353 279 läst ·
1 085 svar
353k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
TS är väl även utan medlemskap skyldig att betala för slitaget (ej omgrusningen som inledde tråden) som sker löpande? Inte kan ett servitut ge TS rätt att slita på en väg som fastboende utan att betala ett öre för nöjet?Claes Sörmland skrev:
Nja. TS kan väl sägas ha moraliska skäl att bli medlem, att inte vara en snyltare.
Men rent ekonomiskt har han inget att vinna. Inte heller kan det kännas särskilt motiverande att underkasta sig fru Ordförandes nycker genom ett medlemskap. Hon har ju redan visat att hon inte spelar rent och försöker skada TS med alla medel som hon har tillgängliga. Hon följer heller inte lagen. Möjligen kan ett medlemskap ge möjlighet att avsätta henne på nästa eller extrainkallad stämma. Men det beror på politiken i grannskapet, ett grannskap där TS ännu är nyinflyttad.
Moraliskt ja, rent juridiskt nej.redarn skrev:
Eftersom vägföreningen får offentligt stöd så är den tvingad att hålla vägen öppen för alla utan avgifter. Så inga slitageavgifter, däremot om du skadar vägen så är du skyldig att betala. Men bevisbördan för hur skadad vägen är ligger på föreningen och är näst intill omöjlig om man inte synar vägen innan och efter. T.ex när man ska köra ut timmer eller annat som kan misstänkas skada vägen kan det finnas skäl att göra denna syn.
Juridiskt är det bättre att vara medlem än inte. Dessutom vill jag minnas att lagen är skriven så att du som fastighetsägare ska vara medlem (behöver kollas) när du stadigvarande använder vägen. Denna tvångsanslutning kan göras av LM efter en begäran från föreningen. Det är också bättre att vara medlem eftersom styrelsen företräder medlemmarna och inte externa parter. I lagen står det tydligt skrivet att en medlem inte får särbehandlas varken negativt eller positivt, vilket innebär att som medlem har man precis samma ställning som alla andra. Man underkastar sig inte en ordförandes nycker, utan tvingar henne att arbeta för allas väl.Claes Sörmland skrev:
Nja. TS kan väl sägas ha moraliska skäl att bli medlem, att inte vara en snyltare.
Men rent ekonomiskt har han inget att vinna. Inte heller kan det kännas särskilt motiverande att underkasta sig fru Ordförandes nycker genom ett medlemskap. Hon har ju redan visat att hon inte spelar rent och försöker skada TS med alla medel som hon har tillgängliga. Hon följer heller inte lagen. Möjligen kan ett medlemskap ge möjlighet att avsätta henne på nästa eller extrainkallad stämma. Men det beror på politiken i grannskapet, ett grannskap där TS ännu är nyinflyttad.
När det gäller slitageersättning har man alltid skyldighet att ersätta sådant slitage som inte kan anses vara normalt. REV har exempel på vad som är normalt slitage, men mer än enstaka lass med massor hör inte dit. Det spelar juridiskt ingen roll om man har servitut eller är medlem i det läget.
Slutligen har en vägförening en väldigt speciell ställning i lagstiftningen, med skyldigheter och rättigheter som en vanlig förening inte har. Med det följer att ett beslut i en vägförening faktiskt kan överklagas till Mark- och miljödomstolen.
En anläggning får enbart inrättas om den tillgodoser ändamål av stadigvarande betydelse. Lagens skrivning skyddar således fastighetsägare som inte har fastigheter med behov av t ex en samfälld väg från att anslutas till samfälligheten. TS har uppenbarligen inget sådant skydd och hans fastighet kan efter begäran anslutas på en förrättningrogerik skrev:
Nu förstår jag dig inte. Fru ordförande lär väl inte plötsligt ska komma till insikt om att vad lagen säger och börja följa den bara för att TS blir medlem? Hon har så här långt visat att hon är beredd att gå utanför lagens ramar för att få som hon vill.rogerik skrev:
Det är också bättre att vara medlem eftersom styrelsen företräder medlemmarna och inte externa parter. I lagen står det tydligt skrivet att en medlem inte får särbehandlas varken negativt eller positivt, vilket innebär att som medlem har man precis samma ställning som alla andra. Man underkastar sig inte en ordförandes nycker, utan tvingar henne att arbeta för allas väl.
