Ok, isf gissar jag att den är permanent.

Lastbilar har ju en tendens att köra kortaste vägen, man kan nästan tro att en del åkare sitter och räknar körsträckor på kvällarna och att det blir konkurs om lasbilen kört 5 km längre en dag....

Hemmakatten
Nu närjag tänker efter så satt det en förbudsskylt om BK1-väg där innan. BK1-väg är något extremt märkligt att räkna ut för en en vanlig dödlig för varje lastbil (har aldrig fattat hur man räknar) att man kanske kom på att det är helt omöjligt för även andra att räkna ut och att man därför bytt skylten till en "12 t"-skylt.

BK 1 är ju alla vägar som INTE har någon begränsning, BK2 och BK3 är väl begränsningar, och det är lite räknande... Men BK2 är väl det som kallas 8/12 väg, alltså 8 tons axeltryck och 12 tons boggitryck... BK3 kan vara 6/10 men jag är inte säker, orkar inte kolla upp heller :)

En 12 t skylt innebär i princip lastbilsförbud, blir en väldigt liten lastbil som kan köra där iaf...

Hemmakatten
Fniss. Inte ens du som professionell som borde kunna dessa skyltar (såg att det stod att du är lastbilschaufför i profilen) kan dessa. ;)

Men, om BK1-väg innebär att det inte finns någon begränsning alls, så borde ju skylten inte finnas. Nån begränsing av nåt slag måste det innebära.

Man kör ju i princip aldrig på vägar som har begränsningar i olika former. Och om jag måste köra där så har man väl hyffsad koll på vad som gäller, och vet hur man kollar upp exakt :)

Nja, alla vägar har väl begränsningar, men för att fordon ska få köras utan dispens så ska dom uppfylla kraven för BK1... Vet inte riktigt hur man ska förklara på ett bra sätt.

Man kan iaf utgå från att vägen har BärighetsKlass1 om det inte står något annat.

En BK1 väg har också axel och boggitrycksbegränsningar, men inga fordon som lastats lagligt kommer upp i dom vikterna (undantag för lantbruksmaskiner och entreprenadsmaskiner och speciella tunga transporter på dispens)

Redigerat:
Hemmakatten
Tack tjaboo för informationen. Har ögnat igenom broschyren och förstår inte hur någon överhuvudtaget kan lära sig och förstå detta. Fast jag förstår ju att man kan sin egen (last)bils tryck och vikter vid olika lass.

(Och jag undrar nu om det inte på tidigare skylten stått BK2 eller så, eftersom det nu är begränsat till 12t bruttovikt. Äsch, nu har tjälskadorna sjunkit tillbaka en hel del så vi får se om skylten ändras.)

Redigerat:
Det där är väl sånt man måste kunna en gån i livet? På teoriprovet ;)

Men du har ju rätt, man har rätt bra koll på sin egen bil och vad som gäller...Sen har man ju rätt bra koll på alla begränsningskyltar, även om man inte vet exakt alla vikter :)

D09
dubbelkollade idag... Max axeltryck 12 ton, udda skylt..
Vad blir max boggitryck då?

dkp09 skrev:
Står det så, så kan du lungt köra in med vilken lastbil som helst med fulla lass utan att bekymra dig... Står det bara axeltryck så är det väl det som gäller, alltså 12 ton per axel...

dkp09 skrev:
12+12=24, sen har du ju en framxel också 24+12=36:rolleyes:

Nix, tyvär e det inte så lätt en boggi bil får max väga 26 t me luftfjädrad då.. boggi räknar man inte axel för axel utan de ihop. 1 m-1,3 då e boggitrycket max 16 t och 1,3-1,8 menllan axlarna så e maxvikten 18 t

Fast det där var ju bilens begränsingar.... Tavlan sa ju bara 12 tons axeltryck,,,,

carlbanan skrev:
fast det där var ju bilens begränsingar....
bk1

tjaboo skrev:
bk1
Fast sitter det en skylt som säger 12 tons axeltryck så är det ju inte BK 1??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.