Hej på er!
Jag har tänkt att ta bort ca 2 meter vägg mellan kök och vardagsrum i helgen. Jag skulle vilja ha ett andra utlåtande på vad ni tänker om huruvida den är säker att ta ner eller inte. Jag har fått besked ifrån en byggnadsingenjör som säger att den inte är bärande, men då det känns som en rätt drastisk grej (och jag är orolig av mig) tänkte jag att jag frågar här också.
Jag har bifogat planritning, där jag har markerat väggbiten vi tänker ta bort med orange. I den tekniska beskrivningen för huset är det inte ifyllt något under rubriken "innervägg bärande", men det som gör mig lite orolig är att ritningen märkt "sektion" som visar huset i profil har med den innervägg som löper genom hela huset. Det gör att jag tänker att den skulle kunna vara viktig på något sätt?
Tacksam för tankar!
Jag har tänkt att ta bort ca 2 meter vägg mellan kök och vardagsrum i helgen. Jag skulle vilja ha ett andra utlåtande på vad ni tänker om huruvida den är säker att ta ner eller inte. Jag har fått besked ifrån en byggnadsingenjör som säger att den inte är bärande, men då det känns som en rätt drastisk grej (och jag är orolig av mig) tänkte jag att jag frågar här också.
Jag har bifogat planritning, där jag har markerat väggbiten vi tänker ta bort med orange. I den tekniska beskrivningen för huset är det inte ifyllt något under rubriken "innervägg bärande", men det som gör mig lite orolig är att ritningen märkt "sektion" som visar huset i profil har med den innervägg som löper genom hela huset. Det gör att jag tänker att den skulle kunna vara viktig på något sätt?
Tacksam för tankar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med f91jsw. Samt är du ändå osäker kan du antingen förstärka upp berörda takstolar lite och/eller lägga en planka/balk tvärs över berörda takstolars hanbjälkar och hängsla upp dem mot balken. Den fyller då samma funktion som en balk mot innertaket, fast med den skillnaden att ni slipper se balken i taket.
Hanbjälken tar så klart också upp last. Annars hade den ju kunnat ersättas med en 6mm list...
Eftersom det inte står någon information om "bärande innervägg" men det står vad "övriga innerväggar" innehåller tyder det dock på att takstolen klarar att bära taket även om väggen rivs.
Eftersom det inte står någon information om "bärande innervägg" men det står vad "övriga innerväggar" innehåller tyder det dock på att takstolen klarar att bära taket även om väggen rivs.
Hanbjälken tar inte upp vertikal last, enbart horisontell draglast. Vad som finns under hanbjälken har ingen betydelse för fackverkets hållfasthet. I princip kan man ersätta hanbjälken med en vajer. I det ideala fallet, i praktiken tar den ju förstås upp lasten av innertaket och isoleringen. I ett idealt fackverk finns inga momentlaster, enbart drag- eller trycklaster mellan noderna.
De yttre snedsträvorna "står" på noden vid hanbjälken och de inre snedsträvorna, som tar upp draglaster. Lasten från den yttre snedsträvan växlas alltså upp mot nocken och ut till takfoten, inte nedåt som ett böjande moment i hanbjälken.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Riva vägg/ bärande eller ej
Planlösningar -
Är väggen bärande eller ej?
Planlösningar -
hur vet man att denna markerade vägg är bärande eller inte i villan?
Utbyggnad och tillbyggnad