6 512 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Väggströmbrytaren i köket - frågor!
Sida 1 av 3
Hej!
Ska ändra om lite i belysningen i köket och har lite frågor. Tyvärr blir inlägget lite långt men hoppas ni har överseende.
Strömbrytaren på väggen i köket (som har 2 knappar - vänsterknapp och högerknapp) har jag börjat titta lite närmare på. Köket har 3 lampor (2 taklampor + 1 liten lampa ovanför diskbänken (fast installation) ) som är anslutna till denna väggströmbrytaren.
I nuläget fungerar det så här:
* När vänsterknappen är påslagen så tänds lampa #1 i taket.
* När högerknappen är påslagen tänds lampa #2 i taket OCH lampan ovanför diskbänken.
Jag har skruvat upp vägguttaget och insett följande :
* Det finns 3 st kablar att leka med : brun, blå och svart. Ni får gärna berätta vad dessa färger står för - förmodar att svart är jord?
* När vänsterknappen är påslagen så sluts blå och svart ledare.
* När högerknappen är påslagen så sluts brun och svart ledare.
Jag vill byta ut lampan ovanför diskbänken mot ett lysrör av standardtyp med 2 st inbyggda uttag för elapparater (230V). På dessa typer av lysrör sitter typiskt också en strömbrytare för att tända/släcka lampan.
Eftersom jag även har tänkt skrota lampa #2 i taket, och att den nya lampan ovanför diskbänken har en inbyggd strömbrytare, så behövs ju egentligen inte vänsterknappen på väggströmbrytaren. Däremot måste vänsterknappen hela tiden vara påslagen annars får ju inte den nya lampan ovanför diskbänken nån ström alls. Borde jag inte då kunna kortsluta blå och svart ledare och sedan endast ha en väggströmbrytare med 1 knapp (som styr lampa #1 i taket) ?
Ska ändra om lite i belysningen i köket och har lite frågor. Tyvärr blir inlägget lite långt men hoppas ni har överseende.
Strömbrytaren på väggen i köket (som har 2 knappar - vänsterknapp och högerknapp) har jag börjat titta lite närmare på. Köket har 3 lampor (2 taklampor + 1 liten lampa ovanför diskbänken (fast installation) ) som är anslutna till denna väggströmbrytaren.
I nuläget fungerar det så här:
* När vänsterknappen är påslagen så tänds lampa #1 i taket.
* När högerknappen är påslagen tänds lampa #2 i taket OCH lampan ovanför diskbänken.
Jag har skruvat upp vägguttaget och insett följande :
* Det finns 3 st kablar att leka med : brun, blå och svart. Ni får gärna berätta vad dessa färger står för - förmodar att svart är jord?
* När vänsterknappen är påslagen så sluts blå och svart ledare.
* När högerknappen är påslagen så sluts brun och svart ledare.
Jag vill byta ut lampan ovanför diskbänken mot ett lysrör av standardtyp med 2 st inbyggda uttag för elapparater (230V). På dessa typer av lysrör sitter typiskt också en strömbrytare för att tända/släcka lampan.
Eftersom jag även har tänkt skrota lampa #2 i taket, och att den nya lampan ovanför diskbänken har en inbyggd strömbrytare, så behövs ju egentligen inte vänsterknappen på väggströmbrytaren. Däremot måste vänsterknappen hela tiden vara påslagen annars får ju inte den nya lampan ovanför diskbänken nån ström alls. Borde jag inte då kunna kortsluta blå och svart ledare och sedan endast ha en väggströmbrytare med 1 knapp (som styr lampa #1 i taket) ?
Med hjälp av sk ubåt eller knallhatt förgrena den svarta och koppla in en av de förgrenade och den bruna i ev. ny strömbrytare med bara en knapp. Sen med sk ubåt eller knallhatt kopplar du ihop den andre av de förgrenade och den svarta. Sen trycker du in allt i dosan och skruvar fast strömbrytaren.
Jag är ingen behörig installatör och det är förmodligen inte du heller så ingen av oss får göra en sådan här förändring.
Ring efter elektriker!
Jag är ingen behörig installatör och det är förmodligen inte du heller så ingen av oss får göra en sådan här förändring.
Ring efter elektriker!
Ett såpass litet ingrepp som att kortsluta två ledare kan väl knappast kräva behörighet? Vägguttaget får jag ju t.ex. byta själv, väl? Personligen skulle jag aldrig drömma om att dra hit en elektriker för detta.
Men detta sättet är alltså fackmannamässigt, att i praktiken kortsluta slingan som styr lampan ovanför diskbänken?
Du får gärna ge artikelnummer till grejerna du nämner, hade varit kul att få se lite bilder.
Men detta sättet är alltså fackmannamässigt, att i praktiken kortsluta slingan som styr lampan ovanför diskbänken?
Du får gärna ge artikelnummer till grejerna du nämner, hade varit kul att få se lite bilder.
När jag har skruvat upp "Vägguttaget" Jag hoppas du menar strömbrytaren.
Svart är inte jord (Burr). Det skall vara gulgrön jord i nya anläggningar och röd jord i gamla. I den gamla lampan måste det finnas jord framdragen annars kan du inte byta denna till en lysrörsarmatur med uttag.
Svart är inte jord (Burr). Det skall vara gulgrön jord i nya anläggningar och röd jord i gamla. I den gamla lampan måste det finnas jord framdragen annars kan du inte byta denna till en lysrörsarmatur med uttag.
Mja...ang behöriget... så har du fel. All _förändring_ och utökning i befintlig installation kräver behörighet vilket det blir om du skall koppla ihop två tändtrådar.
