MrJay
R Rille2005 skrev:
absolut men jag bryr mig inte om quick charge ;-) Jag vill bara ha minst samma hastighet på usb a och c. Om det är samma spänning på båda usb så borde det inte skilja flera timmar i laddtid?
Det missade jag, trodde båda var lika långsamma.

E
R Rille2005 skrev:
Plattan?
Altså jag behöver ingen super duper snabb laddning . MEd usb a uttaget laddar jag mobilen på ca 1.5tim . Det är precis lagom för mig :) Men vill gärna ha samma på usb c ;-) Med original snabbladdr plugg så går det på 1tim, men så kräsen är jag inte ;-) Däremot över 6tim på usb C är inte okej ;-)
Är du samma människa som RichiB?
Ja, okej förstår hur du menar, tror någon i denna tråd, kanske @Demmpa skrev att då protokollen inte samspråkade så gick det istället på lägsta läge. Vilket dilemma.

Detta här är snart en fråga på mikronivå.
Det kan inte hjälpa att köra adapter A+C?

Skulle du kunna ställa Schneider frågan kanske, det ska ju vara fungera?

E El-Löken66 skrev:
Är du samma människa som RichiB?
Ja, okej förstår hur du menar, tror någon i denna tråd, kanske @Demmpa skrev att då protokollen inte samspråkade så gick det istället på lägsta läge. Vilket dilemma.

Detta här är snart en fråga på mikronivå.
Det kan inte hjälpa att köra adapter A+C?

Skulle du kunna ställa Schneider frågan kanske, det ska ju vara fungera?
What varför har jag bytt namn? ja Det är jag som är RichiB och Rille2005..... Fattar inte varför jag har 2 olika namn.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
R Rille2005 skrev:
[länk]

lägger länken här igen till uttaget jag har
1 socket-outlet 250 V AC 16 A 50/60 Hz
1 USB type A 5 V DC 2.4 A
1 USB type C 5 V DC 3 A
Du har inga 10 Volt och inga 4,5A. Så du kan som mest kräma ut 15 W.
Men det låter som du nu med USB-c istället får 5W eller så, att strömmen begränsar till 1A.

R Rille2005 skrev:
What varför har jag bytt namn? ja Det är jag som är RichiB och Rille2005..... Fattar inte varför jag har 2 olika namn.
Ena kontot skapade du 2008 och det andra kontot skapade du 2010.
Om du använder två olika enheter så är det troligt att du är inloggad med ena kontot på ena enheten och andra kontot på andra enheten.

Ta och mejla Marlen Eskilsson eller Per Eskilsson och föreslå att bägge kontorna slås ihop (till det du vill använda).

• Gilla
RichiB
  • Laddar…
R Rille2005 skrev:
absolut men jag bryr mig inte om quick charge ;-) Jag vill bara ha minst samma hastighet på usb a och c. Om det är samma spänning på båda usb så borde det inte skilja flera timmar i laddtid?
Hur är det?
Blir det samma tid på bägge uttagen eller olika tid?
Du har nämligen skrivit bägge sakerna.
Se följande två citat;
R RichiB skrev:
Men varför tar det ca 1.5 Tim att ladda mobilen i usb a uttaget och 6.5 Tim i usb c?
R RichiB skrev:
Använder en usb c till usb c kabel från min frus Samsung.
Sätter jag kabeln i uttaget o mobilen så tar det ca 6tim att ladda fullt.
...
Tar jag sedan en annan kabel av god kvalitet usb a till c o sätter i telefon och och usb a uttaget i väggen så tar det ca 6tim igen.

Troligen är det en aktiv enhet till vardera uttaget.
Det kan vara internt fel på aktiva enheten i USB C uttaget som gör att den inte ”handskakar mm” utan den faller tillbaka till den allra första USBstandarden som är 5V0,5A.

Edit: För allt över 5V500mA via USB är någon typ av ”snabbladdning”, så eftersom du inte bryr dig om ”quick charge” så då är det inget fel typ .

Redigerat:
Fairlane
R Rille2005 skrev:
Läser jag ditt inlägg #4 fel?

"Sätter jag kabeln i uttaget o mobilen så tar det ca 6tim att ladda fullt"
"Tar jag sedan en annan kabel av god kvalitet usb a till c o sätter i telefon och och usb a uttaget i väggen så tar det ca 6tim igen ."

Jag tycker det låster som att det tar 6 timmar att ladda, oavsett om du använder USB-A->USB-C-sladd eller USB-C->USB-C-sladd i vägguttaget?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Förtydligar:

SLADD USB C till USB C: Vägguttagets USB C till mobilens USB C = ca 6.5 tim
SLADD USB A till USB C: Vägguttagets USB A till mobilens USB C = 1.5 tim
SLADD USB C till USB C: Vägguttagets USB C till fast charger "kloss" (original samsung) till strömuttaget i väggen = ca 1tim

E
Okej, men då är det nog så.
Om inte någon vet bättre så är det nog det som sagts i tråden som gäller.

Laddning över är en soppa med olika protokoll för att förhandla ström och spänning. Då 3 parter är inblandade (laddare, kabel och enhet) så händer det ibland att någon komponent inte uppfyller kravet för att hela kedjan skall ladda med maximal kapacitet.

Om man läser följande länk så ser man att det finns olika lösningar beroende på tillverkare. I teorin skall allt bli bra med USB PD 3.0 men det lär ta ett antal år innan alla uppgraderat.

Jag har en 5 volt 2 A 10 Watt laddare till Apple och den blir så pass varm att jag inte vill stoppa in den i en apparatdosa.
Ska man då kräma på 45 watt, verkningsgraden är nog bara 85-90% så det blir varmt....

Protte

Jag har förstört en del dyr elektronik genom att plugga i en snabbladdare som uppenbarligen trodde/tyckte att elektroniken sade ja till 9 V... Detta gäller en några år gammal Samsungladdare, Note 8 tror jag.

R Rille2005 skrev:
SLADD USB C till USB C: Vägguttagets USB C till fast charger "kloss" (original samsung) till strömuttaget i väggen = ca 1tim
Hoppas du skrev fel här. :thinking:

E
N Nyikåk skrev:
Hoppas du skrev fel här. :thinking:
Hur snabbt ska det gå då?
Ju mer urladdat batteriet är desto snabbare går det väl till en början och är det inte lite som med elbilarna, man tjänar mest på att ladda till 50% eller så sen kan man ladda lugnare så värmen sliter på cellerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.