Hej har ett relativt nytt kök men ville göra lite justeringar på väggskåpen, då jag tycker man kan skaffa snyggare och mer praktiska. Har också en mikrovågsugn som tar alldeles för mkt plats på bänkskivan där jag vill ha mer plats för matlagning. Då tänkte jag fråga om nån har koll på någon hemsida som säljer billiga väggskåp och även väggskåp där man kan ha inbyggd mikrovågsugn. Hur stort projekt är detta och vad kan det kosta? min kunskap inom bygg och renovering är minimal så alla seriösa och bra svar uppskattas.

Ikea ?

Paul-Staffanstorp
Jag har själv ett väggskåp för inbyggd microugn och det kommer från smedstorp kök som har ÅF över hela landet.

Deras skåp är 34cm djupa om det passar dig och finna i olika höjder såsom 720, 860, 990mm men går även att få i specialmått...

Detta för inyggnadsmicro har indragen rygg på övre halvan med avtagbar rygg inuti skåpet för att man ska kunna komma åt elanslutningar lätt och för att det ska kunna ventileras upp där bakom...

Ikea har jag kollat, problemet är att jag inte hittad vägghyllor som är i huvud höjd, utan de dom har är från golv till huvudhöjd. Det som gäller är att kanske behålla det jag har och hitta en micro som passar i nån av skåpen jag har. Ni tror inte det blir problem med ventilation eller så för apparaten?

Kolla precis på ikea och kom på att det va väll bara att köpa deras inbyggnads mikrovågsugn och sedan köpa ny dör som är kortare. Men för någon konstig anledning så är bredden på mitt skåp för litet :( och jag är sten säker på att skåpen är ikea och de borde ju vara universala tycker man. Så nu är lösningen att antingen riva ena sidan och sätta in nytt som passar eller köpa en mindre mikrovågsugn som får plats i skåpet. Jag vill ju ha det snyggt med exakta mått där det är mindre lucka och där mikron sticker ut utan att den sitter bakom en lucka. Vad har ni för tips? jag kollade på smedstorp men det är svårt att få en uppfattning om vad det kommer kosta, och det känns lite dyrt kanske.

nybyggaren08 skrev:
Ikea har jag kollat, problemet är att jag inte hittad vägghyllor som är i huvud höjd, utan de dom har är från golv till huvudhöjd. Det som gäller är att kanske behålla det jag har och hitta en micro som passar i nån av skåpen jag har. Ni tror inte det blir problem med ventilation eller så för apparaten?
Det går utmärkt att ställa en vanlig mikrovågsugn, alltså ej för inbyggnad, i ett IKEA väggskåp eller vilket skåp som helst.
Så har jag själv gjort i mina kök.
I IKEA-kök med och utan frontluckor.
Varför låsa sig till en inbyggnadsmikro, som är tre gånger så dyr som en vanlig enkel från t.ex Elgiganten?

Risken för överhettning torde vara minimal.
Mikron körs ju bara någon/några minuter åt gången, och genererar in någon värme själv,
till skillnad från en konventionell ugn.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.