596 läst ·
3 svar
596 läst
3 svar
Väghållning: knivig fråga
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Smal asfalterad väg där kommunen är väghållare. Två bilar kan mötas utan problem. Nu kör där en husbil som är ju högre än vanlig personbil. Vid möte måste husbil och mötande köra nära varsin vägkant. Det visar sig att det finns träd som växer ut över vägbanan längre upp och river en del skrapmärken på husbilens övre del.
Vem bär ansvaret för att vägarna hålls fria även i 2 m höjd? Väghållaren? Fastighetsägaren där träden står?
Vem bär ansvaret för att vägarna hålls fria även i 2 m höjd? Väghållaren? Fastighetsägaren där träden står?
Här ger kommunen rekommendation att fastighetsägare med träd ska hålla en fri höjd på 4,6 m. Kommunen gör kontroller och sågar också bort överhängande men då bara över vägområdet, tar inte bort grenar inne vid stam.
Var själv ute i förrs veckan och rensade bort grenar som hängde ut över gatan i villakvarter, anser att där är det min skyldighet. Vid mindre vägar, kanske med skogsområden så bör det vara väghållaren.
Hänvisar också till
Var själv ute i förrs veckan och rensade bort grenar som hängde ut över gatan i villakvarter, anser att där är det min skyldighet. Vid mindre vägar, kanske med skogsområden så bör det vara väghållaren.
Hänvisar också till
Plan- och bygglagen 8 kap 15 §
"En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer."
Redigerat:
Även fast en del tycker att det alltid finns någon annan att hålla ansvarig och du kan säkert hitta någon advokat som vill ha dina pengar.T Thomas_Blekinge skrev:Smal asfalterad väg där kommunen är väghållare. Två bilar kan mötas utan problem. Nu kör där en husbil som är ju högre än vanlig personbil. Vid möte måste husbil och mötande köra nära varsin vägkant. Det visar sig att det finns träd som växer ut över vägbanan längre upp och river en del skrapmärken på husbilens övre del.
Vem bär ansvaret för att vägarna hålls fria även i 2 m höjd? Väghållaren? Fastighetsägaren där träden står?
Du kan klaga till väghållaren men att tro att du ska få ersättning är optimistiskt.
Har du ett högt fordon är det din uppgift att vara medveten om det.
/ATW
Klicka här för att svara