4 448 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Vägghängd toalett otät packning
Jag har en vägghängd toalett som har börjat lukta avlopp sedan några dagar. Det har tidigare läckt och jag har fått återmontera det och vet att det är otät vid avloppet fast än det inte läcker längre och vill anlita en firma för att byta ut rören. Ska jag förvänta mig att man behöver riva mellanväggen för att kunna fixa detta eller hur brukar man göra? Hur mycket ska jag räkna med att det kommer att kosta?
Tack!T TheGame skrev:
Det var nog tätt i början innan jag fick stopp där och återmonterade det.
Nu kommer jag ihåg att jag tog av en manschett när jag demonterade stolen första gången och lade den nånstans i mellanväggen för att jag tyckte att det var äckligt. Jag hade glömt bort det helt tills nu och minns även att rörmokaren som hjälpte mig att montera tillbaka det inte såg den!
Det kanske blir bra om jag återmonterar det med manschetten. Jag ska försöka, nu har jag lärt mig lite hur man gör.
Dock hade även tryckt lite för mycket på röret som sitter där inne och fått det att lossna och rörmokaren fick sätta fast det igen. Hoppas inte det har ställt till det så att jag ändå måste riva mellanväggen och kolla.
Svårt att ge bättre svar när man inte ser hur det ser ut och inte riktigt fattar vart det inte är tätt.S Siary skrev:Tack!
Det var nog tätt i början innan jag fick stopp där och återmonterade det.
Nu kommer jag ihåg att jag tog av en manschett när jag demonterade stolen första gången och lade den nånstans i mellanväggen för att jag tyckte att det var äckligt. Jag hade glömt bort det helt tills nu och minns även att rörmokaren som hjälpte mig att montera tillbaka det inte såg den!
Det kanske blir bra om jag återmonterar det med manschetten. Jag ska försöka, nu har jag lärt mig lite hur man gör.
Dock hade även tryckt lite för mycket på röret som sitter där inne och fått det att lossna och rörmokaren fick sätta fast det igen. Hoppas inte det har ställt till det så att jag ändå måste riva mellanväggen och kolla.
Jag förstår.T TheGame skrev:
Är det tänkt att man ska kunna byta ut röret där inne utan att ställa till problem som kräver att man måste riva mellanväggen för att försäkra sig att det inte har blivit otätt, om man vet att det inte var det innan?
Jag sparkade på röret där inne så att det lossnade. Inte jättehårt men tillräckligt.. Det kändes inte som att jag knäckte något men man vet ju aldrig. Jag får prova koppla ihop den igen med manschetten. Kan också försöka ta några bilder från inne i mellanväggen för att se om jag kan se att nåt är förstört. Luktar det fortfarande får jag anlita en firma.
Jag vet inte vad du menar med rör i mellanvägg.S Siary skrev:Jag förstår.
Är det tänkt att man ska kunna byta ut röret där inne utan att ställa till problem som kräver att man måste riva mellanväggen för att försäkra sig att det inte har blivit otätt, om man vet att det inte var det innan?
Jag sparkade på röret där inne så att det lossnade. Inte jättehårt men tillräckligt.. Det kändes inte som att jag knäckte något men man vet ju aldrig. Jag får prova koppla ihop den igen med manschetten. Kan också försöka ta några bilder från inne i mellanväggen för att se om jag kan se att nåt är förstört. Luktar det fortfarande får jag anlita en firma.
om jag tänker på hur det ser ut hos mig så har jag ett rör ner i golvet inne i mellanväggen, sen är det en vinkel som sitter fast i fixturen som man trycker in toatstolen i som går ner i röret i golvet. Allt sitter ihop.
Så vad för rör du har sparkat på för rör vet jag inte, jag kommer då inte åt att sparka på nått rör.

Det är just det böjda röret som sitter där inne. Jag tryckte på det med foten så sparka var väl ett fel ord. Jag tryckte tills röret lossnade. Men det röret ska man väl kunna byta ut om det behövs och bibehålla täthet?T TheGame skrev:Jag vet inte vad du menar med rör i mellanvägg.
om jag tänker på hur det ser ut hos mig så har jag ett rör ner i golvet inne i mellanväggen, sen är det en vinkel som sitter fast i fixturen som man trycker in toatstolen i som går ner i röret i golvet. Allt sitter ihop.
Så vad för rör du har sparkat på för rör vet jag inte, jag kommer då inte åt att sparka på nått rör.
[bild]
Hur kom du åt det röret, plockade du bort toastolen och tröck mot röret så det åkte in? det brukar sitta förankrat i fixturen.S Siary skrev:
Vart är det otätt? mot golvet där inne eller mellan toastol och mellanvägg ?
jag tror du tryckt sönder nått, du måste nog öppna upp tyvärr för att kunna montera det rätt igen.
