K
krillek skrev:
Lådan är antagligen inte "tom" utan innehåller väl en fixtur för vägghängd toa. Om det är en vanlig regelvägg går det knappast att hänga en toa på den.
Det tycker jag låter mycket märkligt. När man bygger nytt måste man ju ha möjlighet att förstärka regelväggen så att man kan ha en vägghängd toastol direkt på den. Att väggen måste vara 145 bred för att få plats med böj kan jag kanske köpa men stålfixturerna jag sett tar inte någon onödig plats...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Krilleman
145mm vägg räcker gott och väl för vägghängd WC (utanpåliggande cictern) med tillhörande konsoll.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
145mm vägg räcker gott och väl för vägghängd WC (utanpåliggande cictern) med tillhörande konsoll.
Jag har fått order av min röris att ordna min 125 i väggarna för att kunna montera med utanpåliggande cistern. Så med 145 borde det inte vara några som helst problem.

Första bilden ser bättre ut tycker jag, extra storbänkyta

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ja faktiskt – mindre plottrigt för ögat än på den andra toaletten. Om jag vore TS så skulle jag stört mig mer på det här onödiga med att ha en utanpåliggande cistern snarare än hur de har gjort med hörnet.

Oavsett vilket, vad blir enklast för TS? Jag har verkligen nollkoll på reglerna för badrum, kan man i detta fall bygga om till inbyggd cistern alternativt ta bort lådorna helt och hållet och ställa dit en golvansluten wc utan att behöva göra om hela tätskiktet etc?

• Gilla
Grundlös och 3 till
  • Laddar…
Utanåliggande cistern ger nog mindre problem i det långa loppet, i alla fall om jag ska döma av alla bekanta som har svurit över problem som inbyggd toacistern har medfört.

Jag har själv renoverat mitt badrum och har utanpåliggande toalett/cistern som du har. Reglarna i väggen på den sidan som toaletten är på var 145mm för det var den bredden som själva fixturen hade som var skruvad i regeln.
Jag har alltså inte någon extra "låda" utanför den ordinarie väggen. Allt är inbyggt och bra.
Den sortens låda som hantverkarna byggt för dig använder man ju om man ska ha ha vägghängd toalett med inbyggd vattencistern. Kanske var det detta någon hantverkare råkade förbereda för och sen insåg man att ni skulle ha en utanpåliggande vattencistern och så gjorde de det bästa av situationen.

Redigerat:
Säger som flera andra, det där är gjort enbart för att avloppet kommer upp i plattan, som inte är gjuten för vägghängd toa med utanpåliggande cistern. Det borde de ha kommunicerat till TS, så att TS kunde ha ändrat till golvmonterad eller inbyggd cistern.

Lämplig ersättning beror på vad det kostar att antingen ta bort lådan och sätta vanlig toa, eller göra om lådan till en med inbyggd cistern. Rimligtvis är det senare billigare, då det inte berör golvet, utan det bara är lådan som behöver byggas om. För tätskiktet går väl bakom lådan hoppas jag?

Tätskiktet behöver inte gå bakom lådan med utanpåliggande cistern, så det är nog inte troligt.

T
Jag gillar det på första bilden.
Tycker det ser helt ok ut med bra avlastningsyta bakom och på sidan.
Smälter mer ihop med väggen än toa 2.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
När jag gjorde om mitt badrum så satte jag en likadan toalett. Befintliga innerväggen var gjord med 70 reglar. För att få plats med avloppet inne i väggen så byggde jag ut en "låda" liknande din, men den bygger enbart ut 70mm extra då väggens tjocklek då blev tillräcklig för avloppet inne i väggen (alltså 140mm

Er jättelåda ser ju helt galet ut och jag tror det beror på att avloppet kom upp ur plattan på fel ställe.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Varför överhuvudtaget ha en vägghängd toa? Finns det några direkta fördelar eller handlar det om det vanliga att det ska vara bara för att det ska vara? Lyxfällansyndromet, lite som med flera handfat. Ok, flera handfat kan man faktiskt ha en praktiskt nytta av också även om det antagligen är nått man använder tre gånger i året.

Angående lådan, är det inte så enkelt så att hantverkarna har trott att det ska monteras en vägghängd toa med inbyggd cistern?

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Tätskiktet behöver inte gå bakom lådan med utanpåliggande cistern, så det är nog inte troligt.
Behöver och behöver, är det som jag gissar att avloppet är gjort för vanlig toalett så har de ju säkert gjort tätskiktet innan de byggde lådan.

Finndjävel skrev:
Varför överhuvudtaget ha en vägghängd toa? Finns det några direkta fördelar eller handlar det om det vanliga att det ska vara bara för att det ska vara?
Enligt min åsikt så finns det EN fördel och det är att att det blir lättare att städa golvet (läs: spola av rubbet med duschslangen och sedan raka ner vattnet till duschavloppet, haha).

Den fördelen försvinner dock till stor del om toaletten monteras på en utbyggnad som i TS fall (framförallt den andra toaletten) eftersom golvet då får en krångligare form – ta tex utrymmet mellan toa-lådan och ytterväggen i TS andra exempel, en härlig dammsamlare. Dessutom tycker jag att det ser lite dumt ut, det förstärker tronkänslan ytterligare och ser i mina ögon klumpigt ut trots att målet förmodligen är att ge ett renare intryck än en golvstående toa. Det är förstås en ren smaksak, jag menar inte att klanka ner på TS fina badrum!

Själv skulle jag gärna ha en vägghängd toa för att slippa pillet med att städa runt toans golvanslutning, men bara om jag slipper ha en sådan där utbyggnad. Antingen får rördragningen vara dold i väggen (och då med en utvändig cistern), eller så får utbyggnaden/lådan vara lika bred som väggen bakom den (och då med en dold cistern).

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Robert-san01 skrev:
Jag har fått order av min röris att ordna min 125 i väggarna för att kunna montera med utanpåliggande cistern. Så med 145 borde det inte vara några som helst problem.
nja minst 125 i väggen så funkar ju inte 145

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.