353 243 läst ·
1 085 svar
353k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Jag hade,SlamFreddan skrev:
Kan någon, återigen, förklara i folkmun vad ni pratar om och vad det gör för skillnad rent konkret?
Ska vi gå med eller inte? Vad ska vi ställa för motkrav? Ska vi ställa motkrav? Ska vi anmäla något, isåfall vad ska vi anmäla? Ska vi själva undvika wn anmälan och isåfall hur och för vad? Gör vi rätt med brevlåda? Gör vi rätt med staket? Ska vi grusa om vägen? Ska vi laga skador för all framtid?
Finns de ett rakt och enkelt svar på allt detta eller handlar allt om vad gemensamheten vill,?..
Kanske låter otrevlig och dum men jag behöver raka ärliga enkla svar och tips, råd och funderingar![]()
Tackat för förslaget om medlemskap och ändrat villkoren när det gäller dike/häck/brevlåda och gått med om och när detta accepterades till vad jag förstår samma ekonomiska villkor som andra som gått med nyligen.
Om föreningen inte vill ha vettiga villkor erbjudit mig att betala samma årliga summa för slitaget som jag skulle betalat som medlem.
Satt upp staket, brevlåda, mm där det är lämpligt, men inte valt dyra saker om något råkar gå sönder.
Inte anmält någonting men dokumenterat allt.
Inte grusat om något.
Förklarat vad jag gjort i lugn ton till alla vettiga grannar som redan är medlemmar.
Nu är jag inte bevandrad i lagarna som rör detta men om jag fattat rätt på andra personers inlägg så finns inget krav att gå med.
Jag hade helt enkelt ignorerat föreningen efter att ha skickat ett sista skriftligt meddelande att du kommer ignorera densamma tills föreningen är villig att diskutera och ställa rimliga krav med tillägget att du kommer svara överhuvudtaget tidigast om 1 år eller så.
Dokumentera ev skadegörelse på din fastighet, spara mail och brev men svara inte. Vänd ryggen till och gå därifrån om någon tar upp det med dig. Om någon ringer på dörren och vill diskutera detta med dig meddelar du att du känner sig förföljd och kommer polisanmäla personen om denne inte respekterar din vilja, stäng därefter dörren lugnt.
Om det lugnat ner sig så kan du ta en kontakt om något år eller så och meddela att du kan tänka dig att gå med.
Gör inget..det är inte värt att ödsla mer energi för som det är nu kommer ingen att bli nöjd, låt det ta tid.
Jag hade helt enkelt ignorerat föreningen efter att ha skickat ett sista skriftligt meddelande att du kommer ignorera densamma tills föreningen är villig att diskutera och ställa rimliga krav med tillägget att du kommer svara överhuvudtaget tidigast om 1 år eller så.
Dokumentera ev skadegörelse på din fastighet, spara mail och brev men svara inte. Vänd ryggen till och gå därifrån om någon tar upp det med dig. Om någon ringer på dörren och vill diskutera detta med dig meddelar du att du känner sig förföljd och kommer polisanmäla personen om denne inte respekterar din vilja, stäng därefter dörren lugnt.
Om det lugnat ner sig så kan du ta en kontakt om något år eller så och meddela att du kan tänka dig att gå med.
Gör inget..det är inte värt att ödsla mer energi för som det är nu kommer ingen att bli nöjd, låt det ta tid.
Hej Freddan.SlamFreddan skrev:
1. Ska vi gå med eller inte?
2.Vad ska vi ställa för motkrav?
3. Ska vi ställa motkrav?.
4. Ska vi anmäla något, isåfall vad ska vi anmäla?
5. Ska vi själva undvika en anmälan och isåfall hur och för vad?
6. Gör vi rätt med brevlåda?
7. Gör vi rätt med staket?
8. Ska vi grusa om vägen?
9. Ska vi laga skador för all framtid?
Första svaret från mig i denna långa intressanta tråd.
Jag tog mig friheten att numrera dina frågor och svarar så gott jag kan utifrån min (begränsade) kunskap.
