8 282 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
vägghängda toa stoalar
Det handlar om var i toastolen avloppet går ner. I Sverige har vi tiefspuler, dvs. avloppet i toan går ner längst bak i toaskålen. (När man gör nr 2 så hamnar det direkt i vattnet. ) En flachspuler innebär att avloppet går ner längst fram i toaskålen, längst bak är det en flack skål där allt hamnar (det finns inget vatten i den skålen). Det är först när man spolar som allt åker ner i avloppet.
Jo, de jag använt skruvas i golvet. Men det har som nämnts ingen som helst betydelse.
Det är skruvar inuti en låda som inte vattenbegjuts direkt.
Dessutom har man all möjlighet i världen att göra en fin avtätning med silikon i hålet före man stoppar in pluggen, sedan fylla pluggen och dessutom lägga under de järnen som skruvas ner.
Annat är det med en vanlig golvmonterad toalettstol där man inte ser vad som händer och inte har möjliget att "toppa upp" med silikon.
Mvh
Det är skruvar inuti en låda som inte vattenbegjuts direkt.
Dessutom har man all möjlighet i världen att göra en fin avtätning med silikon i hålet före man stoppar in pluggen, sedan fylla pluggen och dessutom lägga under de järnen som skruvas ner.
Annat är det med en vanlig golvmonterad toalettstol där man inte ser vad som händer och inte har möjliget att "toppa upp" med silikon.
Mvh
Har för mig Hornbach i Malmö har Geberit på sina kundtoaletter. Inte långt efter de öppnade så stod toaletterna och rann på herrmuggarna. När man trycker på spolknappen så fick åtminstone jag intrycket av att det var äkta smäck man står och håller i. Outstanding kvalité är inte de rätta orden.perstr skrev:
De tyska värmefläktarna på samma varuhus för torkning av händer är även de rena skämtet, de startar och stoppar, startar och stoppar, startar och stoppar oberoende av hur nära luftmunstycket man håller sina fuktdrypande kardor.
Har du sett en IFÖ fixtur för vägghängd toalett på en flygplats eller ett varuhus nån gång ?
Nä, tänkte det. Geberit är det som monteras i offentliga miljöer med hög användningsfrekvens.
Att det läcker är ofta en justeringsfråga.
Mvh
Nä, tänkte det. Geberit är det som monteras i offentliga miljöer med hög användningsfrekvens.
Att det läcker är ofta en justeringsfråga.
Mvh
Ärligt talat har jag aldrig noterat med något större intresse vilket fabrikat som är installerat i offentliga miljöer så länge de fungerat. Det brukar oftast vara idioter som stoppat ner 15 toarullar papper i skålen som orsakar problem, inte stolarna i sig. Men just hos Hornbach var det väldans svårt att missa att sprillans nya stolar fungerade så uselt.somelvis skrev:
Sen är det ju så att det som monteras i offentliga miljöer inte är de samma prylar som man säljer för installation i privata hem, och det brukar handla om en helt annan prisklass och kvalité.
... jag funderar också över vägghängda toaletter och gillar starkt den modellen som Byggarebert länkar till http://www.megabad.com/duravit-vero-wand-wc-tiefspueler-a-54614.htm
mitt husleverantör kan tillhandahålla en installationsvägg för vägghängd WC-stol från IFÖ. Kan jag bara koppla ihop den med Duravits toa?
mitt husleverantör kan tillhandahålla en installationsvägg för vägghängd WC-stol från IFÖ. Kan jag bara koppla ihop den med Duravits toa?
Fulkapar tråden lite..
Är det möjligt att sätta fixturen/cisternen på andra sidan väggen (i det här fallet skiva/stående plank). Vitsen är att toan tar mindre plats i badrummet samt att man kommer åt cisternen enkelt från vindsgarderoben på andra sidan badrumsväggen. Kan man använda en Gerberifixtur på detta sätt?
Är det möjligt att sätta fixturen/cisternen på andra sidan väggen (i det här fallet skiva/stående plank). Vitsen är att toan tar mindre plats i badrummet samt att man kommer åt cisternen enkelt från vindsgarderoben på andra sidan badrumsväggen. Kan man använda en Gerberifixtur på detta sätt?