Ska sätta ett vägguttag utomhus på en bod men undrar lite hur jag ska dra kabeln som kommer från kopplingsdosa inne i boden. Får man dra ett vp-rör genom väggen rätt in i dosan som man kan göra inomhus eller måste kabeln gå in via de sköljsäkra kabelgenomföringarna på vägguttaget?

Boda.. låter som att hela rasket är utanpåliggande?.. Kom ihåg att uttaget måste skyddas av jordfelsbrytare. Och antar att du redan vet att detta jobb måste utföras av en behörig elektriker?

De flesta uttag har en plutt i baken som är gjord för att bankas ut, där kan du gå in med kabeln ja. Öppna ett litet dräneringshål i nederkant på uttaget bara, finns ofta sådana förberedda också. Så att dränering och eventullt äckage kan rinna ut istället för att fylla uttaget och skapa kortis.

Danne031 skrev:
De flesta uttag har en plutt i baken som är gjord för att bankas ut, där kan du gå in med kabeln ja. Öppna ett litet dräneringshål i nederkant på uttaget bara, finns ofta sådana förberedda också. Så att dränering och eventullt äckage kan rinna ut istället för att fylla uttaget och skapa kortis.
Bra du sa det om dräneringsål, men jag tänkte just om man måste gå via kabelgenomföringen, och då helst de på undersidan för att uppfylla IP44 som jag tror uttaget var klassat som.

• Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
IP44 hit och dit, lyft på locket och titta på två hål rakt in i uttaget.
Gå in i uttaget genom baksidan i nederkant och gör dräneringshål.

Protte

OK, då gör jag så.
Ang. jordfelsbrytare, måste även lampor skyddas av en sådan när de är utomhus eller är det bara vägguttag?

Bara uttag.

Hakar på en gammal tråd. Får man dra en kabel på ovansidan av ett utanpåliggande utomhusvägguttag eller måste kabeln in underifrån? Tänkte på vattenrisk vid regn när takfoten inte skyddar.

Det får man, bara man ser till att det blir någorlunda tätt så att det inte rinner in vatten. I vilket fall, även med tanke på kondens, är det viktigt att dräneringshål är öppna på undersidan av uttaget.

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.