Hej,

I min jakt på en snygg toalettstol har jag börjat snegla på vägghängda toaletter, med inbyggd cistern. Främst för att utbudet av snyga stolar verkar större, men jag har även intalat mig själv att en sådan stol kan ta mindre plats än en vanlig golvstående modell. Men jag har svårt att hitta bra information om vilka mått det handlar om när allt är klart. Jag kan bara se mått på de enskilda delarna, men ingen sida nämner eventuell utfräsning av väggen, eller mått på tillbyggnadsvägg eller liknande.

Så om någon här är lite kunnig inom detta område får denne någon gärna dela med sig av sin kunskap, och om möjligt svara på mina funderingar nedan. :)

Min lägenhet är i ett hus från 1927, och väggen i fråga är i betong. Är det rimligt att anta att man kan fräsa/bila ut en urgröpning för hela eller en del av inbyggnadscisternen?

Om det inte går att fräsa ut någon urgröpning alls åt cisternen, utan den helt måste vara placerad i en tillbyggnadsvägg, vilket djup och vilken bredd kan jag förvänta mig att denna tillbyggnad får?

Min nuvarande toalett är ganska grund, och avståndet från väggen till främre spetsen är 63 cm. Är det rimligt att anta att det går att få till en vägghängd toalett med inbyggd cistern som totalt (dvs inkl eventuell tillbyggnadsvägg)inte är djupare än så? Dvs jag vill inte att den nya toaletten stjäl mer utrymme i djupled än vad den nuvarande gör.

Jag tror inte du vill bila/fräsa ut för cisternen, speciellt inte i betong. Jag har en Ifö 6775 och den sticker ut en del (52 cm), och cisternen är nog minst 15 cm+väggmaterial+kakel. Borde finnas specialmodeller som är mindre.

150mm låter lite speciellt om man ska uppfylla säkert vattens krav på avlopp 60mm från vägg.
Jag har 40mm från vägg cirka och då bygger min ca 200mm inkl kakel

AndersMalmgren skrev:
150mm låter lite speciellt om man ska uppfylla säkert vattens krav på avlopp 60mm från vägg.
Jag har 40mm från vägg cirka och då bygger min ca 200mm inkl kakel
hmm... 200 mm, och sen själva wcn. Jag har hittat nedanstående Ifö Cera, som är 490 mm djup. Någon grundare än så kan jag inte hitta. Då handlar det om ett totalt djup på 690 mm. Det är 50 mm mer än vad jag har idag. Det är dessvärre för mycket. Toaletten tar då helt enkelt för stor plats. Jag kan sträcka mig till 20-30 mm mer än idag, och då handlar det om en utbyggnad på 170-180 mm. Kan det vara görbart tro? Jag vill inte hamna i ett läge där hantverkaren säger "jorå, det där ska vi nog lösa" och sen när allt är klart så blev extravväggen 200 mm lik förbannat, och hantverkaren bara säger "sorry, det gick inte att få den smalare".

http://www.ifo.se//produkter/toalet...c-stolar/ifo-cera-wc-stol-vagghangd-3875/455/

Det kommer du garanterat hamna i, hantverkare kan inte tighta till saker tyvärr. Då får man göra det själv.

Du kan ju bila in toalettfixturen i väggen motsvarande det du tycker den bygger förmycke

AndersMalmgren skrev:
Det kommer du garanterat hamna i, hantverkare kan inte tighta till saker tyvärr. Då får man göra det själv.
Tighta till vad? Inget är byggt ännu.

Då får man göra det själv.
Göra vad själv? Kan inte hantverkaren göra det? Varför skulle en amatör kunna göra detta bättre? Det är en helt genuit uppriktig fråga :)

Du kan ju bila in toalettfixturen i väggen motsvarande det du tycker den bygger förmycke
Jag har dessvärre ingen möjlighet eller kunskap att bila någon vägg. Jag försöker bara reda ut hur rimligt/sannolikt det är att en vanlig hantverkare kan få till detta så att det i slutändan blir max 180 mm extravägg. Och om du menar att det är rimligt att jag, en amatör, ska kunna bila in den lite i betongväggen, då borde rimligtvis även en rutinerad hantverkare klara av det. Dock var det någon tidigare i tråden som avrådde från sådana ingrepp.

Hantverkare är bra på att göra saker snabbt, vill du göra det så litet som möjligt eller andra speciallösningar så brukar det vara svårt

edit: Men med en bra budget och tydliga krav från dig går det säkert att lösa

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Hantverkare är bra på att göra saker snabbt, vill du göra det så litet som möjligt eller andra speciallösningar så brukar det vara svårt

edit: Men med en bra budget och tydliga krav från dig går det säkert att lösa
Yes, jag har precis mailat dom och frågat. Och sagt att om de säger OK på detta så vill jag få det inskrivet i avtalet.

Vilka förväntningar kan jag ha med bredden då? Är det rimligt att konstruera den så att den blir max säg 52 cm bred?

Och hur flexibel är placeringen av toalettstolen i sidled? Om väggkonstruktionen är 52 cm bred, måste stolen hamna precis i mitten på denna då? Eller kan man justera det efter eget behag?

Olika för olika tillverkare, min Geberit är 500mm, du kan placera den med offset från centrum, men det ser ju såklart mindre symmetriskt ut

edit: Personligen tycker jag det ser rätt fullt ut med vägghängd om man bygger in den i en låda som är fristående från sidoväggarna, mao att minst en av sidorna inte är ansluten till väggen brevid. Då kan man lika gärna välja en fråstående toalett, eller en vägghängd med extern cistern

Jag gjode såhär i min lgh
Visa bilaga 116051

Redigerat:
Här är ett exempel på när man lika gärna kunde kört på extern cistern

176840-handfat.jpg

• Gilla
Fly
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Personligen tycker jag det ser rätt fullt ut med vägghängd om man bygger in den i en låda som är fristående från sidoväggarna, mao att minst en av sidorna inte är ansluten till väggen brevid. Då kan man lika gärna välja en fråstående toalett, eller en vägghängd med extern cistern
Jo, problemet är att jag inte tycker att någon stol med extern cistern är speciellt snygg, och utbudet blir ju ännu sämre när jag är ute efter en som är lite kortare än standard (min nuvarande är 62 cm).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.