Med tanke på att Malmö har 170 kommunikatörer, bland annat en som hanterar badplatser, så vore det inte orimligt att man satsade lite pengar på snöröjningen också.

• Gilla
Spoz och 5 till
  • Laddar…
F Fields of Anfield Road skrev:
Med tanke på att Malmö har 170 kommunikatörer, bland annat en som hanterar badplatser, så vore det inte orimligt att man satsade lite pengar på snöröjningen också.
Det gör man, man håller alla huvudstråk öppna. Men inte fasen ska de skotta gratis åt villaägarna. Sen är 170 kommunikatörer en jäkla massa om det är så, samtidigt så skriker folk över att man inte fått information.

Annas kan ju Malmös skateboard samordnare och e-sport samordnare hjälpa till.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Men villaägarna ska skotta och sköta kommunens mark gratis?
Inget fel på att skotta trottoaren utanför huset men att det skall vara med husägaren ansvar är helt sjukt.

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

P Parkeringsvakten skrev:
Annas kan ju Malmös skateboard samordnare och e-sport samordnare hjälpa till.
Ja, för det viktigaste är väl att någon annan ska göra ert jobb...som sagt, bo i lägenhet om det är för jobbigt att sköta det som åläggs er

• Gilla
  • Haha
Nordin89 och 4 till
  • Laddar…
P
T Television_Set skrev:
Ja, för det viktigaste är väl att någon annan ska göra ert jobb...som sagt, bo i lägenhet om det är för jobbigt att sköta det som åläggs er
Håller fullständigt med! Bästa inlägget. Grattis!

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Är mer förvånad över att det ska skottas överhuvdtaget. Det är ju på trottoaren som snön plogas upp när de plogar vägarna.
Man får helt enkelt gå på kanten av bagen precis som man gör när det inte finns någon trottoar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Möjligt att de inte behöver bry sig, men om du inte tror att hela maskinkostnaden finns med i entreprenadunderlaget så har du fel. Ingen som lämnar anbud utan att ha täckning för utrustningen.
Sant. Men jag kan lova dig att de som lämnar anbud har lite mer täckning för sina maskiner än tio snödagar på ett år. Därmed är ditt försök till kalkyl helt uppåt väggarna.
En rimlig kalkyl är omkring en tusenlapp per timma för maskinen plus någon tiotusing för jourersättningen. Då är vi istället på omkring 800 000 per snödag, plus jourersättning om 1 000 000. Det låter såklart jättemycket, men å andra sidan kan vi räkna om det till ungefär en kommunikatör per snödag. Det är inte lika mycket.

P PatrikJo skrev:
Sant. Men jag kan lova dig att de som lämnar anbud har lite mer täckning för sina maskiner än tio snödagar på ett år. Därmed är ditt försök till kalkyl helt uppåt väggarna.
En rimlig kalkyl är omkring en tusenlapp per timma för maskinen plus någon tiotusing för jourersättningen. Då är vi istället på omkring 800 000 per snödag, plus jourersättning om 1 000 000. Det låter såklart jättemycket, men å andra sidan kan vi räkna om det till ungefär en kommunikatör per snödag. Det är inte lika mycket.
Det du räknar på är den omfattning vi har idag, men om alla trottoarer ska snöröjas inom skälig tid så ökar antalet maskiner mångdubbelt, och det kan du inte ens i fantasin få ihop att det skulle finnas täckning för resten av året

T Television_Set skrev:
Det är ju ett märkligt resonemang du för, du försvarar höga skatter samtidigt som då hånar folk för "ja andra ska ju göra ditt jobb"??

• Gilla
Thomas' och 3 till
  • Laddar…
Ge dem varsin skyffel. Jag kan sponsra med tio stycken, trots att jag bor långt från Malmö.

• Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Det du räknar på är den omfattning vi har idag, men om alla trottoarer ska snöröjas inom skälig tid så ökar antalet maskiner mångdubbelt, och det kan du inte ens i fantasin få ihop att det skulle finnas täckning för resten av året
Ökar antalet maskiner mångdubbelt från ditt eget exempel med 100 maskiner?
Om jag går vidare på mitt räkneexempel baserat på dina siffror så skulle vi kunna uppskatta kostnaden till 10 miljoner per år för att röja trottoarer i Malmö. Då får jag det till ca 30 kronor per invånare och år. Jag vet inte hur förhållandet invånare/skattebetalare ser ut i Malmö, hälften kanske? 60 kronor per skattebetalare och år.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är ju ett märkligt resonemang du för, du försvarar höga skatter samtidigt som då hånar folk för "ja andra ska ju göra ditt jobb"??
Var försvarar jag höga skatter? Det gör jag inte, jag anser däremot att skotta villaägares trottoarer inte är något skattepengar ska användas till. Som jag skrev tidigare, alternativet hade varit att införliva trottoaren i tomtytan och lagt det framtida underhållsansvaret på villaägaren. Typ ”Varje villaägare är skyldig att anordna och underhålla en hårdgjord gångbana till en bredd om minst en meter”.

Vill du ha snöröjt så kan du köpa tjänsten redan idag, men tvinga inte på mig skattefinansierad snöröjning!

Jag tycker man kan läsa mellan raderna, men jag har tydligen fel.
Vi är helt överrens om att skattepengar inte ska skotta villaägares trottoarer, men nu är det kommunens trottoarer vi talar om. Utanför tomtgräns. Allmän mark. Vemsomhelst har tillträde. Då skottar skattsedeln, med det system vi har.
(Sen kan vi diskutera systemet, med det är en annan tråd...)

• Gilla
Thomas' och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.