Hej,

försöker förstå hur jag ska mäta för att veta vilken vinkel, antal steg osv jag ska ha på mina vagnstycken från en balkong. Finns det något sätt att mäta sig fram? Tex fallhöjd ?
Enkel illustration visar balkong, marken, och frågar om längd och antal steg för trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vangstycke, inte vagnstycke.

Det var allt jag hade att bidra med.

Ber om ursäkt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Ett steg är ca 16-19cm högt. Så först höjden delat på det. Då får du ut hur många steg.

Sedan bör ett steg vara mellan 25-34cm djupt. Då tar du antal seg du får ut ovan så får du längden. Skulle råda dig att ta en planka och rita upp allt för man glömmer lätt överhänget och blindsteget ;)
 
Sök på trappkalkylator så är dina bekymmer lösta.
 
Jag ritade den här trappan:
Trappa med trästeg, metallräcken och röd handledare utanför ett hus. Soligt väder och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är mycket skönt att gå på. Jag ska se om jag kan plocka fram måtten.
 
P placerej skrev:
Vangstycke, inte vagnstycke.

Det var allt jag hade att bidra med.

Ber om ursäkt.
Märkligt egentligen att så många har svårt med den rätta benämningen.
Tom. många av byggladorna skriver fel.
 
Några enkla regler...

Trappformeln är
Steglängd + 2 x steghöjd = sexti till sextiotre cm.
Exempel
Steghöjd 15 ger längd 30
Steghöjd 16 steglängd 28
Steghöjd 17 steglängd 26

Steghöjder från 13 till 17cm upplevs som normala. Går att tänja gränsen men trappor med större lutning än 45 grader (höjd20 längd20) anses inte fackmässiga.

Alla steg i trappan skall ha samma höjd och längd.

Ritar du upp några olika alternativ så kommer du märka att ett steg till ökar längden på trappan mycket mer än man tror. Förutom att ett steg tillkommer så blir alla steg längre.

Min personliga preferens för utetrappor är steghöjd 15-16. Steglängd typ 30. Kan ha att göra med att jag har en kapsåg som klarar 60 grader...

Mvh Findus

Tillägg:
Gör alltid uterappor med kilar ovanpå vangstyckena. Infällda steg är en pest att sopa rena från snö och löv. DS
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Märkligt egentligen att så många har svårt med den rätta benämningen.
Tom. många av byggladorna skriver fel.
Vagn är ju ett vanligt vardagsord, medan vang inte är det, så det är väl ändå ganska så rimligt att gemene man tror att det heter vagn-.
 
P placerej skrev:
Vagn är ju ett vanligt vardagsord, medan vang inte är det, så det är väl ändå ganska så rimligt att gemene man tror att det heter vagn-.
Jo, så kan det ju vara, men lite pinsamt ändå att vissa byggvaruhuskedjor inte vet den rätta benämningen.
edit: Jag får nog backa på detta, det verkar som de flesta byggvaruhusen numera vet att det heter vangstycke.
För några år sedan var det dock väldigt många som skrev vagnstycke....
 
Redigerat:
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
Använder man fel sökbegrepp så blir det omöjligt att googla fram bra information. Så befogat att korrigera stavningen i detta fall.
 
Stupränna hör man rätt ofta också😊
Personligen föredrar jag 63-65cm som resultat på trappformlen. Jag ju förvisso stl 45..
 
R Rolle85 skrev:
Hej,

försöker förstå hur jag ska mäta för att veta vilken vinkel, antal steg osv jag ska ha på mina vagnstycken från en balkong. Finns det något sätt att mäta sig fram? Tex fallhöjd ?
[bild]
Denna sida använde jag mig av då jag sökte information inför ett trapp bygge.
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
Eller:
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica_k/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.