Hallå,

Håller på med ett fjällstugebygge och börjar snart komma till badrummet. Försöker läsa på om vilka normer som gäller för vägguppbyggnad för att det ska bli rätt och korrekt med hänger inte riktigt med mellan zonerna.

Zon 1 (det som är rött på min ritning, duschen) är det tydligt vad som gäller; 15mm k-plyfa, vårtrumsskiva och godkänt tätskiktssystem. Inga konstigheter.

Men resten av väggarna, hur gör jag där? Enklast är väl att göra hela badrummet till zon 1 och köra lika överallt. Men känns lite overkill i utrymmet vid toa/handfat/dörr.

Jag har även fundering på att köra träpanel på de väggar som är blåmarkerade. Men om man ska köra zon1-beläggning där så känns det lite konstigt. Ska jag limma upp panelen då?

Hur skulle ni tänka?

Betongplatta som grund; Klinker golv och kakel vägg (förutom ev panel) är förutsättningarna.

PS. Om ni vill se projektet kan ni kolla instagramkontot @skarvrusatern där jag lägger upp lite bilder.

• Ritning av badrumsplanering för fjällstuga med zonindelning, rött för duschzon och blått för övriga väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det normala är att man utför hela badrummet med våtrumsvägg enligt säker vatten. Dvs 15mm plyfa, minst 45x70mm reglar på minst c-c 450mm.

G Gabbe1 skrev:
Det normala är att man utför hela badrummet med våtrumsvägg enligt säker vatten. Dvs 15mm plyfa, minst 45x70mm reglar på minst c-c 450mm.
Ok! Och tätskiktssystem på alla väggar också?
Förstår inte skillnaden på zon 1 och zon 2..

Jag satte K-plyfa i hela badrummet i vår stuga förutom väggen med dörr (motsvarande din blåa vägg med dörr) där jag satte osb istället. Mest för att jag hade osb över. Körde sedan våtrumsfolie i duschhörna och golv och därefter rollat tätskikt resten. Har klinker på hela men bara kakel i dusch. Resten är målat. Jag skulle inte ödsla folie i din blåa del annat än golv utan köra rollat. Limma panel funkar.

Kretikos Kretikos skrev:
Jag satte K-plyfa i hela badrummet i vår stuga förutom väggen med dörr (motsvarande din blåa vägg med dörr) där jag satte osb istället. Mest för att jag hade osb över. Körde sedan våtrumsfolie i duschhörna och golv och därefter rollat tätskikt resten. Har klinker på hela men bara kakel i dusch. Resten är målat. Jag skulle inte ödsla folie i din blåa del annat än golv utan köra rollat. Limma panel funkar.
Den uppbyggnaden låter ganska logisk tycker jag. Har en del OSB liggande och det lockar att använda den på väggar där det inte ska fästas något. Men det kanske också kan anses som lite dumsnålt när det är så liten yta att snacka om...

Det är EJ godkänt med rollat tätskikt på reglade väggar, varken i zon1 eller zon2.
Golvet däremot kan du har rollat på om du vill (eftersom jag sett på instagram att ni har gjuten platta).

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Kravet på våtrumsskivor i alla zoner är dock borttaget. Vanligt gips är godkänt nu.

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Kravet på våtrumsskivor i alla zoner är dock borttaget. Vanligt gips är godkänt nu.
Aha, Det var ju bra iaf. Lite billigare/enklare :)

G Gabbe1 skrev:
Det är EJ godkänt med rollat tätskikt på reglade väggar, varken i zon1 eller zon2.
Golvet däremot kan du har rollat på om du vill (eftersom jag sett på instagram att ni har gjuten platta).
Hm. Ok. Har inte fördjupat mig i olika varumärkens tätskiktssystem än.

Men sammanfattningsvis så kör jag 15mm k-plyfa + Gips + Tätskikt på alla väggar dårå.

E Erikkk skrev:
Aha, Det var ju bra iaf. Lite billigare/enklare :)
Precis! Jag satte i delar av zon 1 ändå, men det är inget krav.

• Gilla
Erikkk
  • Laddar…
Eftersom jag själv ska bygga badrum nästa sommar, (i en nybyggd fjällstuga dessutom) så har jag börjat kolla lite på tätskikt.
För min del lutar det åt Byggmax, prisvärt, godkänt och lättillgängligt och jag fick testa att jobba med det nu i sommar när jag hjälpte svågern med ett badrum.

G Gabbe1 skrev:
Eftersom jag själv ska bygga badrum nästa sommar, (i en nybyggd fjällstuga dessutom) så har jag börjat kolla lite på tätskikt.
För min del lutar det åt Byggmax, prisvärt, godkänt och lättillgängligt och jag fick testa att jobba med det nu i sommar när jag hjälpte svågern med ett badrum.
Aha. Intressant. Generellt så ryggar jag tillbaka lite från Byggmax när det kommer till den här typen av produkter. Men de är ju prisvärda och framförallt som du säger väldigt lättillgängliga.
Tror jag ska ta ett snack med mitt försäkringsbolag också och se om de rekommenderar eller varnar för några system.

Vart bygger du stuga?

G Gabbe1 skrev:
Helt rätt. I vårt fall spelade det ingen roll att det var by the book, bara att det blev bra. Badrummen hemma har jag gjort enligt tidens regler men de har ju en helt annan belastning och i stugan spelar det inte lika stor roll. Det är ändå jag själv som fixar om nåt skulle behöva fixas :D

• Gilla
Erikkk och 1 till
  • Laddar…
Byggmax tätskikt är som sagt godkänt och har klarat sig bra i test som jag läst.

Vi bygger i Saxnäs, Marsfjäll.

• Gilla
Erikkk
  • Laddar…
Hallonbåten
Notera: .. byggmaxs tätskikt ska ha 15mm plyfa och våtrumsgips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.