Ett steg är ca 16-19cm högt. Så först höjden delat på det. Då får du ut hur många steg.
Sedan bör ett steg vara mellan 25-34cm djupt. Då tar du antal seg du får ut ovan så får du längden. Skulle råda dig att ta en planka och rita upp allt för man glömmer lätt överhänget och blindsteget
Sedan bör ett steg vara mellan 25-34cm djupt. Då tar du antal seg du får ut ovan så får du längden. Skulle råda dig att ta en planka och rita upp allt för man glömmer lätt överhänget och blindsteget
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Några enkla regler...
Trappformeln är
Steglängd + 2 x steghöjd = sexti till sextiotre cm.
Exempel
Steghöjd 15 ger längd 30
Steghöjd 16 steglängd 28
Steghöjd 17 steglängd 26
Steghöjder från 13 till 17cm upplevs som normala. Går att tänja gränsen men trappor med större lutning än 45 grader (höjd20 längd20) anses inte fackmässiga.
Alla steg i trappan skall ha samma höjd och längd.
Ritar du upp några olika alternativ så kommer du märka att ett steg till ökar längden på trappan mycket mer än man tror. Förutom att ett steg tillkommer så blir alla steg längre.
Min personliga preferens för utetrappor är steghöjd 15-16. Steglängd typ 30. Kan ha att göra med att jag har en kapsåg som klarar 60 grader...
Mvh Findus
Tillägg:
Gör alltid uterappor med kilar ovanpå vangstyckena. Infällda steg är en pest att sopa rena från snö och löv. DS
Trappformeln är
Steglängd + 2 x steghöjd = sexti till sextiotre cm.
Exempel
Steghöjd 15 ger längd 30
Steghöjd 16 steglängd 28
Steghöjd 17 steglängd 26
Steghöjder från 13 till 17cm upplevs som normala. Går att tänja gränsen men trappor med större lutning än 45 grader (höjd20 längd20) anses inte fackmässiga.
Alla steg i trappan skall ha samma höjd och längd.
Ritar du upp några olika alternativ så kommer du märka att ett steg till ökar längden på trappan mycket mer än man tror. Förutom att ett steg tillkommer så blir alla steg längre.
Min personliga preferens för utetrappor är steghöjd 15-16. Steglängd typ 30. Kan ha att göra med att jag har en kapsåg som klarar 60 grader...
Mvh Findus
Tillägg:
Gör alltid uterappor med kilar ovanpå vangstyckena. Infällda steg är en pest att sopa rena från snö och löv. DS
Jo, så kan det ju vara, men lite pinsamt ändå att vissa byggvaruhuskedjor inte vet den rätta benämningen.P placerej skrev:
edit: Jag får nog backa på detta, det verkar som de flesta byggvaruhusen numera vet att det heter vangstycke.
För några år sedan var det dock väldigt många som skrev vagnstycke....
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Använder man fel sökbegrepp så blir det omöjligt att googla fram bra information. Så befogat att korrigera stavningen i detta fall.
Stupränna hör man rätt ofta också😊
Personligen föredrar jag 63-65cm som resultat på trappformlen. Jag ju förvisso stl 45..
Personligen föredrar jag 63-65cm som resultat på trappformlen. Jag ju förvisso stl 45..
Denna sida använde jag mig av då jag sökte information inför ett trapp bygge.R Rolle85 skrev:
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
Eller:
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica_k/
Klicka här för att svara