Verkar som om man felaktigt använt blå som tändtråd. (om den är förlagd i rör). Jag är inte heller nån elektriker men jag föreslår att du kontaktar en så allt blir rätt. Tror inte det kan kosta många kronor.
/L
Verkar som om man felaktigt använt blå som tändtråd. (om den är förlagd i rör). Jag är inte heller nån elektriker men jag föreslår att du kontaktar en så allt blir rätt. Tror inte det kan kosta många kronor.
/L
Felaktigt... tja det beror ju på vilket år installationen är gjord, men om den är gjord för typ 30 år sedan så kan det stämma. Hos mig är t ex vit fas, svart nolla och röd jord. Sen har man använt blå, grön och ibland brun som tändtråd!
Tänk noga på det Granit skrev. Du behöver (säkert) jord till din lysrörslampa och då är det kanske bäst att låta en elektriker dra fram en helt ny matning till den.
Tänk noga på det Granit skrev. Du behöver (säkert) jord till din lysrörslampa och då är det kanske bäst att låta en elektriker dra fram en helt ny matning till den.
Visst har du rätt, Dalle. Vad jag menade egentligendalle skrev:Felaktigt... tja det beror ju på vilket år installationen är gjord, men om den är gjord för typ 30 år sedan så kan det stämma. Hos mig är t ex vit fas, svart nolla och röd jord. Sen har man använt blå, grön och ibland brun som tändtråd!
Det är inte ovanligt att man använder blå som tändtråd och det är helt ok, den enda färgen som är absolut helig är den gulgröna som aldrig får användas till nått annat än jord. Och skall man sätta upp en underskåpsarmatur med uttag SKALL den vara jordad det finns underskåpare som är fi-märkta men då saknar dom uttag, och byter du ut en typ av belysning till en annan typ så är det en behörig som ska göra jobbet.
Va? Jag trodde att det bara var tillåtet att använda den blå ledaren som tändtråd i EKK, EKLK eller liknande (om den är uppmärkt i ändarna). Menar du att jag (eller kanske inte jag eftersom jag inte är behörig) får dra en blå ledare i ett VP rör och använda den som tändtrådelmont skrev:Det är inte ovanligt att man använder blå som tändtråd och det är helt ok, den enda färgen som är absolut helig är den gulgröna som aldrig får användas till nått annat än jord. Och skall man sätta upp en underskåpsarmatur med uttag SKALL den vara jordad det finns underskåpare som är fi-märkta men då saknar dom uttag, och byter du ut en typ av belysning till en annan typ så är det en behörig som ska göra jobbet.
Sorry att din tråd svävat iväg, _chris.
/L
Hej igen,
jag uttryckte mig lite larvigt kanske ("inte ens drömma om att..."). Jag tar tillbaka det! ;D
Givetvis måste jord finnas för att ansluta lysrörsarmatur med uttag. Tidigare idag skruvade jag isär den befintliga lampan ovanför diskbänken och möttes av en trevlig syn : en gulgrön kabel ligger framdragen lite snyggt!
De övriga 2 ledarna var blå och grå.
Då ska det väl inte vara några problem?
Angående väggkontakten : har ni tips på lämpligt material att använda för att ansluta blå ledare till svart? Antar att det är nån variant av en vanlig sockerbit?
jag uttryckte mig lite larvigt kanske ("inte ens drömma om att..."). Jag tar tillbaka det! ;D
Givetvis måste jord finnas för att ansluta lysrörsarmatur med uttag. Tidigare idag skruvade jag isär den befintliga lampan ovanför diskbänken och möttes av en trevlig syn : en gulgrön kabel ligger framdragen lite snyggt!
De övriga 2 ledarna var blå och grå.
Då ska det väl inte vara några problem?
Angående väggkontakten : har ni tips på lämpligt material att använda för att ansluta blå ledare till svart? Antar att det är nån variant av en vanlig sockerbit?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om jag förstår dig rätt så är jord framdragen, men inte inkopplad i den nuvarande armaturen?
I så fall så skulle jag aldrig lita på att jordtråden verkligen är inkopplad i andra ändan. Det måste man kontrollmäta.
I princip så skall man alltid kontrollmäta att jord verkligen är jord, men just i fallet att man tar i bruk en jordtråd som inte tidigare varit inkopplad, så är det extra stor risk att den inte är korrekt inkopplad i andra ändan.
I så fall så skulle jag aldrig lita på att jordtråden verkligen är inkopplad i andra ändan. Det måste man kontrollmäta.
I princip så skall man alltid kontrollmäta att jord verkligen är jord, men just i fallet att man tar i bruk en jordtråd som inte tidigare varit inkopplad, så är det extra stor risk att den inte är korrekt inkopplad i andra ändan.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
När man mäter en jord ska man helst använda ett instrument typ summer och inte en ohm mätare en ohm mätare kan visa kontakt även om det är ett visst motstånd eller dålig förbindning en summer är så "svag" att den inte "ringer" om det är nått fel på kopplinen.
Anslut mätaren till jordtråden och dra en ledning till jordskenan och "ring" motståndet ska vara under 1 ohm
Anslut mätaren till jordtråden och dra en ledning till jordskenan och "ring" motståndet ska vara under 1 ohm
Nu kommer man naturligtvis att bli påhoppad av ett gäng elektriker här som envist kommer att hävda att de alltid gör såhär...behörig elektriker skrev:
Men hur vanligt är det i praktiken att en elektriker som fått i uppdrag att skruva upp en lampa plockar isär centralen bara för att dubbelkolla att en framdragen jordtråd verkligen är ansluten korrekt? Mycket ovanligt skulle jag vilja säga. Möjligen kan jag tänka mig att man gör en kontinuitetsmätning mot nolledaren.