Byggarebert skrev:
Varför inte köpa snyggare, bättre och billigare från t.ex. www.megabad.de? T.ex. en Duravit designad av Starck är ju lite roligare än en "Svensson-toa" från Ifö eller Ido.
Vad är det för skillnad mellan "tiefspuler" och "flachpuler" ?

:)

Hemmakatten
Det handlar om var i toastolen avloppet går ner. I Sverige har vi tiefspuler, dvs. avloppet i toan går ner längst bak i toaskålen. (När man gör nr 2 så hamnar det direkt i vattnet. ) En flachspuler innebär att avloppet går ner längst fram i toaskålen, längst bak är det en flack skål där allt hamnar (det finns inget vatten i den skålen). Det är först när man spolar som allt åker ner i avloppet.

Hmm .. det blir alltså ingen "splash back" effekt vid utförandet av nr2? Genitaliskt isf!! ;)

Men å andra sidan så kan det ju lukta en del när nr2 ligger i fria luften så att säga . . . :-)

Smeddie skrev:
Hmm .. det blir alltså ingen "splash back" effekt vid utförandet av nr2? Genitaliskt isf!! ;)

Satsa på Geberit, outstanding i kvalité och funktion. Lite dyrare, mycket bättre.

Så är det. Man får vad man betalar för. Kvalität kostar lite mer så klart.

en sak som verkar bra med IFÖ är att man inte skruvar i golvet -bara i väggen.

hurfunkar det medGerberits fixturer?

Om jag inte mins fel skruvas Geberiterna i golvet. Men jag kan i och för sig inte se att det har någon som helst betydelse.

Jo, de jag använt skruvas i golvet. Men det har som nämnts ingen som helst betydelse.
Det är skruvar inuti en låda som inte vattenbegjuts direkt.

Dessutom har man all möjlighet i världen att göra en fin avtätning med silikon i hålet före man stoppar in pluggen, sedan fylla pluggen och dessutom lägga under de järnen som skruvas ner.
Annat är det med en vanlig golvmonterad toalettstol där man inte ser vad som händer och inte har möjliget att "toppa upp" med silikon.

Mvh

perstr skrev:
Satsa på Geberit, outstanding i kvalité och funktion. Lite dyrare, mycket bättre.
Har för mig Hornbach i Malmö har Geberit på sina kundtoaletter. Inte långt efter de öppnade så stod toaletterna och rann på herrmuggarna. När man trycker på spolknappen så fick åtminstone jag intrycket av att det var äkta smäck man står och håller i. Outstanding kvalité är inte de rätta orden.

De tyska värmefläktarna på samma varuhus för torkning av händer är även de rena skämtet, de startar och stoppar, startar och stoppar, startar och stoppar oberoende av hur nära luftmunstycket man håller sina fuktdrypande kardor.

Har du sett en IFÖ fixtur för vägghängd toalett på en flygplats eller ett varuhus nån gång ?
Nä, tänkte det. Geberit är det som monteras i offentliga miljöer med hög användningsfrekvens.
Att det läcker är ofta en justeringsfråga.

Mvh

somelvis skrev:
Har du sett en IFÖ fixtur för vägghängd toalett på en flygplats eller ett varuhus nån gång ?
Nä, tänkte det. Geberit är det som monteras i offentliga miljöer med hög användningsfrekvens.
Att det läcker är ofta en justeringsfråga.

Mvh
Ärligt talat har jag aldrig noterat med något större intresse vilket fabrikat som är installerat i offentliga miljöer så länge de fungerat. Det brukar oftast vara idioter som stoppat ner 15 toarullar papper i skålen som orsakar problem, inte stolarna i sig. Men just hos Hornbach var det väldans svårt att missa att sprillans nya stolar fungerade så uselt.

Sen är det ju så att det som monteras i offentliga miljöer inte är de samma prylar som man säljer för installation i privata hem, och det brukar handla om en helt annan prisklass och kvalité.

Fulkapar tråden lite..
Är det möjligt att sätta fixturen/cisternen på andra sidan väggen (i det här fallet skiva/stående plank). Vitsen är att toan tar mindre plats i badrummet samt att man kommer åt cisternen enkelt från vindsgarderoben på andra sidan badrumsväggen. Kan man använda en Gerberifixtur på detta sätt?

Visst kan det fungera, om väggens konstruktion tillåter det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.