Idag hade vi tömning av vår tank. Efteråt kom han inom och berättade att vår trekammabrunn snart kommer att bli en enkammarbrunn. Skarvarna mellan de olika facken håller på att ge sig.
Det han sa som var lite mer än lite intressant var att han satt han sett flera tankar som ser ut som vår. Tanken är en Uponor 3000 liter trekammarbrunn.
Men vem i tusan kontaktar man för att få det fixat? Har inte en aning om vem man ska ringa för det här.
Det allra roligaste ♀️är att vi har visning på söndag för att sälja vårt hus. Precis vad man behövde i den stressen. Men om man ska vara positiv så var det ju bra att vi i detta skede fick veta att något var fel. Nu kan vi ju åtgärda det.
Men som sagt vem ska man kontakta?
( Vi har gjort jobbet själv för 13 år sedan. (Så vi kan inte kontakta någon firma)Lite längre än så borde väl en tank hålla)
Det han sa som var lite mer än lite intressant var att han satt han sett flera tankar som ser ut som vår. Tanken är en Uponor 3000 liter trekammarbrunn.
Men vem i tusan kontaktar man för att få det fixat? Har inte en aning om vem man ska ringa för det här.
Det allra roligaste ♀️är att vi har visning på söndag för att sälja vårt hus. Precis vad man behövde i den stressen. Men om man ska vara positiv så var det ju bra att vi i detta skede fick veta att något var fel. Nu kan vi ju åtgärda det.
Men som sagt vem ska man kontakta?
( Vi har gjort jobbet själv för 13 år sedan. (Så vi kan inte kontakta någon firma)Lite längre än så borde väl en tank hålla)
Kan du inte kolla med tillverkaren om de vill sälja dig någon ny insats?
Jag skulle överväga att skyndsamt själv skruva ihop formplyfa för att återfå trekammarfunktionen, om det kommer slam i spridarledningarna tänker jag att infiltrationsförmågan minskar eller upphör ganska snart.
Jag skulle överväga att skyndsamt själv skruva ihop formplyfa för att återfå trekammarfunktionen, om det kommer slam i spridarledningarna tänker jag att infiltrationsförmågan minskar eller upphör ganska snart.
Slå en signal till din lokala rörmokare, han borde kunna skruva dit en rostfriplåt på vardera sida om den befintliga väggen, samt dra dit några vinkeljärn.
Du får nog dock räkna med att han vill ha tanken nytömd/ rengjord innan han kliver ned.
Du får nog dock räkna med att han vill ha tanken nytömd/ rengjord innan han kliver ned.
Bästa svaret
Det är Acona som kan detta. ’inte helt säker att killen har rätt.
Har hört genom Acona som pratat med Uponor om frågan du tar upp att Uponor medvetet gjort detta för att få systemet att fungera.
Uponor hade i början problem att få systemet att fungera och därav modifierade de genom att göra precis som det ser ut hos dig.
Det är inte på väg att gå sönder
http://www.acona.se/
Har hört genom Acona som pratat med Uponor om frågan du tar upp att Uponor medvetet gjort detta för att få systemet att fungera.
Uponor hade i början problem att få systemet att fungera och därav modifierade de genom att göra precis som det ser ut hos dig.
Det är inte på väg att gå sönder
http://www.acona.se/
Har skrivit både till acona och Uponor och skickat bilderna.
Jag förstår... Jag ringer dem imorgon.
Acona pysslar bara med minireningsverk tydligen. Men dom fixade en direktkontakt med en kille på Uponor som kunde svara på mina frågor och ger råd.S saltet skrev:
Mellanväggarna har släppt över vattenytan och det måste undersökas om det finns något längre ner. Det som talar emot detta är att det är rätt mängd vätska i kamrarna. Samt att det inte står något vatten i fördelarbrunnen. Om det hade varit vatten i den skulle det innebära slamflykt it i filterbädden. Det i sin tur alltså innebära att det beroende på hur mycket Slam som läckt ut i bädden kunna backspola. Om inte det går är det bara att gräva upp materialet och antingen tvätta det eller byta ut.
Så det vi nu ska göra är att lysa fogarna och skicka dem nya bilder för vidare utredning.
På en bättre bild ser man att det har släppt över vattenytan men att det är rätt mängd vatten i kamrarna.
Tack för att du återkom. Ungefär samma svar som vi fick men vi har ett minireningsverk men trekammarbrunnen ser exakt lika ut. Vad jag kan se har vi ingen flykt mellan kamrarna då vårt vatten är i nivå som Ert.Blackgatearts skrev:
Acona pysslar bara med minireningsverk tydligen. Men dom fixade en direktkontakt med en kille på Uponor som kunde svara på mina frågor och ger råd.
Mellanväggarna har släppt över vattenytan och det måste undersökas om det finns något längre ner. Det som talar emot detta är att det är rätt mängd vätska i kamrarna. Samt att det inte står något vatten i fördelarbrunnen. Om det hade varit vatten i den skulle det innebära slamflykt it i filterbädden. Det i sin tur alltså innebära att det beroende på hur mycket Slam som läckt ut i bädden kunna backspola. Om inte det går är det bara att gräva upp materialet och antingen tvätta det eller byta ut.
Så det vi nu ska göra är att lysa fogarna och skicka dem nya bilder för vidare utredning.
På en bättre bild ser man att det har släppt över vattenytan men att det är rätt mängd vatten i kamrarna.
S saltet skrev:
Hej. Vi är från Danmark och har et litet Torp i Halland nära Falkenberg/Halmstad. Vi har fått samma problem/utmaning som dig med ”väggen på vår trekammarbrunn har lossnat”. Tänker att vår också är fabrikat Uponor 3 Kammarbrunn. Vår är installerat 2008.Svartagrind skrev:
Jag undrar hur du gjorde och hur det har gått.
Jag har sökt och inte hittat ytterligare skrivning om problemet än du har skrivit här.
Vi har varit i kontakt med Miljö -och Hälsomyndigheten i Falkenberg och Vivab.
Det går att tömma brunnen på ett annat sätt som är mera besvärligt och mera manuellt, eftersom dom måste suga bakom kröken/bakom väggen som har släppt sig.
Vanlig miljö kontroll blir i 2028. 20 år efter den är i användning.
Bästa hälsningar från Danmark
Vi har inte gjort något.
Hade service nyligen på vårt verk och det fungerar utan problem.
Kollade själv på alla värden vid genomförd service och de var som de skulle vara.
Vi har ingen flykt mellan våra kamrar.
Vi hade ordinarie tömning i mars och det var också utan problem.Tömde som vanligt. Tömningskillen såg inga problem med att tömma.
Känner mig trygg med att det fungerar.
Hade service nyligen på vårt verk och det fungerar utan problem.
Kollade själv på alla värden vid genomförd service och de var som de skulle vara.
Vi har ingen flykt mellan våra kamrar.
Vi hade ordinarie tömning i mars och det var också utan problem.Tömde som vanligt. Tömningskillen såg inga problem med att tömma.
Känner mig trygg med att det fungerar.
Klicka här för att svara