Hej!
Vi har ett rum som lämpar sig perfekt för ett vägghängt skrivbord - tyvärr är jag helt novis och tänkte be er om hjälp. Två av väggarna är gjorda i siporex, medan en av väggarna är gips (se bild). Längden på väggen avsedd för skrivbordet är 3,6 m. Tanken är att vi ska sätta upp reglar längs med de tre väggarna och ben i framkant på skivan. Benen ska vi sätta med avstånd på 120 cm, alltså vid två ställen. Nu har jag dock några frågor:
1) Gipsväggen oroar mig - klarar en gipsplugg den här typen av vertikal belastning? Jag kan inte ändra väggen.
2) Vilka dimensioner bör jag ha på reglar och skruvar/plugg? CC mellan skruvar? Skivan kommer att väga ganska mycket och därtill är det två datorer som ska hängas inunder skivan och armbågar etc.
3) Räcker det med singelben i framkant, eller bör jag ha dubbla ben som stöttar upp skivan parallelt med kortsidan?
Vi har ett rum som lämpar sig perfekt för ett vägghängt skrivbord - tyvärr är jag helt novis och tänkte be er om hjälp. Två av väggarna är gjorda i siporex, medan en av väggarna är gips (se bild). Längden på väggen avsedd för skrivbordet är 3,6 m. Tanken är att vi ska sätta upp reglar längs med de tre väggarna och ben i framkant på skivan. Benen ska vi sätta med avstånd på 120 cm, alltså vid två ställen. Nu har jag dock några frågor:
1) Gipsväggen oroar mig - klarar en gipsplugg den här typen av vertikal belastning? Jag kan inte ändra väggen.
2) Vilka dimensioner bör jag ha på reglar och skruvar/plugg? CC mellan skruvar? Skivan kommer att väga ganska mycket och därtill är det två datorer som ska hängas inunder skivan och armbågar etc.
3) Räcker det med singelben i framkant, eller bör jag ha dubbla ben som stöttar upp skivan parallelt med kortsidan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Du får skruva i väggreglarna, skulle inte lita på plugg i gips. Sen tror jag du kan klara dig på ett ben i mitten om du har en regel mot väggen.
Ett skrivbord ska hålla att man står på det
Ett skrivbord ska hålla att man står på det
Ajdå. Och om reglarna inte sitter bra till?Johannes Carlsson skrev:
Vi valde två ben för att vi vill ha en tredje yta i mitten att sitta vid om det finns behov för det. Tack för tipset dock
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
I värsta fall kanske en stående tunn regel på väggen kan agera dolt ben?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden