13 519 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
väggen bakom köksskåp
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Min fråga är: måste man behandla osbskivan och "snygga till väggen" innan skåp sätts upp eller kan man sätta upp skåpen direkt?
Vi har renoverat en del hemma ; typ tapetsering o målning, men det är mest min man som gjort allt - jag har mest varit hantlangare o kollat mönsterpassning osv.
Nu har jag påbörjat byggprojekt i sommarstuga utan att han är med och jag ställs inför en massa frågor som jag får försöka beta av en i taget. Kan inte spackla mer än skruvhål så det är ett dilemma. Haft byggfirma där arbetet nu havererat o de ska endast färdigställa vvs o el som de påbörjat. Stugan är lite utbyggd med gjuten grund- resten av stugan står på plintar.
Hantverkarna har skruvat osb-skivor på väggar till kök bla. Ska ha köksskåp som täcker hela väggarna (ja dvs underskåp o överskåp o antingen kakel eller någon annan skiva däremellan) och undrar om skåpen kan sättas upp direkt på väggarna eller om de måste bredspacklas eller målas el nåt annat först? Jag har fått olika råd i färg- o byggbutiker men uppfattningarna har varierat vad man ska/kan göra.
Hoppas ni förstår vad jag menar.:S:S
Vi har renoverat en del hemma ; typ tapetsering o målning, men det är mest min man som gjort allt - jag har mest varit hantlangare o kollat mönsterpassning osv.
Nu har jag påbörjat byggprojekt i sommarstuga utan att han är med och jag ställs inför en massa frågor som jag får försöka beta av en i taget. Kan inte spackla mer än skruvhål så det är ett dilemma. Haft byggfirma där arbetet nu havererat o de ska endast färdigställa vvs o el som de påbörjat. Stugan är lite utbyggd med gjuten grund- resten av stugan står på plintar.
Hantverkarna har skruvat osb-skivor på väggar till kök bla. Ska ha köksskåp som täcker hela väggarna (ja dvs underskåp o överskåp o antingen kakel eller någon annan skiva däremellan) och undrar om skåpen kan sättas upp direkt på väggarna eller om de måste bredspacklas eller målas el nåt annat först? Jag har fått olika råd i färg- o byggbutiker men uppfattningarna har varierat vad man ska/kan göra.
Hoppas ni förstår vad jag menar.:S:S
Hej,
Jag ser ingen anledning till att spackla eller måla bakom skåpen. Var istället noga med primeningen bakom kakel (sugande underlag).
Jörgen
Jag ser ingen anledning till att spackla eller måla bakom skåpen. Var istället noga med primeningen bakom kakel (sugande underlag).
Jörgen
Om du ska ha gips som underlag för kaklet så sätt det även bakom skåpen annars kommer kaklet bygga ut ganska långt så det ser lite konstigt ut vid diskbänken.
Titta även på en montagebeskrivning för kök, där står ganska bra beskrivet vad som krävs, bla ska en regel skruvas upp som underskåpen vilar på.
Titta även på en montagebeskrivning för kök, där står ganska bra beskrivet vad som krävs, bla ska en regel skruvas upp som underskåpen vilar på.
Normalt sätter man 13mm gips på OSB skivan - det ger en något styvare och ljudisolerad vägg men framför allt ökat brandskydd vilket är praktiskt i ett kök. Väljer du alternativet att strunta i gips kommer du få det lite knepigare o ta tid på alla ställen som inte täcks av skåpen - det är helt enkelt dumsnålt att hoppa över gipsen då den gör att du slipper bredspackla väggarna o är ett bra underlag till tapet eller färg vilket OSB inte är.
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Tack så länge till er som svarat hittills.
Kanske ska komplettera min beskrivning med att den del i stugan som ska vara med köksskåp är U-form där alla 3 väggarna ska kläs in med skåp, så frågan gäller inte den 4 e väggen i den öppna planlösningen. Den väggen är tapetserad idag, men ska kläs med renoveringsgips innan tapeten skall på. Har just fått tips att sätta gipsskiva mellan skåpen om det ska kaklas, ska det vara en skiva (plexiglas el rostfritt) annars behövdes inte det. Det är bara en liten kolonistuga på 35kvm som har sommarvatten o inte kan bebos halva delen av året. "Problemet" är de små utrymmena som gör att varje cm är viktig så skåpen vi planerat in får plats. Brandskyddet är förstås en viktig aspekt som jag inte ens tänkt på, men det har ju inte funnits förut heller och stugan är över 50 år och från början av masonit.
Är ju inte hantverkare heller så det går att förstå vad som blir bäst just här. Vi har helt andra förutsättningar när det gäller vårt permanenta boende. I stugan är det budget som gäller och så snyggt, enkelt och bra som möjligt.
Tar gärna emot ännu fler synpunkter! Tack på förhand.
Är ju inte hantverkare heller så det går att förstå vad som blir bäst just här. Vi har helt andra förutsättningar när det gäller vårt permanenta boende. I stugan är det budget som gäller och så snyggt, enkelt och bra som möjligt.
Tar gärna emot ännu fler synpunkter! Tack på förhand.
Klicka här för att svara