3 572 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Väggkonstruktion
Hoppas jag skriver i rätt ämne
, jag håller på att kolla vad som är billigast att låta 2 snickare(120kr/h) snickra upp stommen eller beställa från en prefab.
Håller på att räkna ut löpmeterkostnaden för en yttervägg.
Ser denna konstruktion bra ut? Är det något jag har missat?
1.Ytterpanel
2.Läkt 45x45mm
3.Västkustskivan
4.Träregel 45x170mm
5.Isolering 170mm
6.Fuktspärr
7.träregel 45x45
8. Isoleringsskiva 70mm, overkill?
9. GIpsskiva 12mm
Håller på att räkna ut löpmeterkostnaden för en yttervägg.
Ser denna konstruktion bra ut? Är det något jag har missat?
1.Ytterpanel
2.Läkt 45x45mm
3.Västkustskivan
4.Träregel 45x170mm
5.Isolering 170mm
6.Fuktspärr
7.träregel 45x45
8. Isoleringsskiva 70mm, overkill?
9. GIpsskiva 12mm
Nr 8, ska den verkligen vara 70? Du menar väl 45 mm?
Annars tycker jag att det ser bra ut. Kanske att jag skulle har råspont eller OSB bakom gipsen.
För 120/h skulle jag anlita dom lätt för stombyggen, dock skulle jag ta nogranna referenser och få garantier på att dom kan sin sak. Kanske t om att du får tag på nån KA som kan kontrollera arbetet väldigt ofta. Skulle dom göra åt helvete fel är 120/h väldigt dyra pengar. Då du även kanske får börja riva i skiten när det är klart.
Annars tycker jag att det ser bra ut. Kanske att jag skulle har råspont eller OSB bakom gipsen.
För 120/h skulle jag anlita dom lätt för stombyggen, dock skulle jag ta nogranna referenser och få garantier på att dom kan sin sak. Kanske t om att du får tag på nån KA som kan kontrollera arbetet väldigt ofta. Skulle dom göra åt helvete fel är 120/h väldigt dyra pengar. Då du även kanske får börja riva i skiten när det är klart.
Som spikläkt skulle jag köra med 25x50 eller 28x70. 45x45 ger onödigt bred luftspalt.
Västkustskiva är väl ganska dyrt???, men lite bättre förståss ...
En korsregling till med 45x45 och 45mm isolering kan vara ett alternativ till västkustskivorna.
Då tillkommer iofs utegips/asfaboard/vindväv/vindpapp ...
Ska det vara permanentboende i västernorrland?
Fundera på 195 eller 220 reglar + isolering då, energin kommer antagligen aldrig bli billigare iaf.
Råspont/OSB/spånskiva bakom gipsen förbättrar väggen rejält, då kan du enkelt fästa saker på väggarna var som helst.
Västkustskiva är väl ganska dyrt???, men lite bättre förståss ...
En korsregling till med 45x45 och 45mm isolering kan vara ett alternativ till västkustskivorna.
Då tillkommer iofs utegips/asfaboard/vindväv/vindpapp ...
Ska det vara permanentboende i västernorrland?
Fundera på 195 eller 220 reglar + isolering då, energin kommer antagligen aldrig bli billigare iaf.
Råspont/OSB/spånskiva bakom gipsen förbättrar väggen rejält, då kan du enkelt fästa saker på väggarna var som helst.
tackar för svaren.
Byggarna har bra referenser,har nyss byggt min brorshus och används flitit nere i göteborgs-trakten.Så jag skall kunna lita på dom.
På nr.8 tänkte jag faktiskt på 70mm, för att få bättre isolerng.
Hur skall man göra med isoleringen på en 220regel? Hittar bara 195 isolering
Byggarna har bra referenser,har nyss byggt min brorshus och används flitit nere i göteborgs-trakten.Så jag skall kunna lita på dom.
På nr.8 tänkte jag faktiskt på 70mm, för att få bättre isolerng.
Hur skall man göra med isoleringen på en 220regel? Hittar bara 195 isolering
Redigerat:
Men det blir inte bättre för att du tar 70mm MU-skiva och pressar ihop den till 45mm !linkan77 skrev:
Antingen 70mm reglar och skivor, eller 45mm reglar och skivor.
70mm reglar är jobbigare att fästa fast i en korsregling än 45'or.
Överallt där dom säljer virke.linkan77 skrev:
Hehe tackar för svaret,du hann å svara innan jag redigerade frågan
hittade reglarna.
Skall kika på 45-isolering och 195 el 220 regel.
Kan kanske vara värt att lägga till någon 1000-lapp för bättre isolering
Skall kika på 45-isolering och 195 el 220 regel.
Kan kanske vara värt att lägga till någon 1000-lapp för bättre isolering
Klicka här för att svara