Är du samma människa som RichiB?R Rille2005 skrev:Plattan?
Altså jag behöver ingen super duper snabb laddning . MEd usb a uttaget laddar jag mobilen på ca 1.5tim . Det är precis lagom för migMen vill gärna ha samma på usb c ;-) Med original snabbladdr plugg så går det på 1tim, men så kräsen är jag inte ;-) Däremot över 6tim på usb C är inte okej ;-)
Ja, okej förstår hur du menar, tror någon i denna tråd, kanske @Demmpa skrev att då protokollen inte samspråkade så gick det istället på lägsta läge. Vilket dilemma.
Detta här är snart en fråga på mikronivå.
Det kan inte hjälpa att köra adapter A+C?
Skulle du kunna ställa Schneider frågan kanske, det ska ju vara fungera?
What varför har jag bytt namn? ja Det är jag som är RichiB och Rille2005..... Fattar inte varför jag har 2 olika namn.E El-Löken66 skrev:Är du samma människa som RichiB?
Ja, okej förstår hur du menar, tror någon i denna tråd, kanske @Demmpa skrev att då protokollen inte samspråkade så gick det istället på lägsta läge. Vilket dilemma.
Detta här är snart en fråga på mikronivå.
Det kan inte hjälpa att köra adapter A+C?
Skulle du kunna ställa Schneider frågan kanske, det ska ju vara fungera?
R Rille2005 skrev:
Du har inga 10 Volt och inga 4,5A. Så du kan som mest kräma ut 15 W.
Men det låter som du nu med USB-c istället får 5W eller så, att strömmen begränsar till 1A.
Ena kontot skapade du 2008 och det andra kontot skapade du 2010.R Rille2005 skrev:
Om du använder två olika enheter så är det troligt att du är inloggad med ena kontot på ena enheten och andra kontot på andra enheten.
Ta och mejla Marlen Eskilsson eller Per Eskilsson och föreslå att bägge kontorna slås ihop (till det du vill använda).
Hur är det?R Rille2005 skrev:
Blir det samma tid på bägge uttagen eller olika tid?
Du har nämligen skrivit bägge sakerna.
Se följande två citat;
R RichiB skrev:
R RichiB skrev:
Troligen är det en aktiv enhet till vardera uttaget.
Det kan vara internt fel på aktiva enheten i USB C uttaget som gör att den inte ”handskakar mm” utan den faller tillbaka till den allra första USBstandarden som är 5V0,5A.
Edit: För allt över 5V500mA via USB är någon typ av ”snabbladdning”, så eftersom du inte bryr dig om ”quick charge” så då är det inget fel typ .
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Läser jag ditt inlägg #4 fel?R Rille2005 skrev:
"Sätter jag kabeln i uttaget o mobilen så tar det ca 6tim att ladda fullt"
"Tar jag sedan en annan kabel av god kvalitet usb a till c o sätter i telefon och och usb a uttaget i väggen så tar det ca 6tim igen ."
Jag tycker det låster som att det tar 6 timmar att ladda, oavsett om du använder USB-A->USB-C-sladd eller USB-C->USB-C-sladd i vägguttaget?
Förtydligar:
SLADD USB C till USB C: Vägguttagets USB C till mobilens USB C = ca 6.5 tim
SLADD USB A till USB C: Vägguttagets USB A till mobilens USB C = 1.5 tim
SLADD USB C till USB C: Vägguttagets USB C till fast charger "kloss" (original samsung) till strömuttaget i väggen = ca 1tim
SLADD USB C till USB C: Vägguttagets USB C till mobilens USB C = ca 6.5 tim
SLADD USB A till USB C: Vägguttagets USB A till mobilens USB C = 1.5 tim
SLADD USB C till USB C: Vägguttagets USB C till fast charger "kloss" (original samsung) till strömuttaget i väggen = ca 1tim
Laddning över är en soppa med olika protokoll för att förhandla ström och spänning. Då 3 parter är inblandade (laddare, kabel och enhet) så händer det ibland att någon komponent inte uppfyller kravet för att hela kedjan skall ladda med maximal kapacitet.
Om man läser följande länk så ser man att det finns olika lösningar beroende på tillverkare. I teorin skall allt bli bra med USB PD 3.0 men det lär ta ett antal år innan alla uppgraderat.
Om man läser följande länk så ser man att det finns olika lösningar beroende på tillverkare. I teorin skall allt bli bra med USB PD 3.0 men det lär ta ett antal år innan alla uppgraderat.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har en 5 volt 2 A 10 Watt laddare till Apple och den blir så pass varm att jag inte vill stoppa in den i en apparatdosa.
Ska man då kräma på 45 watt, verkningsgraden är nog bara 85-90% så det blir varmt....
Protte
Ska man då kräma på 45 watt, verkningsgraden är nog bara 85-90% så det blir varmt....
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag har förstört en del dyr elektronik genom att plugga i en snabbladdare som uppenbarligen trodde/tyckte att elektroniken sade ja till 9 V... Detta gäller en några år gammal Samsungladdare, Note 8 tror jag.