Skulle du kunna göra det vore det fantastiskt. Stort tack för dina svar.

Hej
Testade lite på en gång. Men jag skulle tro att jag mäter fel. Jag gissar att säkringen är den här kopplingsplinten, men jag gissar bara.
De kombinationer jag kunde komma på gav alla ca 3-4ohm. Så förmodligen mäter jag fel.
Multimeter kopplad till en kopplingsplint med mätprober och kablar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter mäter motstånd på en kopplingsplint med testkablar fästa, placerad på ett träbord.
Skapa konto
Multimeter mäter motstånd på en kopplingsplint med kablar vid sidan om en värmeelement.
Skapa konto
Multimeter ansluten till en kopplingsplint för felsökning av elektrisk krets monterad på träbjälke.
Skapa konto

• Gilla
Jens Markström
  • Laddar…
P
J Jens Markström skrev:
Har stött på på samma problem som trådskaparen. Har mätt upp både värme elementet och termostaten till 0 ohm.
Är det lönt att försöka byta eller bättre att köpa ny torktumlare?
VÄRME ELEMENTET SKALL INTE HA 0 ohm

• Gilla
Jens Markström
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Testade lite på en gång. Men jag skulle tro att jag mäter fel. Jag gissar att säkringen är den här kopplingsplinten, men jag gissar bara.
De kombinationer jag kunde komma på gav alla ca 3-4ohm. Så förmodligen mäter jag fel.
Tack för svaret och bilderna fredand44, jag använde samma mätpunkter som dig. Är kass på el själv, har ingen aning om var som är rätt och fel.

electroluxaren skrev:
VÄRME ELEMENTET SKALL INTE HA 0 ohm
Tack för svaret electroluxaren. Jag missförstod nog ditt tidigare inlägg:

electroluxaren skrev:
Säkringarna skall vara 0 ohm och sitter ihop med värmaren byts komplett.
Den i trumman skall vara en termostat den åxå så i rumstemperatur även den 0 ohm
Så jag antog att värmaren var värme elementet och att säkringarna satt i plast grejen som Fredand44 mäter på i översta bilden i inlägget ovan. Jag mätte på bläcken är det bra mätpunkter?

Jag insåg i efterhand att jag kan borde ha kopplat lös kablarna från värme elementet innan jag mätte. Jag har något vagt minne att strömmen från multimeterna skulle kunna gå "bakvägen" istället för genom säkringarna. Är detta möjligt? Har du några förslag på mätpunkter på värme elementet?

P
har du två eller tre sladdar in till elementet? dvs har du två eller en värmare.
om det är tre mäter du mellan alla tre två i taget behöver inte mäta över säkringarna utan så nära elementet som möjligt

Det är tre kablar in. Ingen av dom två blå kablarna till höger har någon förbindelse med den vita kabeln. Jag antar det betyder att värme elementet är trasigt?

• Tre kablar anslutna till ett värmeelement, två blå avskalade men inte kopplade till den vita kabeln.
    Skapa konto
P
mät de blå för sig och de vita försig

Hejsan ursäkta sent svar haft fullt upp. På den sidan där kabeln är ansluten sitter den blå och vita ihop på samma kabel. Mäter jag mellan den och den blå och vita på andra sidan visar mätaren inget utslag. Jag antar det tyder på kabelbrott.
Kan inte uppmäta kortslutning heller.

Satte in ny värmare nu värmer tummlaren igen. Electrolux skickade snabbt reservdelarna

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kul att det löste sig även för dig.

Kapar denna tråden lite, eftersom ni verkar ha goda erfarenheter av just denna tumlare.

Har problem med min EDC 3150, som är i princip samma modell. Den skramlar något otroligt när den går i gång. Det låter som något går emot. Dock går trumman att snurra invändigt utan att det låter.

Jag öppnade upp baksidan och kunde konstatera att fläkten vid motorn snurrar på ett skevt sätt. Det ser ut som axeln är skev. (Det finns en film också)

Min teori är att hjulet har blivit krökt av värmen som uppstår vid användning. Klåparen som installerat maskinen har lämnat för lite utrymme upp till taket, vilket gör att det blir väldigt varmt bakom maskinen.

Vad säger experterna? Skulle det räcka att byta ut fläkthjulet till torktumlarmotorn eller är det axeln till motorn som också kan vara skev? Måste i så fall hela motorn bytas ut?

Fläkthjul Finns här: https://shop.electrolux.se/search?q=:relevance:pnc:91609026500

• Baksidan av en torktumlare öppnad visar ett skevt snurrande fläkthjul nära motorn.
    Skapa konto
P
Hjulet måste räcka
Det hade säkert åldrats oavsett vem och var den installerades

Testar! Stort tack för input.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.