Hej!
Jag har införskaffat mig en Portabel AC som heter "Woods Cortina Silent 12K Wifi 12.000 BTO"
Länk: https://www.bauhaus.se/aircondition-wood-s-cortina-silent-12k-wifi-12000btu
Nu vill jag göra ett hål i väggen för att forsla ut varmluften med röret.
Jag tolkar det som att nuvarande slang för att forsta bort varmluft har en diameter på 150mm.
Är inte den händigaste, men tänker väl ungefär såhär:
* Borra ett hål genom väggen på strax över 150mm och ta ut väggisolering.
* Sätt in ventilationsrör
* Montera en kåpa på utsidan så inte insekter/ohyra och liknande kommer in genom röret när det är avstängt (har sett att det verkar finnas varianter som öppnas vid tryck vilket låter perfekt för ändamålet?
Sedan tänker jag väl att jag för in slangen från AC'n in i röret genom väggen och fäster på något vis.
Vintertid antar jag att jag får ta ut slangen och stoppa in isolering i röret igen...
Nu till mina fråga: Hur låter approachen ovan för er, föreslår ni en annan approach?
Tack på förhand!
Jag har införskaffat mig en Portabel AC som heter "Woods Cortina Silent 12K Wifi 12.000 BTO"
Länk: https://www.bauhaus.se/aircondition-wood-s-cortina-silent-12k-wifi-12000btu
Jag tolkar det som att nuvarande slang för att forsta bort varmluft har en diameter på 150mm.
* Montera en kåpa på utsidan så inte insekter/ohyra och liknande kommer in genom röret när det är avstängt (har sett att det verkar finnas varianter som öppnas vid tryck vilket låter perfekt för ändamålet?
Sedan tänker jag väl att jag för in slangen från AC'n in i röret genom väggen och fäster på något vis.
Vintertid antar jag att jag får ta ut slangen och stoppa in isolering i röret igen...
Nu till mina fråga: Hur låter approachen ovan för er, föreslår ni en annan approach?
Tack på förhand!
Nackdelen med den typen av AC är att lika mycket "extra varm" luft den blåser ut utomhus lika mycket varm uteluft sugs in i bostaden.
Det är egentligen bättre med tvådelad AC, likt följande,
https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Qlima-MS-AC-5002-Mini-Split-Aircondition/3173322
Det finns "fönstertätning ac", t.ex. följande,
https://www.clasohlson.com/se/Fonstertatning-till-AC,-Cotech/p/36-7983
Vad är det för ventilationssystem i huset?
Hur är ytterväggarna uppbyggdav?
Typ av ångspärr? Var sitter den?
Det funkar så som du tänkt men inte optimalt.
Det är egentligen bättre med tvådelad AC, likt följande,
https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Qlima-MS-AC-5002-Mini-Split-Aircondition/3173322
Det finns "fönstertätning ac", t.ex. följande,
https://www.clasohlson.com/se/Fonstertatning-till-AC,-Cotech/p/36-7983
Vad är det för ventilationssystem i huset?
Hur är ytterväggarna uppbyggdav?
Typ av ångspärr? Var sitter den?
Det funkar så som du tänkt men inte optimalt.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Den här tråden kanske har bra tips: https://www.byggahus.se/forum/threads/portabel-ac-genomfoering-yttervaegg.343952/J Jooolu skrev:Hej!
Länk: [länk]
Tack på förhand!
Hej
FInnan det möjligen en befintlig ventil som du skulle kunna använda, så att du slipper göra ett nytt hål genom ytterväggen?
Är den smalare så går det att använda en adapter.
Eller möjligen ett vädringslucka bredvid ett fönster som du kan sätta en skiva för och ha ett hål för slangen?
Att du skapar ett hål genom ytterväggen förutsätter att du äger väggen själv. Är det någon annan som äger ytterväggen behöver du komma på en annan lösning.
FInnan det möjligen en befintlig ventil som du skulle kunna använda, så att du slipper göra ett nytt hål genom ytterväggen?
Är den smalare så går det att använda en adapter.
Eller möjligen ett vädringslucka bredvid ett fönster som du kan sätta en skiva för och ha ett hål för slangen?
Att du skapar ett hål genom ytterväggen förutsätter att du äger väggen själv. Är det någon annan som äger ytterväggen behöver du komma på en annan lösning.
Jag har gjort precis som TS beskriver
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Som sagt, om du ska ha en portabel AC så funkar den lösningen bra. Om du inte vill ta upp ett hål i väggen så kan du förutom att undersöka om det redan finns någon befintlig ventil fundera på någon fullösning.
Den fönstertätning som finns och länkas till i tråden funkar sisådär. Jag upplevde i ärlighetens namn ingen större skillnad jämfört med att bara kasta ut slangen genom en balkongdörr på glänt. I princip samma produkt som länkas finns mycket billigare på t.ex. Amazon om du vill testa med en sån tätning. Dom är universella så vitt jag vet.
Jag har tidigare använt en fullösning som har funkat kalas. Öppna fönstret och tryck dit en skiva av lämpligt material med utsågat hål i rätt storlek som du trär slangen igenom. Det är förvisso inget snyggt och det hindrar ljusinsläppet men det är i.a.f. effektivt.
Kolla förresten maskinens bruksanvisning om det finns någon begränsning för hur du kan dra utloppsslangen.
Den fönstertätning som finns och länkas till i tråden funkar sisådär. Jag upplevde i ärlighetens namn ingen större skillnad jämfört med att bara kasta ut slangen genom en balkongdörr på glänt. I princip samma produkt som länkas finns mycket billigare på t.ex. Amazon om du vill testa med en sån tätning. Dom är universella så vitt jag vet.
Jag har tidigare använt en fullösning som har funkat kalas. Öppna fönstret och tryck dit en skiva av lämpligt material med utsågat hål i rätt storlek som du trär slangen igenom. Det är förvisso inget snyggt och det hindrar ljusinsläppet men det är i.a.f. effektivt.
Kolla förresten maskinens bruksanvisning om det finns någon begränsning för hur du kan dra utloppsslangen.
Vi har storebror (Venezia) till er AC som vi nyttjar i vår lägenhet. Vi öppnar bara fönstret, trycker ut slangen och klämmer till den med fönstret. När den inte längre behövs eller ska flyttas drar man in slangen och stänger fönstret. Funkar hur bra som helst. Att borra hål i fasad och skapa ev. köldbrygga låter som vansinne i min värld.
Kikade in denna med, men det det enda fönstret som går att öppna sitter i badrummet vilket gör det mindre lämplig plats för ACDemmpa skrev:
Saknas fönster i bostadenDemmpa skrev:
Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Ingen koll på ångspärr eller material men såhär ser fasaden ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser ungefärlig planritning ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto