Typ såhär tänkte jag mig det hela
vägghängd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Wow, önskar att jag var lika bra på CAD, då skulle det här vara mycket lättare.

20150224_201543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här har jag tänkt mig badrummet. Mellanväggen mot duschen som WCn ska sitta i/vid ska helst bara gå upp till ca 1200mm, därefter hade jag tänkt montera glasskiva upp till tak för att rummet ska kännas luftigare. En till fördel vore att slippa montera spotlights i duschutrymmet.

Jag hittade en variant liknande det OlaF beskriver med en golvstående toalett utan cistern som man ansluter till en inbyggd cistern i väggen. Vi får se vad det blir till slut, första firman som ska lämna offert var här idag och skulle fundera på det. Att svetsa en egen lösning vore visserligen både kul och praktiskt men jag har inte tid att lära mig svetsa och det ska helst vara en lösning som är godkänd och kan köpas i butik. Även om en sådan konstruktion som du beskriver är stadig känns det som någonting försäkringsbolagen skulle vara på som iglar vid en ev skada :(

Tack, Sketchup, man blir helt okej på det efter två år av renovering :D

Missade att du skulle outsourca det, sådant här får man pilla med när man bygger själv :P

tommib
Skulle göra det själv egentligen men med tanke på att det involverar flytt av massa avloppsstammar samt tätskikt så vågar jag inte riktigt. Vi ska renovera hela köket samtidigt, det ligger vägg i vägg med detta utrymme. Sen var det där med att vi måste bo mitt i det och inte har möjlighet att dra ut på tiden. Jag har följt din renoveringstråd med stort intresse och konstaterar att jag gärna skulle göra något liknande om jag hade möjlighet. Hittills har jag renoverat tre av sovrummen i vårt hus och varje gång har det tagit längre tid. Barn är kul men de tar väldigt mycket tid, speciellt när de blir större och vill ha uppmärksamhet.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Varför byter du inte plats på handfat och toalett? Har det med avloppet att göra?

Han skrev svaret i första inlägget

Det är trångt som tusan och man får vara kreativ för att få in WC så att man inte kliver rakt in på den när man öppnar dörren.

tommib
Åtminstone två av våra grannar har så, med toalettstolen direkt innanför dörren. Det är den mest uppenbara lösningen men jag gillar den inte. Det känns inte så trevligt att kliva rakt in på toalettstolen... Alla avlopp måste ändå flyttas, idag står toalettstolen där duschen ska vara.

¨Men du kontakta en mekanikverkstad, de kan tillverka de där profilerna åt dig.

Finns färdiga golvinfästa fixturer om det skulle behövas.
Men varför inte behålla toan längst in och sätta duschen vid dörren?
Med duschvägg som fälls in mot väggen när den inte används eller bara duschdraperi får du mest plats och slipper hålla på med speciallösningar.

Kan du skicka länk på det? Hittade ingen när jag kollade lite i TS vägnar

tommib
Tack för all hjälp alla!
Jag gillar idén med "vinkeljärnen" AndersMalmgren, men det blir nog tyvärr en konventionell lösning med väggstående WC och en lite tunnare mellanvägg... Första firman som var här och tittade var väldigt tveksam till bultar i golvet. Får se vad de andra säger, har tre firmor till på ingång. Troligen samma tyvärr....
Egentligen önskar jag att jag skulle kunna göra allt själv, men jag har inte tid att göra detta så snabbt som sambon vill ha det gjort och vi kan inte bo i ett hus utan kök i 6mån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.