353 274 läst ·
1 085 svar
353k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
I alla fall jag tycker inte att det där var ett särskilt informativt svar. Även en delägarförvaltning har andelstal och förrättas på samma sätt som en samfällighet med skillnaden att alla måste vara överens i en fråga i en delägarförvaltning och inte bara mer än hälften av fastigheterna/andelarna i samfälligheten.SlamFreddan skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/gemensamhetsanlaggningar/
Eftersom hon skriver "det är en vägsamfällighet" så kan det vara så att hon menar att det faktiskt är en samfällighetsförening, men det kan lika gärna vara ett missförstånd och att det egentligen är något annat, tex delägarförvaltning. Vår förening för grönytorna trodde jag länge var en samfällighet då alla benämner den som en sådan, men det visade sig vara en ideell förening med noll möjligheter att tvinga någon att vara medlem eller att betala avgiften. Även i den föreningen har vi någon form av andelar, även om det inte är särskilt uppstyrt mer än att sommarstugorna betalar hälften mot övriga hushåll.
Sedan är det även intressant att veta när förrättningen gjordes (om det nu har gjorts en) för då vet du om föreningen själva kan uppdatera/ändra allas andelstal hos Lantmäteriet till en låg avgift på några tusenlappar. Eller om varje fastighet själv måste ansöka hos Lantmäteriet att få gå med/gå ur föreningen vilket kostar några tusenlappar per fastighet och att det måste göras en förrättning för att ändra befintliga andelstal för samtliga medlemmar.
I vår vägsamfällighetsförening så gjorde några utsedda medlemmar ett jättejobb med att beräkna om andelstalen för samtliga medlemmar då det är många förändringar på många olika fastigheter sedan förrättningen gjordes på 70-talet. Andelstalen blev godkända på årsmötet och skickades in till Lantmäteriet men där tog det stopp då förrättningen var så pass gammal att vi var tvungen att göra en ny förrättning för att kunna uppdatera befintliga andelstal. Förutom att göra en förrättning så fick vi veta att den fastighet som anser att deras andelstal inte stämmer längre kan själva göra en överenskommelse med styrelsen i föreningen som fastighetsägaren skickar in och får betala några tusenlappar för. De skogsägare som har drivit frågan om nya andelstal hårdast då de vill gå ur föreningen har inte hört av sig om önskan att göra detta då de betalar ca 2-400 kr/år till föreningen.
Ska vi göra en förrättning så fick vi en uppskattad kostnad på 80-140 000 kr under förutsättning att ingen av fastigheterna börjar tjafsa för då kan det bli mycket mer. Då är vi ca 35 fastigheter på 2 km väg.
Sedan är det som sagt även intressant att veta vad det står i stadgarna om avgift för tillkommande fastigheter. Stadgarna bör någon granne ha eller ska kunna be att få från styrelsen. Om du inte vill gå den vägen så kan du vända dig till Lantmäteriet som ska ha stadgarna.
Så mitt tips är att du kontaktar Lantmäteriet för att få reda på vilken typ av samfällighet det är, när förrättningen gjordes samt be att få stadgarna. Först då går det att få reda på vilken av alternativen som är möjliga för dig om du vill gå med i vägföreningen. Sedan kan de som sagt inte tvinga in dig i föreningen utan en ny förrättning då det är en allmän väg ( =får statsbidrag) och du har servitut på vägen
Jag mailade ordförande och bad få en kopia på stadgarna, får se om det kommer något. Hon har inte svarat på om vi kan ses till helgen istället för en veckodag.
