1 922 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Byta lampa mot vägguttag utomhus
Sida 1 av 2
Jag har ett par fula fasadlampor som jag tänkte ta bort, och funderar då på att det vore mer användbart att ersätta dem med vägguttag som kan användas till t.ex. ljusslingor och annat säsongsvis.
Frågan är nu hur. Det kommer ut VP-rör med tre FK ur ytterväggen. Rätt eller fel vet jag inte? Men enkla uttag tycks inte ha knockout på baksidan, innebär det att de endast är gjorda för att ha en kulo som kommer in genom gummibussningarna upptill eller nertill? Vore tråkigt att försöka få i en kulo i VP-röret och sen få ett hål i fasaden. Är det bättre att bara dra ur ledningarna och försöka plugga igen hålet?
Frågan är nu hur. Det kommer ut VP-rör med tre FK ur ytterväggen. Rätt eller fel vet jag inte? Men enkla uttag tycks inte ha knockout på baksidan, innebär det att de endast är gjorda för att ha en kulo som kommer in genom gummibussningarna upptill eller nertill? Vore tråkigt att försöka få i en kulo i VP-röret och sen få ett hål i fasaden. Är det bättre att bara dra ur ledningarna och försöka plugga igen hålet?
Sätt dit ett dubbelt uttag.P Patmark skrev:Jag har ett par fula fasadlampor som jag tänkte ta bort, och funderar då på att det vore mer användbart att ersätta dem med vägguttag som kan användas till t.ex. ljusslingor och annat säsongsvis.
Lite """ fusk """ borra ett hål i baksidan och fylla upp med silikon innan det skruvas fast, så har det gjorts i alla tider och inget hänt. Sitter uttaget lite utsatt för regnpåslag kan man borra ett 2 mm hål i underkant som dränering om det inte finns att knacka ur något. Kapslat ska det vara..
Jag har då sett enkeluttag med hål i botten, även om jag inte på raken kommer ihåg vilka som har och inte...du får går runt och kika på några stycken.
Men sätt ett dubbelt som du målar i fasaden färg så syns det knappt. Då blir du glad när du ska sätta i en grej tillP Patmark skrev:
Ja det är absolut en möjlighet, jag hittade AquaBest just för att de finns både som dubbel och enkel och tänkte sätta dubbel där det är lite diskret och en enkel där jag inte vill att det ska synas. Och då visade det sig att knockouts bara finns på dubbla. Kollade då på andra märken med samma resultat. Kanske blir det som du föreslår.E elmont skrev:
Vilka har gjort så i alla tider då?J jonaserik skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det viktiga är att inloppet är lågt placerat, eller att dräneringshålet i nederkant är öppet. Det kan vara svårt att få inloppet helt tätt över tid.