Vi ska sätta upp en vägghängd toa och önskar tips om vilket märke vi ska välja.
Våra grannar har Ifö och dom tycker att den är lite "trång i kröken". Är alla det jämfört med vanliga toastolar?
Lämna gärna lite tips och erfarenheter.

Tack så länge!

P.S

Skiter din granne 4 tummare eller? Vår ifö cera 6893 är väldigt smidig och lätt att hålla ren. Spolar rent gör den också om man använder den normalt.

Ha ha! Ska kolla med grannen...
Bra att ifö är Ok hos er. Med deras fixtur behöver man ju inte borra i golvet vilket jag vill undvika.

Tack och trevlig helg!

P.S

Märk väl att vår INTE har inbyggd(i väggen) cistern. Köpte ingen fixtur utan vår sitter på 4" reglar.

Vi ska ha IFÖ Sign 6893, och jag funderar på fixturen.
Någon som har erfarenhet av denna?
Den är kanske helt onödig.
Någon som vet hur bred väggen måste vara för att få plats med avloppsröret inkl. böj?

Det hela beror ju på vad du har för vägg. Minst 4" reglar vill jag säga. Tyckte heller inte att den satt 100% stadigt innan jag reglade upp extra i mitten(man kunde vrida den lite i sidled.

Väggen behöver inte vara bredare än toaletten om det är det du menar ;) Antar att det är djupet du är ute efter så kan man säga att inuti en 2"x6" vägg så tror jag avloppsröret ryms. Jag har inte sån konstruktion då jag har en till mugg ovanför så jag ansluter via en 45° till Y-gren om du förstår vad jag menar. (dvs från toalettanslutning(125-->110) till 45° sen till y greningen.

Sorry, självklart är det djupet som jag menar.
Tänkte regla upp med 45 x 120 på en befintlig vägg.?
Jag ska inte ha den modellen med cistern i väggen, utan det är bara avloppsröret ut, en 90 graders böj och ner som ska få plats.
Väggen kommer att bli totalt 165 djup, men problemet är att jag har en golvbjälke som jag inte vill såga i. Mellan vägg och golvbjälken kommer det bli 120mm.
Kanske blir tajt?

Jag tror det går. Räkna med att röret bygger lite mer än de 100 mm som 90° är inne i väggen så att säga. Böjen bygger lite även den. Mina antaganden bygger mest på att på mina 45x90 så är det lite som sticker ut bakom. Men då jag har toaletten på en 45° avstickare i rummet så går ju detta bra.

För att vara säker så gör ett 125 hår i en skiva sen kolla med en böj som ska sitta där bara. 60 ska röret sticka ut utanför all väggbeklädnad när allt är klart :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.