1,2 & 3: Själv skulle jag inte gå med om inte ordföranden (och resten av styrelsen) avgår. Hellre låta Lantmäteriet göra en ny förrättning och låta alla medlemmar veta att kostnaden som de får beror på ordföranden (och styrelsens) oförmåga att vara smidiga och se till allas bästa.
4 & 5: Jag har ingen åsikt eller några goda råd att ge.
6 & 7: Det förefaller så utifrån vad jag kan förstå. Jag skulle ha placerat dessa invid tomtgräns.
8: Absolut inte. Du har - mig veterligen - redan gjort mer än vad de allra flesta skulle ha gjort. Vad gör "industrin" längs vägen? De kanske har ett högt andelstal och därmed bidrar mycket till vägens underhåll men det förefaller som att du gjort mer än vad som legalt och moraliskt krävs.
9: Aldrig i glödheta... Någon måtta på kraven får det väl ändå vara... Endast skador som du uppenbarligen & bevisat orsakat skall du - naturligtvis - laga.
Önskar dig all lycka i detta ärende och i livet i övrigt. Hoppas allt går bra till slut och att Ni får ett bra liv längs vägen.
Redigerat:
Vad jag läser i tråden tolkar jag som att du tycker att vägföreningen ställer orimliga krav på dig och att muntliga överenskommelser inte hålls.SlamFreddan skrev:
Kan någon, återigen, förklara i folkmun vad ni pratar om och vad det gör för skillnad rent konkret?
Ska vi gå med eller inte? Vad ska vi ställa för motkrav? Ska vi ställa motkrav? Ska vi anmäla något, isåfall vad ska vi anmäla? Ska vi själva undvika wn anmälan och isåfall hur och för vad? Gör vi rätt med brevlåda? Gör vi rätt med staket? Ska vi grusa om vägen? Ska vi laga skador för all framtid?
Finns de ett rakt och enkelt svar på allt detta eller handlar allt om vad gemensamheten vill,?..
Kanske låter otrevlig och dum men jag behöver raka ärliga enkla svar och tips, råd och funderingar![]()
I så fall tycker jag att du ska kräva svar på dina frågor från vägföreningen, alltså att de ska motivera sina krav på dig med hänvisning till lagar och paragrafer. Om de inte kan ge en entydig motivering till sina krav som du tycker är rimlig så säg bara det, motivera dig inte utan det är föreningen som ställer kraven som har beviskravet. Jag tror att det är ett bemötande som gör att du med minsta möjliga ansträngning får motparten att trötta ut sig.
Får du en överenskommelse, t.ex. om anslutning till föreningen, se till att du får skriftligt på att alla ekonomiska krav från deras sida därmed är avklarade. Det ska då stå i eventuellt avtal eller i ett justerat styrelseprotokoll, det räcker inte med ett mejl från ordföranden. Gärna också att det står var gränsen mellan vägområdet och din tomt går.
Sedan en sak du inte frågar om, men jag tror att grunden till problemen kan ligga någon annanstans. Du har tydligen använt någon form av slam för att fylla upp tomten och någon har kommenterat att det skulle vara giftigt. Du själv tycker antagligen att det är löjligt, men jag skulle själv tycka att det vore oroande om stora mängder avfallslam deponerats nära mig. Jag tror att det kan vara till din fördel om du kan visa för dina grannar på de miljökonsekvensutredningar som gjorts för att visa på att riskerna är kontrollerade och vad slammet innehåller om du inte redan gjort det. Gå inte själv i försvarsställning utan hänvisa till den huvudman som har ansvaret för hanteringen.
Det är återfyllnadsmassor som använts med provtagning, inget slam. Dessa provtagningar är skickade till miljö och hälsa på begäran av vägförreningen där utfallet blev inget miljöbrott. Allt material uppfyller kraven för "mindre risk än ringa för förorening" Miljö och hälsa har även skickat sitt utfall till anmälaren, i detta fall ordförande för vägförreningen.Q Qvanten skrev:Vad jag läser i tråden tolkar jag som att du tycker att vägföreningen ställer orimliga krav på dig och att muntliga överenskommelser inte hålls.
