Badrummet/tvättstugan är på G att renoveras och tilltänkt är att ha spotlights infällda i en vägg (beståendes av typ "sugga" - Alltså hålsten) längst hela badrummet i ovankant. Höjden på spotarna blir ca 2m på väggen. Ljuset ska alltså bli uppåt i taket. Och dom sista spotarna blir i själva dusch-hörnan.
Jag är ute efter en dold ljuskälla och "vanliga" spotar i tak har utgått sedan länge... Jag vill ha något annorlunda som ser arbetat ut! Priset får gärna vara högt bara jag hittar bra och godkända prylar!
Jag har letat som en galning men hittar inga up-lights som verkar vara OK att ha i just duschhörna?!
Down-lights finns det ju ett gäng att välja mellan. Men alla dom är ju tilltänkta för offentliga miljöer så som trappor och dylikt. Inte badrum!
Badrummet/tvättstugan blir helkaklat så jag antar att jag får bygga/köpa/specialbeställa någon form av inbyggnads-boxar...?
Någon som vet mer?
Eller är detta en helt galen ide som bara är att skrota? :x
Jag är ute efter en dold ljuskälla och "vanliga" spotar i tak har utgått sedan länge... Jag vill ha något annorlunda som ser arbetat ut! Priset får gärna vara högt bara jag hittar bra och godkända prylar!
Jag har letat som en galning men hittar inga up-lights som verkar vara OK att ha i just duschhörna?!
Down-lights finns det ju ett gäng att välja mellan. Men alla dom är ju tilltänkta för offentliga miljöer så som trappor och dylikt. Inte badrum!
Badrummet/tvättstugan blir helkaklat så jag antar att jag får bygga/köpa/specialbeställa någon form av inbyggnads-boxar...?
Någon som vet mer?
Eller är detta en helt galen ide som bara är att skrota? :x
Redigerat:
En lätt bumpning är på sin plats...
Följdfråga på det: Tips på annan kreativ lösning?
Då tvättstugan/dusch-hörnan numera utriven och bilmaskinen snart ska i backen för avloppsbyte/golvvärme-läggning är en lösning på belysningen i väl antågande hastighet på "G"
Jag känner mig lätt uppgiven då min kalas-ide sågas hårt med eran tystnad! (Eller kan det bara vara så att det inte finns godkända up-lights för dusch-hörna? Down kanske kan vara en ide då IP-klassningen blir betydligt lättare...
Följdfråga på det: Tips på annan kreativ lösning?
Då tvättstugan/dusch-hörnan numera utriven och bilmaskinen snart ska i backen för avloppsbyte/golvvärme-läggning är en lösning på belysningen i väl antågande hastighet på "G"
Jag känner mig lätt uppgiven då min kalas-ide sågas hårt med eran tystnad! (Eller kan det bara vara så att det inte finns godkända up-lights för dusch-hörna? Down kanske kan vara en ide då IP-klassningen blir betydligt lättare...
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Vet inte om jag riktigt fattade din tanke om uplights. Men menar du lampor nere vid golvet i duschen så är det nog firmor som säjer poolbelysning som kan ha något.
Om det är högre upp så gäller så vitt jag förstår IP44, och tillverkaren skall ange att de är lämpade att monteras i duschutrymme.
Om det är högre upp så gäller så vitt jag förstår IP44, och tillverkaren skall ange att de är lämpade att monteras i duschutrymme.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Rita ihop en liten enkel skiss så kan vi nog hjälpa dig bättre!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag förstår inte fullt, men LED-strip kanske kan vara något? Den håller ju dessutom IP68.
//Patrik
//Patrik
Nja, jag som tyckte min förklaring var klockren! 
Här kommer iaf en bild på tanken. Allt i rummet ska blåsas ut, mellanväggen med (7cm lättbetong) också. Alla slangar är självklart provisoriskt, förutom dom märkta R & T som är matning till blivande handdukstork...
Dom gröna ringarna klurade jag på att ha någon form av infälld belysning uppåt så man inte ser ljuskällan, men jag hittar inget lämpligt alls. Och då dom två gula ovalerna är tilltänkt att vara dusch x2 (självklart på den innersta väggen) så blir det ännu knivigare att hitta något godkänt med bra IP-klassning! Självklart blir det spårat för elen mellan!
OT är att om någon vill köpa den blåa fina radiatorn med matchande kakel?
Här kommer iaf en bild på tanken. Allt i rummet ska blåsas ut, mellanväggen med (7cm lättbetong) också. Alla slangar är självklart provisoriskt, förutom dom märkta R & T som är matning till blivande handdukstork...
Dom gröna ringarna klurade jag på att ha någon form av infälld belysning uppåt så man inte ser ljuskällan, men jag hittar inget lämpligt alls. Och då dom två gula ovalerna är tilltänkt att vara dusch x2 (självklart på den innersta väggen) så blir det ännu knivigare att hitta något godkänt med bra IP-klassning! Självklart blir det spårat för elen mellan!
OT är att om någon vill köpa den blåa fina radiatorn med matchande kakel?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Fiberoptik för att leda fram ljuset från ljuskällan som placeras utanför våtutrymmet. Googla på bastubelysning fiberoptik, kanske kan vara något för dig. 
Två fina svar!
Fiber låter lockande men jag tror att det blir för "svag" belysning av en fiber-ledning. På varje grön ring enligt bild.
Patriks svar med LED låter mer som om det kommer lysa mera starkt.
Eller fattar jag helt fel här?
LED = bred ljuskälla, starkt ljus
Fiber = liten ljuskälla, "svagt" ljus
Någon form av inbyggnadsbox måste det självklart bli inser jag. För att få ljuset uppåt med samtidigt undvika att vatten samlas i boxen... Ska klura lite på materialval på den
Har lite kontakter på metall-industri. Får se vad dom säger, men rostfritt låter fint i mina öron!
Fiber låter lockande men jag tror att det blir för "svag" belysning av en fiber-ledning. På varje grön ring enligt bild.
Patriks svar med LED låter mer som om det kommer lysa mera starkt.
Eller fattar jag helt fel här?
LED = bred ljuskälla, starkt ljus
Fiber = liten ljuskälla, "svagt" ljus
Någon form av inbyggnadsbox måste det självklart bli inser jag. För att få ljuset uppåt med samtidigt undvika att vatten samlas i boxen... Ska klura lite på materialval på den
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du kan dimmra LED-spottarna.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara