Hej
Skall regla upp en ny vägg i köket (3*2.5m)
Tanken är att använda 45mm träreglar med 45 cm avstånd.
Sedan klä reglarna med en enkel gipsskiva.

Håller denna konstruktion för väggskåpen eller är jag ute och cyklar? (Det kan ju bli tungt med all porslin etc)
Skall jag förstärka konstruktionen punktvis tex vid skåpupphängningsinfästningen eller skall jag använda någon annan typ av skiva som tål större belastning ?

Jag la en gammal golvplanka (28mm tjock) horisontelt i väggen bakom alla skåpens infästningar. Därefter körde jag med osb och gips. Kraften från skåpen fördelas då på ett bra sätt över hela väggen.

Men antagligen håller det att göra som du tänkte dig också om du kan skruva dom flesta skåpen i en regel. Skåpen skruvar du ju sedan ihop med varandra så alla behöver ju nödvändigtvis inte vara fästa i en rege. Det finns speciella plåtvinklar att använda i skåpets infästning i väggen - kör med sådana där du har en regel.

Tack för det snabba svaret MathiasS

Jag gör som du föreslår, förstärker skåpinfästningarna med någon gammal bräda (det finns ju gott om dom efter rivningen av det gamla köket)
En dum fråga från en nykomling, du skriver att du använde osb, vad är det?

OSB är en träfiber skiva, ungefär som spånskiva fast man pressat ihop stora flisor istället. Köpes för cirka 120 spänn per skiva och är ett utmärkt alternativ att sätta bakom gipset för att alltid ha något att skruva i.

Jag tycker att det känns lite klent med 45-reglar. Skåpen sitter säkert uppe, det är inte det jag reagerar över. Men jag skulle inte bli förvånad om väggen blir ostabil, att den helt enkelt lutar en aning framåt när du har fyllt skåpen. Jag är ingen expert eller så, det är bara en känsla jag får...

45 mm på bredden eller...?
45x45, 45x70 eller 45x95?

45x45 tycker jag också skulle kännas lite klent, däremot 45x70 är inga problem. Iofs cc 45cm...men nja...

Vi satte kakellist under skåpen, också en 'uppstagande' faktor ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.