Har ju inte tagit lång tid under de här projektet föräns man börjar förstå varför dom äldre på firman vill sälja sina hus och köpa nytt 4km till närmsta granne. -.-
Har ju inte tagit lång tid under de här projektet föräns man börjar förstå varför dom äldre på firman vill sälja sina hus och köpa nytt 4km till närmsta granne. -.-
Ordföranden för föreningen har faktiskt rätt här. Om TS fastighet inträder i vägsamfälligheten (t ex via en överenskommelse enligt 43 § AL) ska TS betala en ersättning betalas till föreningen. Detta är inte valfritt utan styrs av anläggningslagens 36-39 §§. Det är inte riktigt som "att köpa in sig i anläggningen" men nästan. I korthet ska TS betala motsvarande för sin nya andel gällande anläggningens totala överskott. Överskottet beräknas som: anläggningens värde + tillgångar - skulder = överskott. Finns ett underskott p g a stora lån betalas inget.S hjulia skrev:Sedan reagerar jag på att de tycker att du ska köpa in dig i föreningen. Om det finns en äldre förrättning för föreningen men att du inte är med i den (lät nästan som att det inte är en vägsamfällighet utan en delägarförvaltning) så ska du kunna gå med i föreningen genom att du och styrelsen gör en överenskommelse som sedan Lantmäteriet godkänner, tror det kostar några tusenlappar för dig. Är det en nyare förrättning gjord bör samfälligheten kunna skicka in sina uppdaterade andelstal till Lantmäteriet. Om det står något i stadgarna om att varje tillkommande fastighet ska betala x antal kronor enligt en viss modell så stämmer det hon säger, men annars tvivlar jag starkt på att de kan kräva att du betalar in för vad din andel i vägen anses vara värd. Detta är jag dock inte helt hundra på.
Lantmäteriet har schabloner för att räkna ut väganläggningens värde trots att den är gammal. Det är tabeller som anger vad varje kvadratmeter väg är värd med olika faktorer för att räkna ned värdet utifrån ålder.
Här finns det jag har skrivit om att läsa:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/
Här finns metoden för att uppskatta väganläggningens värde (från sid. 291; sektion 3.4):
https://www.lantmateriet.se/contentassets/d90836df187c4033a1139f0af1fe334b/varderingshandboken2.pdf
Claes Sörmland skrev:
Ordföranden för föreningen har faktiskt rätt här. Om TS fastighet inträder i vägsamfälligheten (t ex via en överenskommelse enligt 43 § AL) ska TS betala en ersättning betalas till föreningen. Detta är inte valfritt utan styrs av anläggningslagens 36-39 §§. Det är inte riktigt som "att köpa in sig i anläggningen" men nästan. I korthet ska TS betala motsvarande för sin nya andel gällande anläggningens totala överskott. Överskottet beräknas som: anläggningens värde + tillgångar - skulder = överskott. Finns ett underskott p g a stora lån betalas inget.
Lantmäteriet har schabloner för att räkna ut väganläggningens värde trots att den är gammal. Det är tabeller som anger vad varje kvadratmeter väg är värd med olika faktorer för att räkna ned värdet utifrån ålder.
Här finns det jag har skrivit om att läsa:
[länk]
Här finns metoden för att uppskatta väganläggningens värde (från sid. 291; sektion 3.4):
[länk]
Kan det vara så att detta är ett försök att öka vägens värde inför att plocka in medlemmar? Det är 2nya hus, 3 totalt med vårat bara i år (1 färdigställt, 1 påbörjat, 1 precis fått bygglov). Dom andra 2 är dom ni ser på filmen till vänster, vårat är till höger.
Sedan undrar jag, det ligger ett flerfamiljshus bredvid, där bor långtidsboende med olika svårigheter. Minst en av dom åker färdtjänst varje dag. Vem betalar för slitage av färdtjänst och sedan är det 4-5 anställda som åker bil varje dag 7 dagar i veckan + boende som skjutsas fram och tillbaka till olika aktiviteter. Kan dom ha en förhöjd avgift för sin verksamhet eller lever dom på att det är allmän väg tro. Frågan är, om dom kör på allmän väg, kan man inte hävda att dom skall beta för extra slitage precis som oss isåfall och hur skulle man isåfäll lyckas räkna ut det? Inte för att jag bryr mej om dom åker men hade varit roligt att fråga ordförande hur dom tänker där ifall man visste att dom använder vägen som allmän utan avgifter.
Jag tror inte det är en strategi att ändra anläggningen värde. Det är nog som i de flesta vägföreningar att man har varit dålig på att ta in pengar med resultatet att det har varit knapert med dåligt vägunderhåll. Nu med internet och all information tillgänglig (Inte minst REV och Lantmäteriets hemsidor har bidragit här) har man börjat fatta att man ska göra det.SlamFreddan skrev:
Kan det vara så att detta är ett försök att öka vägens värde inför att plocka in medlemmar? Det är 2nya hus, 3 totalt med vårat bara i år (1 färdigställt, 1 påbörjat, 1 precis fått bygglov). Dom andra 2 är dom ni ser på filmen till vänster, vårat är till höger.
