Bo in er lite till och planera för att eventuellt riva masoniten om ni exempelvis vill ha eluttag på fler ställen.

Fodren ser ut att vara målade med plastfärg så de skulle jag ändå ta ner och slipa och måla om.

Då kanske gips ändå ger den mest hållbara och bästa finishen i längden.

Jag skulle ha provat spackla ojämnheterna med sandspackel för att få hyfsat slätt innan tapetsering. Det är stor skillnad på underarbete för tapet och att måla så jag tror du kan få det att duga så.

• Gilla
Jebote
  • Laddar…
BigR
.
J Jebote skrev:
Jaha! Nybörjarfråga, men varför är tretex otrevligt att bygga vidare på? Förstått det som ett hållbart och naturligt material som isolerar fint? Med högre brandrisk dock… Och visst är det mjukt? Denna skiva är hård men har ett mjukt/semiporöst lager typ. Känns som undersidan på spånskivan man hade i träslöjden ungefär.
Träfiberskivor rör sig mera, kan lukta, är svårare att måla och tapetsera på osv. Med det sagt så behöver man inte riva ner dom direkt. Med lite ny färg på kan man klara sig många år. Men om ni ska göra en större och grundligare renovering av ett rum så är det läge att byta till gips (om väggarna inte är alltför krokiga/buliga).

Ha inte för bråttom att riva bara 🙂.

Redigerat:
  • Gilla
Jebote
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.