I så fall tycker jag att du ska kräva svar på dina frågor från vägföreningen, alltså att de ska motivera sina krav på dig med hänvisning till lagar och paragrafer. Om de inte kan ge en entydig motivering till sina krav som du tycker är rimlig så säg bara det, motivera dig inte utan det är föreningen som ställer kraven som har beviskravet. Jag tror att det är ett bemötande som gör att du med minsta möjliga ansträngning får motparten att trötta ut sig.
Får du en överenskommelse, t.ex. om anslutning till föreningen, se till att du får skriftligt på att alla ekonomiska krav från deras sida därmed är avklarade. Det ska då stå i eventuellt avtal eller i ett justerat styrelseprotokoll, det räcker inte med ett mejl från ordföranden. Gärna också att det står var gränsen mellan vägområdet och din tomt går.
Sedan en sak du inte frågar om, men jag tror att grunden till problemen kan ligga någon annanstans. Du har tydligen använt någon form av slam för att fylla upp tomten och någon har kommenterat att det skulle vara giftigt. Du själv tycker antagligen att det är löjligt, men jag skulle själv tycka att det vore oroande om stora mängder avfallslam deponerats nära mig. Jag tror att det kan vara till din fördel om du kan visa för dina grannar på de miljökonsekvensutredningar som gjorts för att visa på att riskerna är kontrollerade och vad slammet innehåller om du inte redan gjort det. Gå inte själv i försvarsställning utan hänvisa till den huvudman som har ansvaret för hanteringen.
Tack för övrigt i ditt svar
Har följt den här tråden från början, och jag lider med dig. Världen vore bra mycket bättre och trevligare om vi slapp dessa småpåvar som har hamnat i diverse beslutande organ och tar ut sin frustration över sina egna tillkortakommanden på andra.SlamFreddan skrev:
Det är återfyllnadsmassor som använts med provtagning, inget slam. Dessa provtagningar är skickade till miljö och hälsa på begäran av vägförreningen där utfallet blev inget miljöbrott. Allt material uppfyller kraven för "mindre risk än ringa för förorening" Miljö och hälsa har även skickat sitt utfall till anmälaren, i detta fall ordförande för vägförreningen.
Tack för övrigt i ditt svar![]()
Hoppas att det löser sig med tiden, försök att med hjälp av andra byta ut nuvarande styrelse.
https://sverigesradio.se/artikel/4587411Anna_H skrev:
Nu lärde man sig något nytt
edit:
Sorry lite OT ...
Hittade tråden nyss, lurkar genom den, kommer troligen inte kunna bidra med något annat, då jag ser att det finns så mycket kunnigare folk som är igång här. Men jag läser och lär själv ...
Ja om villkoren för anslutning är rimliga. Nej om villkoren inte är rimliga. Det som är rimligt är:SlamFreddan skrev:
- Ny får ett relevant andelstal. Fastigheten är en villa för permanentboende vilket motsvarar ett utnyttjande på 2 100 tonKm/år. Den siffra skall sedan multipliceras din sträcka till allmän väg för att få din viktfaktor. I början på den bilaga till anläggningsbeslutet som heter andelslängd finns en siffra som benämns "summa tonKm/år". Om du delar din viktfaktor med denna summa får du ditt andelstal. Vad jag förstod hade styrelsen föreslagit samma andelstal som grannen. det låter rimligt under förutsättning att det är korrekt beräknat.
- Ni betalar en rimlig slant för er andel i väganläggningen. För att veta anläggningens värde kan ni nyttja följande guide. https://www.revriks.se/media/1576/varderingshandboken_170124.pdf Om du läser avsnittet 3.4.2. i värderingshandboken, sid 294-301, så beskriver det hur det skall gå till. Det är lite knöligt, du behöver veta sträckor och standard på hela vägnätet. Häng inte upp dig på någon krona hit och dit utan gör en rimlighetsbedömning. I tillägg till väganläggningens värde skall du även lägga till vägföreningens tillgångar i beräkningen. När du vet summan skall den multipliceras med ditt andelstal ovan. Det är vad du bör betala.