Sedan undrar jag, det ligger ett flerfamiljshus bredvid, där bor långtidsboende med olika svårigheter. Minst en av dom åker färdtjänst varje dag. Vem betalar för slitage av färdtjänst och sedan är det 4-5 anställda som åker bil varje dag 7 dagar i veckan + boende som skjutsas fram och tillbaka till olika aktiviteter. Kan dom ha en förhöjd avgift för sin verksamhet eller lever dom på att det är allmän väg tro. Frågan är, om dom kör på allmän väg, kan man inte hävda att dom skall beta för extra slitage precis som oss isåfall och hur skulle man isåfäll lyckas räkna ut det? Inte för att jag bryr mej om dom åker men hade varit roligt att fråga ordförande hur dom tänker där ifall man visste att dom använder vägen som allmän utan avgifter.
Fastigheten med boenden på borde vara medlem med ett högre andelstal i samfälligheten. Det samma gäller eventuella fastigheter med företag där man nyttjar vägen mer än typiskt enfamiljsboende.
Ja det var min nästa fråga, industrin bredvid har minst 10 anställda och bör ha tunga transporter in/ut eftersom dom arbetar med stål. Har jag rätt att begära få veta deras andelstal och hur deras ersättningar till förreningen ser ut? Hade ju varit intressant.Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det är en strategi att ändra anläggningen värde. Det är nog som i de flesta vägföreningar att man har varit dålig på att ta in pengar med resultatet att det har varit knapert med dåligt vägunderhåll. Nu med internet och all information tillgänglig (Inte minst REV och Lantmäteriets hemsidor har bidragit här) har man börjat fatta att man ska göra det.
Fastigheten med boenden på borde vara medlem med ett högre andelstal i samfälligheten. Det samma gäller eventuella fastigheter med företag där man nyttjar vägen mer än typiskt enfamiljsboende.
Jag tänker som flerfamiljshuset, dom betalar säkert ökad ersättning baserat på antal som bor där (förutsatt att dom är medlemmar?), detta innefattar ju inte tex färdtjänsten varje dag. Huset ägs inte av dom som verkar där utan hyrs ut i sin helhet till verksamhetet vilket får mej tro att det inte har räknats med x antal extra bilar om dagen verksamheten medfört.
Lista ut vad samfälligheten heter och ta kontakt med Lantmäteriet och begär ut alla handlingar angående den. Då får du veta vem som är medlem, hur andelstalen ser ut, stadgar o s v. Lantmäteriet har samfälligheten registrerad som en gemensamhetsanläggning, GA eller samfällighet, S.SlamFreddan skrev:
Nu när jag tänkte efter så har jag kvar sms från grannen när jag först fråga om det fanns någon samfällighet.. hon skrev ju namnet där, ska ringa det första jag gör imorgon till Lantmäteriet och begära ut vad som finns !!
Inte enligt grannen sms, då heter den vadets samfällighet? :O
Hur är färdtjänsten extra bilar jämfört med om det varit vanliga familjer med färd till jobb, skola och aktiviteter?SlamFreddan skrev:
Jag tänker som flerfamiljshuset, dom betalar säkert ökad ersättning baserat på antal som bor där (förutsatt att dom är medlemmar?), detta innefattar ju inte tex färdtjänsten varje dag. Huset ägs inte av dom som verkar där utan hyrs ut i sin helhet till verksamhetet vilket får mej tro att det inte har räknats med x antal extra bilar om dagen verksamheten medfört.
För flerfamiljshus så är Lantmäteriets schablon att räkna att 60% av permanentbostads andel för varje lägenhet.Anna_H skrev:
Sen kan man lägga till ytterligare andelar för verksamhetens övriga biltrafik. D v s man får räkna på transportvolymerna från verksamheten och uppskatta andelstalet utifrån detta.
Här finns Lantmäteriets rekommendationer i frågan:
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/samfalligheter/tonkm.pdf