packad med snö. Fast det vet att de inte får gå i körbanan. Resten går att tänka ut själv vad faran är med det.
Redigerat av moderator: