2 490 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Väggar av Y-tong
Ska bygga en sommarstuga i ett plan med Y-tong (bredd365) på gjuten platta 12,6mx7,2m.
Jag har fått många olika tips som inte är liktydiga. Hur göra?
- behövs glidskikt med ngn typ av sylpapp?
- dubba var tredje sten?
-armering i första skiftet, vartannat skift eller inte alls.
Mvh
Jag har fått många olika tips som inte är liktydiga. Hur göra?
- behövs glidskikt med ngn typ av sylpapp?
- dubba var tredje sten?
-armering i första skiftet, vartannat skift eller inte alls.
Mvh
Hej!
Följ ytongs anvisningar. Dyker det upp något problem så är det viktigt att du har gjort det. När jag har limmat lättbetong har vi använt oss av syllpapp i botten, vägt av första stenen i c-bruk och därefter limmat oss uppåt utan att armerat. Även stötfogssidan på stenen ska limmas.
Det är väldigt noga att första skiftet är i våg. Därefter brukar det rulla på i ganska bra fart.
Följ ytongs anvisningar. Dyker det upp något problem så är det viktigt att du har gjort det. När jag har limmat lättbetong har vi använt oss av syllpapp i botten, vägt av första stenen i c-bruk och därefter limmat oss uppåt utan att armerat. Även stötfogssidan på stenen ska limmas.
Det är väldigt noga att första skiftet är i våg. Därefter brukar det rulla på i ganska bra fart.
Hej daniel! Vad gäller limning av stötfogen. Limmar du alla stötfogar på hela huset eller bara första skiftet? Ytong Sverige har en guide där dom visar lim i stötfogen. Men när min hantverkare ringer till Ytong i Polen så säger han absolut inte lim i stötfogen. Är det en obetydlig skillnad om man lägger stenen utan lim på stötfogen men man försöker lägga den diktan utan ngn glipa?D Daniel:) skrev:Hej!
Jag ställde den frågan till leverantören. Det vore ju skönt att slippa och blocken är ju spontade. Svaret jag fick var att limmet behövs för att klara dragkrafterna längs med väggen. Man behövde dom inte limma hela stötfogen utan det räckte med att limma mellan sponten.M Melhan skrev:Hej daniel! Vad gäller limning av stötfogen. Limmar du alla stötfogar på hela huset eller bara första skiftet? Ytong Sverige har en guide där dom visar lim i stötfogen. Men när min hantverkare ringer till Ytong i Polen så säger han absolut inte lim i stötfogen. Är det en obetydlig skillnad om man lägger stenen utan lim på stötfogen men man försöker lägga den diktan utan ngn glipa?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera innerväggar – Måste all gammal kalkputs bort?
Stenhus -
Källarväggar från 1935
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför förstöra Det sitter i väggarna?
Byggnadsvård -
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera källarväggar invändigt med Cellplast
Isolering