Ok. Rörmokaren sa inget om att jag har tryckt sönder något dock utan att han inte kunde lita på att det rätt gjort från början och han tog inga bilder så han gissade bara. När jag ringde några dagar senare så nämnde han att en manschett saknades och jag kom på nu vad jag gjorde av manschetten. Det läcker inte alls, jag har kollat inne i mellanväggen och det är helt torrt. Dock luktar det ibland, speciellt på söndagar.T TheGame skrev:Hur kom du åt det röret, plockade du bort toastolen och tröck mot röret så det åkte in? det brukar sitta förankrat i fixturen.
Vart är det otätt? mot golvet där inne eller mellan toastol och mellanvägg ?
jag tror du tryckt sönder nått, du måste nog öppna upp tyvärr för att kunna montera det rätt igen.
Jag får prova montera med manschetten igen först.
Men är det tänkt att man ska kunna byta ut röret?
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Nej det är inte tänkt att du ska kunna byta röret, det ska vara fast förankrat i fixturen.
Att manschetten saknas är anledningen till lukten, saknas manschetten så är det luft mellan rör och rörböj. Om det blir stopp kommer det läcka utan manschett.
rekommenderar att riva mellanvägg och fixera röret ordentligt
Att manschetten saknas är anledningen till lukten, saknas manschetten så är det luft mellan rör och rörböj. Om det blir stopp kommer det läcka utan manschett.
rekommenderar att riva mellanvägg och fixera röret ordentligt
Men jag vet inte om det är något fel på röret där inne. Hade det varit det så hade rörmokaren gärna hade sagt det.U Utsliten och utdömd skrev:Nej det är inte tänkt att du ska kunna byta röret, det ska vara fast förankrat i fixturen.
Att manschetten saknas är anledningen till lukten, saknas manschetten så är det luft mellan rör och rörböj. Om det blir stopp kommer det läcka utan manschett.
rekommenderar att riva mellanvägg och fixera röret ordentligt
Jag får ju prova montera det igen men manchetten. Jag har haft precis det problemet att det läckt när det har blivit stopp och att det känns som att toaletten inte suger lika bra som tidigare. Om det inte luktar eller läcker efter det så ser jag ingen anledning och riva mellanväggen bara för att försäkra. Dessutom kan man väl ta bilder för att se om något är fel innan man river väggen?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Vi ser bara det du beskriver och normalt sett så ska man inte ta loss nå rör som sagt. Vill du att vi här ska förstå bättre så får du som sagt ta fler bilder så man ser hur du fått löst röret och dels vad det är för manschett som är lös.
Det man normalt kan serva på vägghängda toaletter är möjligen detaljer runt spolknapp. I övrigt så är det vägg och sen ett rör som sticker ut.
Det man normalt kan serva på vägghängda toaletter är möjligen detaljer runt spolknapp. I övrigt så är det vägg och sen ett rör som sticker ut.
Jag förstår. Jag får som sagt prova återmontera det med manschetten. Det kan man ju göra utan att riva väggen. Luktar det fortfarande får jag anlita en firma så de kan kolla på det. Förhoppningsvis tar de bilder innan de bestämmer sig för att riva väggen.S Stefan1972 skrev:Vi ser bara det du beskriver och normalt sett så ska man inte ta loss nå rör som sagt. Vill du att vi här ska förstå bättre så får du som sagt ta fler bilder så man ser hur du fått löst röret och dels vad det är för manschett som är lös.
Det man normalt kan serva på vägghängda toaletter är möjligen detaljer runt spolknapp. I övrigt så är det vägg och sen ett rör som sticker ut.
Finns det nån anledning att riva mellanväggen om det varken luktar eller läcker?
Om du lyckas trockla dit allt igen så det blir tätt så finns det väll ingen anledning.S Siary skrev:Jag förstår. Jag får som sagt prova återmontera det med manschetten. Det kan man ju göra utan att riva väggen. Luktar det fortfarande får jag anlita en firma så de kan kolla på det. Förhoppningsvis tar de bilder innan de bestämmer sig för att riva väggen.
Finns det nån anledning att riva mellanväggen om det varken luktar eller läcker?
Men det är fel att röret är löst överhuvudtaget som påpekade tidigare, det ska sitta fast, det ska ses som en fast del av avloppet när allt är monterat.
Risken är att om röret inte blir förankrat i fixturen så åker det in när du trycker på toastolen och då kan det bli otätt igen och börja lukta.
Tack! Jag förstår.T TheGame skrev:Om du lyckas trockla dit allt igen så det blir tätt så finns det väll ingen anledning.
Men det är fel att röret är löst överhuvudtaget som påpekade tidigare, det ska sitta fast, det ska ses som en fast del av avloppet när allt är monterat.
Risken är att om röret inte blir förankrat i fixturen så åker det in när du trycker på toastolen och då kan det bli otätt igen och börja lukta.
Jag vet inte vad som har hänt där inne men han satte fast röret igen på nåt sätt så det slutade läcka därifrån iaf. Nu har jag haft det så länge fast utan manschett. Får hoppas att manschetten löser luktproblemet annars så får jag anlita en firma.
Klicka här för att svara