Om du med anmälan menar en anmälan om ny förrättning så tror jag inte ni skall vara oroliga för det. Om man kan komma överens enligt ovan är det bra men givet situationen kanske det behövs hjälp från LM att reda ut situationen?SlamFreddan skrev:
Ja, det skadar dock inte att informera styrelsen varför ni gör som ni gör. Gärna i skrift.SlamFreddan skrev:
Nej, ni skall heller inte laga skador för all framtid under förutsättning att ni inte vållat dem.SlamFreddan skrev:
jag hade inte nämnt brevlådan utan gjort som nån föreslog att sätta den på lastpall eller nåt flyttbart fundament.
Sen låtit den stå så nåt år tills den stora striden förhoppningsvis lagt sig. Har du tur kommer ingen ens märka när du om nåt år sätter fast den permanent.
Sen låtit den stå så nåt år tills den stora striden förhoppningsvis lagt sig. Har du tur kommer ingen ens märka när du om nåt år sätter fast den permanent.
Då hade det vid detta läge för mig blivit 100% klart, de skulle inte få ett öre mer av mig!SlamFreddan skrev:
Ännu en twist i historienkan börja med att vi fått slutbesked på både hus och mark.
Plötsligt får vi brev från miljö och hälsa som kräver anylsrapport på massorna vi fyllt med samt att det är anmält till länsstyrelsen vattenverksamhet att vi fyllt över en bäck.
Jag svarar med att skicka in analys som såg bra ut och vi är inte föremål för miljöbrott får jag till svar men länstyrelsen får vi invänta svar ifrån. Bäcken är sprängstenskulverterad som under alla andra fastigheter här och fungerar som tidigare så jag tror inte detta är ett problem. Vi har ju marklov från kommun som säger att det är ok.
MEN!! Gissa vem som anmält? ...... jo ordföranden i vägförreningen. Hon var vänlig att bifoga mailet efter att jag maila henne och sa att det kommit till vår kännedom att hon anmält.
"Hej! Vi har en nybyggd villa utmed vår väg, grannfejden 2, Härryda,
som kört in flera hundar lastbilar med fyllnadsmassor och tippat på
tomten. Under massorna går ett vattendrag som vi gissar lagts i kulvert
men risk för urlakning av massorna i vattendraget föreligger sannolikt. Vi
undrar nu i grannskapet om tippningslov sökts för masssorna när det är så
stora mängder eller om det inte behövs och vad massorna innehåller så vi
inte får vattendrag och brunnar förstörda. Frågan var uppe på vårt vägmöte
igår och jag lovade vidarebefordra den idag.
Vänliga hälsningar
Bitter tant
Ordförande Vadets Vägsamfällighet"
Detta är ett möte vi ej fått delta på, ingen har varit här och frågat något, närmsta grannar pratar jag med och ingen av dom har sagt något (gällande brunnar eller väg). Det bor ingen söder om oss så vilka brunnar dom är oroliga för det vet jag inte för de finns inga. Bäcken, ok den köper jag men då kunde man frågat och vi kunde uppvisat alla handlingar.
Hon passade även på, när jag mailade henne om kännedom och sa att miljö kommer vidarebefodra våra analyser till henne, att säga "vad bra, då kanske mängden står där så vi kan räkna ut ersättning för utökat slitage" .... så nu är vi tydligen tillbaka på tonkm, jag trodde vi inväntade svar från REVs jurister angående debitering av omgrusning?![]()
Och troligen skulle jag envetet och ihärdigt arbetat för medlemskap i vägföreningen, men förutsättningen är dock att ordförande har avgått och helst 1/2 styrelsen.
