Jag har en tung spegel hemma, ca 25-35 år gammal. Den har två spår baktill där någon typ av beslag har suttit. Beslag jag inte sett eller äger. Har googlat massor.
De 6cm långa spåren är "rundade" i den nedfrästa delen. Vet du vad för beslag som passar?

(Nu har jag hittat en annan lösning som också kommer fungera, men jag är ändå nyfiken om dessa spår/beslag. Visst kan det va så att spåren bara är till för att en skruvskalle ska kunna få plats, men troligen ej då dessa spår är lite för smala.)

• Baksidan av en spegel med ett horisontellt, 6 cm långt spår och två skruvhål i träramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att det har suttit ett plåtbleck eller helt enkelt en kraftig ståltråd mellan de två skruvhålen.
Sedan hänger du den på något i stil med de här: https://www.clasohlson.com/se/Vinkelkrok/p/21-2633

Eller de från XL-bygg som länkades tidigare... Borde trycka refresh oftare innan jag svarar... :)

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Spegeln är rätt exklusiv och jag tror det varit något mer special till beslag. Också med tanke på de "rund"-färsta spåren.

Hur bred är skåran? Är den 4 mm bred tippar jag på att den är gjord med lamellfräs, och kanske för att spik/skruv ska kunna sticka ut lite och ha någonstans att ta vägen. Även om spegeln är exklusiv tror jag inte fokus är på upphängningen om det inte ger något extra.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.