Ge gärna lagrum och avgörande i domar för att backa upp ditt påstående. (REV är en intresseorganisation som driver sin agenda, så ta det försiktigt med information från dem. Men när de informerar om lagrum och domar kan deras material vara värdefullt.)rogerik skrev:
Hur kan man överklaga personliga trakasserier från fru ordförande menar du? Det finnas inga formella beslut i någon vägförening att gå till domstol med.rogerik skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Allt detta vet vi redan då det skrivits många gånger.rogerik skrev:
Juridiskt är det bättre att vara medlem än inte. Dessutom vill jag minnas att lagen är skriven så att du som fastighetsägare ska vara medlem (behöver kollas) när du stadigvarande använder vägen. Denna tvångsanslutning kan göras av LM efter en begäran från föreningen. Det är också bättre att vara medlem eftersom styrelsen företräder medlemmarna och inte externa parter. I lagen står det tydligt skrivet att en medlem inte får särbehandlas varken negativt eller positivt, vilket innebär att som medlem har man precis samma ställning som alla andra. Man underkastar sig inte en ordförandes nycker, utan tvingar henne att arbeta för allas väl.
När det gäller slitageersättning har man alltid skyldighet att ersätta sådant slitage som inte kan anses vara normalt. REV har exempel på vad som är normalt slitage, men mer än enstaka lass med massor hör inte dit. Det spelar juridiskt ingen roll om man har servitut eller är medlem i det läget.
Slutligen har en vägförening en väldigt speciell ställning i lagstiftningen, med skyldigheter och rättigheter som en vanlig förening inte har. Med det följer att ett beslut i en vägförening faktiskt kan överklagas till Mark- och miljödomstolen.
Vi bryr oss inte om juridiken för att vara tvingad att gå med eller inte, vi ska gå med på ett eller annat sätt så är det. Och för allas trevnads skull hade ju de varit kul att kunna gå med via en överenskommelse, hindret är bara att vi för tillfället inte är överens.
Jag har funderat och funderat och läst era svar men vet fan inte hur jag ska formulera ett svar utan att det blir snoffsigt eller fel ton. Igentligen vill jag bara rada upp deras saker och svara på varje sak men de låter som jag bara vill slå ner på allt dom säger när jag gör detta. Har fortfarande inte svarat på dom 2 sista mailen
har mer en klump i magem varje gång jag åker hem efter jobbet för att dom ska ha kört hit en grävare och grävt upp ett dike på hela våran framsida och grävt av våran infart med hänvisning till att "vi äger 2 meter av eran fastighet och ni har inget tillstånd för eran infart"
Hade vi vetat detta innan kanske man hade övervägt att köpa tomt någon annan stans. Vi tycker ju ändå att vi gjort rätt som bad om lov innan vi fyllde, dom hade inte tid att besikta så vi gjorde det själva med foton på hål och filmade vägen. En väg som är i samma skick idag som innan vi började. Vi har lagat dom skador som uppkom utan gnäll och vi har placerat våran brevlåda en bit in från vägen för att slippa problem så landar man i de här där man knappt vill åka hem för man vet inte vad dom hittat på denna gången, eller vad som ligger i brevlådan om den ens står kvar. Samtidigt vet man att övriga byggen här inte ens visste om att vägförreningen existerar och att man bara kört sina lass, sina hus och sina övriga transporter utan att ens få ett sms där det står "så fick ni inte göra".
Som grädde på de moset har man inte kunskap att hantera de utan att bli arg vilket inte direkt hjälper till här..
Jag har funderat och funderat och läst era svar men vet fan inte hur jag ska formulera ett svar utan att det blir snoffsigt eller fel ton. Igentligen vill jag bara rada upp deras saker och svara på varje sak men de låter som jag bara vill slå ner på allt dom säger när jag gör detta. Har fortfarande inte svarat på dom 2 sista mailen
Som grädde på de moset har man inte kunskap att hantera de utan att bli arg vilket inte direkt hjälper till här..
