Vi ska bygga om köket, och kommer att få en matplats som blir lite väl bred (över 3 m). Därför har vi funderat över att klä hela väggen bakom matplatsen med snygga skåp från golv till tak. Det skulle ge massor av förvaringsutrymme, och samtidigt ge intrycket av en hel vägg. Djupet får vara max 40 cm, helst bara 30, annars blir matplatsen för smal.

Vi har tittat på bokhyllan Billy med dörrar (236 cm hög), men kan inte få till det som vi vill ha det med dörrarna. Det finns bara hela dörrar (196 cm höga) och alla har glasruta över hela eller halva höjden. Vi hade tänkt oss mindre dörrar, och inte så mycket glas.

Frågan är: Finns det något bra alternativ till Billy? Vi har funderat på om vi kan använda väggskåp för kök, men det är svårt att få det att stämma på höjden. Dessutom blir det svindyrt.

Någon annan bokhylleleverantör, kanske?

Om jag inte misstar mig kan du sätta de låga Billy-dörrarna (80cm?) även på de höga hyulorna.
Då får du dörrar på undre halvan och övre halvan av hyllan blir öppen.
Är det det du är ute efter?

Du kanske skall fundera på att montera skjutdörrar från golv till tak med ett skensystem av hyllor bakom? Då slipper du dörrar som går utåt och du kan ha vilket djup som helst.

Fyll hela väggen med köksskåp, släta luckor utan handtag. Snyggt.

erk skrev:
Om jag inte misstar mig kan du sätta de låga Billy-dörrarna (80cm?) även på de höga hyulorna.
Då får du dörrar på undre halvan och övre halvan av hyllan blir öppen.
Är det det du är ute efter?
Nja, vi vill nog ha luckor överallt och inga öppna hyllor. Det hade varit perfekt om man hade kunnat sätta de låga dörrarna ovanför varandra på en 202 cm hylla. Då hade man kunnat välja trä eller vitrin som man ville. Tyvärr går inte det. Två låga dörrar ovanför varandra blir några centimeter högre än en hel dörr, så det passar inte.

Raceman skrev:
Du kanske skall fundera på att montera skjutdörrar från golv till tak med ett skensystem av hyllor bakom? Då slipper du dörrar som går utåt och du kan ha vilket djup som helst.
Ja, det är ett alternativ. Dock är vi inte så förtjusta i skjutdörrar, och jag tror att det är svårt att få det lika snyggt som vanliga luckor.

Jäderberg skrev:
Fyll hela väggen med köksskåp, släta luckor utan handtag. Snyggt.
Jo, vi är lite inne på det. Men det är svårt att hitta bra mått på stommarna så att de verkligen fyller hela väggen. Man kan tänka sig tre 40 cm breda stommar på höjden, t ex 90+70+70 = 230 cm. En liten sockel nertill och en list upptill så är det 239 cm (=vår takhöjd). Då blir det 27 luckor på väggen! Jag har lite svårt att föreställa mig hur det skulle se ut.

Dyrt som attan skulle det bli också. Med Ikeas budgetval skulle man hamna mellan 15 och 20 000 för materialet. Väljer man andra fabrikat kan man lätt komma upp i det dubbla. Det var därför vi började fundera över bokhyllor med dörrar.

AnneFi
ikea har ju högskåp i 37 djup väl`?

Testa och rita upp det i IKEA's köks program så kan du ju få lite hum om hur det skulle se ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.