I vardagsrummet är det laserat i en gul färg på väggarna. Vill nu ha annan färg på väggarna och undrar om man målar över som vanligt med "vanlig" färg eller om det krävs annat underarbete?
Kanske ska tillägga att det är strukturfärg (knottrigt).

Alltså, innan det var laserat var det målat i vit strukturfärg ;)

Ingen som vet något om detta?

Nickolina skrev:
I vardagsrummet är det laserat i en gul färg på väggarna. Vill nu ha annan färg på väggarna och undrar om man målar över som vanligt med "vanlig" färg eller om det krävs annat underarbete?
Kanske ska tillägga att det är strukturfärg (knottrigt).

Alltså, innan det var laserat var det målat i vit strukturfärg ;)
Detta låter ju döa snyggt! Är du helt säker på att du vill ändra?..

*Hrmm*

Jo, vidare till din fråga!
Generellt så säger vi att underlaget skall vara rent, torrt, fast och lämpligt för målningsbehandling...

Vilket i ditt fall Nickolina betyder att om det inte är fett eller smuts någonstans så är det bara är att köra på med en vanlig väggfärg.

Lycka till!

MVH Fredrik

tigern skrev:
...men fett o smuts som inte syns är det nästan alltid på väggar (om de inte målades nyligen), därför bör du tvätta av väggarna med målarsoda. Antingen använder du valig målarsoda som man blandar själv, pulver+vatten, men då måste du svampa av väggarna efteråt med rent vatten.  Annars kan du köpa målartvätt på flaska som inte behöver eftersköljas, bara att slaska på! Använd en svamp eller en bit gammal frottéhandduk.
Jag är ledsen tigern men här är jag tvungen att säga rakt emot dig!
Att ge sig på att tvätta hela väggar är ren dårskap!
Speciellt i ett vardagsrum med strukturfärg!
Det skulle bli vasiningt mycket sköljande för att få bort allt tvätt medel
(som om man inte får bort det ställer till lika mycket problem som fett).... och detta helt i onödan.
Speciellt då man förövrigt och på sin höjd får fett vid lampknapparna.

I ett kök däremot kan det vara fett lite varstans.
Men där finns det också oftast helt andra förutsättningar på underlaget för att få det rent
(Blankare färg el. tapet).

Hursomhelst.. hur noggrant och hur man bör förbehandla vissa ytor (vid lampknapp) beror till stor del på tapeten eller färgen. Går det att torka rent ordentligt och få bort all fett så behövs det inte mer än så.
Men om det är en matt färg eller matt tapet så går det kanske inte att få bort all fett.
Då blir det lättast att patentera just där med en oljefärg.

MVH Fredrik

PS

Hur målartvätt på flaska som man inte sköljer bort skulle få något ev. fett att försvinna förstår jag inte.

DS

Tack för råden! Det knottriga vill vi nog behålla det blir ett himla jobb annars). Det är den gula färgen jag vill komma ifrån! Jag älskade den förut och valde gult på flera ställen. Det var ju modernt för flera år sen men känner nu att jag tröttnat!

Nickolina skrev:
Jag älskade den förut och valde gult på flera ställen. Det var ju modernt för flera år sen men känner nu att jag tröttnat!
Trender.. :( :P

Jag hade också nån relativt klargul tapet "back then".
Kändes ju fint då... idag skulle det däremot inte kännas så "fräscht"!

Säkrast är ju att "fega"..
Ljusa kulörer.. beiget!?(stavas det så?).. nån fin grön eller dämpad och behaglig blå.
Varmgråt och med allt som det innebär klassas ju även det som "säkra" och tidsbeständiga val.

/ Fredrik

måla med en grund färg först så den biter fast riktigt och sen med färdigfärg,så kommer allt att ordna sig

Men..

Det finns vissa väggfärger som har bättre vidhäftning än vägggrundfärger....

Dom grundfärger som finns för väggar är främst tänkta till rätt sugande underlag, typ glasfiberväv eller ny gips...

"Bättre" blir det först om man går över på någon typ av snickeri grundfärg...
Men då springer priset iväg... och slitstyrkan kontra pris blir här svår att motivera.
Så super stora krav på slitage kommer man aldrig att ställa på väggar..
Nej, viktigast är att man rengör ordentligt.. OM det är skitigt.....

/ Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.