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ekonomiskt däremot så är det inte lika fördelaktigt. För ts. Men föreningen har mer att vinna.
Sen är det som skrivits tidigare. Fru ordförande har gjort sig känd för att ha egna regler och bry sig mer om sig själv och att ha rätt. Men det är inga problem när man själv bestämmer reglerna
Sen är det som skrivits tidigare. Fru ordförande har gjort sig känd för att ha egna regler och bry sig mer om sig själv och att ha rätt. Men det är inga problem när man själv bestämmer reglerna
Det måste understrykas noga att REV är partiska. De ser endast till sina medlemmars intressen. Ungefär som en fackförening gör. Inget fel i det, men många hänvisar till REV som om de vore en myndighet eller automatiskt har korrekta tolkningar och att det är deras tolkning som gäller. Så är det inte.Claes Sörmland skrev:
SlamFreddan skrev:
Vi bryr oss inte om juridiken för att vara tvingad att gå med eller inte, vi ska gå med på ett eller annat sätt så är det. Och för allas trevnads skull hade ju de varit kul att kunna gå med via en överenskommelse, hindret är bara att vi för tillfället inte är överens.
Jag har funderat och funderat och läst era svar men vet fan inte hur jag ska formulera ett svar utan att det blir snoffsigt eller fel ton. Igentligen vill jag bara rada upp deras saker och svara på varje sak men de låter som jag bara vill slå ner på allt dom säger när jag gör detta. Har fortfarande inte svarat på dom 2 sista mailenhar mer en klump i magem varje gång jag åker hem efter jobbet för att dom ska ha kört hit en grävare och grävt upp ett dike på hela våran framsida och grävt av våran infart med hänvisning till att "vi äger 2 meter av eran fastighet och ni har inget tillstånd för eran infart"
Hade vi vetat detta innan kanske man hade övervägt att köpa tomt någon annan stans. Vi tycker ju ändå att vi gjort rätt som bad om lov innan vi fyllde, dom hade inte tid att besikta så vi gjorde det själva med foton på hål och filmade vägen. En väg som är i samma skick idag som innan vi började. Vi har lagat dom skador som uppkom utan gnäll och vi har placerat våran brevlåda en bit in från vägen för att slippa problem så landar man i de här där man knappt vill åka hem för man vet inte vad dom hittat på denna gången, eller vad som ligger i brevlådan om den ens står kvar. Samtidigt vet man att övriga byggen här inte ens visste om att vägförreningen existerar och att man bara kört sina lass, sina hus och sina övriga transporter utan att ens få ett sms där det står "så fick ni inte göra".
Som grädde på de moset har man inte kunskap att hantera de utan att bli arg vilket inte direkt hjälper till här..
Eftersom det drar ut på tiden, och för att visa er ”good will” och seriösa avsikt att gå med, varför inte prata med en nära granne som rimligen har ett andelstal som är nära vad ni borde ha. Kolla vad de har för årsavgift och betala motsvarande summa. Säg att ni gör detta för att betala er del av underhållet under tiden tills ni kommer överens och blir riktiga medlemmar.
Hur vet man att dom pengarna bokförs till rätt ändamål och inte bara försvinner med kommentar som "nej ni har aldrig betalat till oss"? För det lät ju annars som kanske ett bra steg i rätt riktningT Tompa01 skrev:Eftersom det drar ut på tiden, och för att visa er ”good will” och seriösa avsikt att gå med, varför inte prata med en nära granne som rimligen har ett andelstal som är nära vad ni borde ha. Kolla vad de har för årsavgift och betala motsvarande summa. Säg att ni gör detta för att betala er del av underhållet under tiden tills ni kommer överens och blir riktiga medlemmar.
Föreningen har förmodligen ett bankgiro, skriv vår andel av vägunderhåll för perioden eller året xxxx. Man får nog anta att föreningen, om än knepig, så åtminstone ärlig.SlamFreddan skrev:
Jag tror mer på någon av följande lösningar:
1. Lämna det hela utan svar och invänta eventuellt agerande från vägföreningen. T ex att de begär förrättning eller kommer med konkreta krav.