Sen skulle jag smidit alla planer jag kan för att på snygga sätt få ordföranden i allt sämre dager. Men det är som sagt viktigt att det blir snygga angrepp, inte fula.
Njaaa, att koka orm kan nog snarare få konflikten att eskalera?Mikael_L skrev:
Då hade det vid detta läge för mig blivit 100% klart, de skulle inte få ett öre mer av mig!
Och troligen skulle jag envetet och ihärdigt arbetat för medlemskap i vägföreningen, men förutsättningen är dock att ordförande har avgått och helst 1/2 styrelsen.
Sen skulle jag smidit alla planer jag kan för att på snygga sätt få ordföranden i allt sämre dager. Men det är som sagt viktigt att det blir snygga angrepp, inte fula.
Styrelse väljs av medlemmarna. Man kan naturligtvis propagera för en ny styrelse. Det finns dock inga möjligheter att ställa krav eller ultimatum för att den skall bytas ut.
Meddela att du har för avsikt att ansluta fastigheten till vägföreningen. Men det kan inte bli tal om innan det finns en funktionell styrelse.SlamFreddan skrev:
Idag fick vi mail från förreningen
" Nu på onsdag (19.30 tror jag det blir ca) kommer styrelsen att behandla
anslutningsförslag av Din fastighet till vägsamfälligheten. Du är
välkommen att träffa deltagande styrelserepresentanter då om Du önskar
delge synpunkter inför/på förslaget.
Om Du har möjlighet att/önskar närvara så får jag återkomma med mer exakt
tid och plats. Om Du inte kan/vill närvara är Du välkommen med skriftliga
synpunkter senast onsdag.
Vänliga hälsningar"
Självklart vill vi träffas för de här. Är det något vi bör tänka på eller vara uppmärksamma på under detta möte? Finns det några no no eller yes yes saker vad gäller detta?
Så de får rösta fram ny ordförande vid nästa årsmöte, så kan ni gå vidare med denna fråga.
Tills vidare begagnar ni er av ert servitut.
(Nu vet jag att jag svarar alltför sent, men jag ligger ju tyvärr efter rätt ordentligt i den här tråden iom att jag började läsa i morse)
Nej, men kan ha det som krav för att bli medlem i föreningen. De kan ju högaktningsfullt skita i detta, och då blir man kanske inte medlem heller.P phälle skrev:
Men det kanske blir mer uppenbart för medlemmarna att styrelsen missköter saker så det blir negativa konsekvenser för föreningen.
edit:
Nu har jag läst lite längre.
Och kommit till att det diskuteras inträde, och kanske inte till allt för risiga villkor. Få in att allt gammalt groll är glömt och avklarat iom inträdet - är kanske den bästa pragmatiska lösningen.
Och sen inifrån, såsom medlem, börja agera för att på sikt få bort den odugliga styrelsen.
Nu ska jag försöka läsa klart till slutet, få se om detta redan hänt.
Redigerat:
Någon inträde har inte skett ännu, jag har inte hört av mej till dom efter att frugan kom hem med ansökan.Mikael_L skrev:
Nej, men kan ha det som krav för att bli medlem i föreningen. De kan ju högaktningsfullt skita i detta, och då blir man kanske inte medlem heller.
Men det kanske blir mer uppenbart för medlemmarna att styrelsen missköter saker så det blir negativa konsekvenser för föreningen.
edit:
Nu har jag läst lite längre.
Och kommit till att det diskuteras inträde, och kanske inte till allt för risiga villkor. Få in att allt gammalt groll är glömt och avklarat iom inträdet - är kanske den bästa pragmatiska lösningen.
Och sen inifrån, såsom medlem, börja agera för att på sikt få bort den odugliga styrelsen.
Nu ska jag försöka läsa klart till slutet, få se om detta redan hänt.![]()
Och vad det verkar som enhälligt från alla som svarat än så länge verkar de som jag ska ge fan i att svara ett bra tag fram över, prata med mina grannar så dom vet vad som försigår och bara hålla mej lugn och inte säga/göra något dumt