5 674 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Väggfärg till taket i köket eller helmatt takfärg?
Jag renoverar om i mitt kök och ska då passa på att måla om i taket. Jag vet att man helst ska ha något högre glanstal i köket. Nu är det så att jag redan har en halv hink med helmatt Nordsjö takfärg Ambiance Sky och en halv hink med vanlig Beckers väggfärg Living glans 7 samt en annan Beckers Plus väggfärg glans 10. Väggfärgerna har ju något högre glanstal. Vilken av dessa skulle ni rekommendera att jag målade taket med i köket?
Hur matt är den helmatta? Vanlig takfärg brukar ligga på glans 2-3. Jag skulle, av estetiska skäl, välja den mattaste färgen. Glansiga färger i tak kan ge reflektioner från bl a taklampor som kan bli störande. Nackdelen med matt färg är att den inte fungerar att torka av med en fuktig trasa. Därför tycker jag det är viktigare att ha glans på väggarna där det är större risk för stänk och klibbiga fingrar. Det är sällan man får det i taket. När jag fått någon fläck har jag rollat över den.
Redigerat:
Takfärgen jag har är glans 2.M MetteKson skrev:Hur matt är den helmatta? Vanlig takfärg brukar ligga på glans 2-3. Jag skulle av estetiska skäl välja den mattaste färgen. Glansiga färger i tak kan ge reflektioner från bl a taklampor som kan bli störande. Nackdelen med matt färg är att inte fungerar att torka av med en fuktig trasa. Jag tycker det är viktigare att ha glans på väggarna där det är risk för stänk och klibbiga fingrar. Det är sällan du får det i taket och skulle det bli någon fläck har jag rollat över den.
Klicka här för att svara