2. Skriv det konstruktiva och trevliga svaret att ni ser fram emot en överenskommelse om anslutning av er fastighet till GAn och att ni inväntar dokument från föreningen. Lista igen exakt vilka dokument som ni väntar på så att de har en möjlighet att lösa det. Skicka också brevet (ja ett riktiga pappersbrev) till andra styrelsemedlemmar än bara fru ordförande (ta reda på vem som sitter i styrelsen via grannar, hemsidor och gamla email. Låt din fru ringa och fråga de personer vars namn du har om detta. Hon kan ju om samtalet går i den riktningen försiktigt nämna att fru ordförande inte har varit konstruktiv och svår i denna fråga och att ni inte riktigt förstår varför.).
3. Samma som ovan men ange att om inte vägföreningen vill sluta en överenskommelse om ert fastighets anslutning till GAn så kommer ni att ansöka hos Lantmäteriet om att få bli anslutna till GAn eftersom att er fastighet har stadigvarande behov av vägen. Ge en deadline och ansök sedan.
Ignorera det andra pratet om grusning och vad det nu är som fru ordförande har hakat upp sig på. Den fighten kan ni ta senare.
1. Lämna det hela utan svar och invänta eventuellt agerande från vägföreningen. T ex att de begär förrättning eller kommer med konkreta krav.
2. Skriv det konstruktiva och trevliga svaret att ni ser fram emot en överenskommelse om anslutning av er fastighet till GAn och att ni inväntar dokument från föreningen. Lista igen exakt vilka dokument som ni väntar på så att de har en möjlighet att lösa det. Skicka också brevet (ja ett riktiga pappersbrev) till andra styrelsemedlemmar än bara fru ordförande (ta reda på vem som sitter i styrelsen via grannar, hemsidor och gamla email. Låt din fru ringa och fråga de personer vars namn du har om detta. Hon kan ju om samtalet går i den riktningen försiktigt nämna att fru ordförande inte har varit konstruktiv och svår i denna fråga och att ni inte riktigt förstår varför.).
3. Samma som ovan men ange att om inte vägföreningen vill sluta en överenskommelse om ert fastighets anslutning till GAn så kommer ni att ansöka hos Lantmäteriet om att få bli anslutna till GAn eftersom att er fastighet har stadigvarande behov av vägen. Ge en deadline och ansök sedan.
Ignorera det andra pratet om grusning och vad det nu är som fru ordförande har hakat upp sig på. Den fighten kan ni ta senare.
Kan vi bara betala in den summa som grannen gör och meddela styrelsen typ
"Hej, vi avser fprtfarande en överenskommelse men då vi känner att vi inte riktigt är där har vi, i väntan på en sådan, betalt in våran del av vägunderhåll enligt samma summa som (närmsta granne) och har för avsikt att fortsätta med detta tills en överenskommelse träffas eller förättning utförts av LM.
MVH"
Eller måste vi först be om lov att få betala för oss?
"Hej, vi avser fprtfarande en överenskommelse men då vi känner att vi inte riktigt är där har vi, i väntan på en sådan, betalt in våran del av vägunderhåll enligt samma summa som (närmsta granne) och har för avsikt att fortsätta med detta tills en överenskommelse träffas eller förättning utförts av LM.
MVH"
Eller måste vi först be om lov att få betala för oss?
Jag tror inte på detta att börja betala summor efter eget huvud. Då blir det bara ännu rörigare. För föreningen har väl inte begärt att ni ska betala någonting?SlamFreddan skrev:
Kan vi bara betala in den summa som grannen gör och meddela styrelsen typ
"Hej, vi avser fprtfarande en överenskommelse men då vi känner att vi inte riktigt är där har vi, i väntan på en sådan, betalt in våran del av vägunderhåll enligt samma summa som (närmsta granne) och har för avsikt att fortsätta med detta tills en överenskommelse träffas eller förättning utförts av LM.
MVH"
Eller måste vi först be om lov att få betala för oss?
