P Picea skrev:
Vad är det för målning? Ingår det inte i totalentr.? 25’ känns isf väldigt lite om jag chansar att det är ett trähus 150m2, spackling målning invändigt och målning utvändigt.
Nu känner jag mig lite dum för den siffran har jag fått från byggfirman. Jag har bara antagit att det är slutmålning av fasad på plats (allt invändigt ska ingå i totalentreprenaden samt grundbehandling utvändigt från fabrik).

L landet_nästa skrev:
Nu känner jag mig lite dum för den siffran har jag fått från byggfirman. Jag har bara antagit att det är slutmålning av fasad på plats (allt invändigt ska ingå i totalentreprenaden samt grundbehandling utvändigt från fabrik).
Jag har inte koll här om vad som ingår i totalentreprenaden men är det meningen att du ska ordna målare för den utvändiga delen? Det verkar konstigt. 25’ räcker inte till färg, ställning/lift och timlön för en strykning. Det verkar billigt. Gärna två strykningar så kan du göra något roligare på semestern, rulla gräs eller nått :D

P Picea skrev:
Jag har inte koll här om vad som ingår i totalentreprenaden men är det meningen att du ska ordna målare för den utvändiga delen? Det verkar konstigt. 25’ räcker inte till färg, ställning/lift och timlön för en strykning. Det verkar billigt. Gärna två strykningar så kan du göra något roligare på semestern, rulla gräs eller nått :D
Nej tanken är att vi ska göra den målningen själva, så 25 är bara materialkostnad. Någonstans får vi kavla upp ärmarna och göra saker själva tänkte vi

Nu vet jag iofs. inte hur man normalt gör med omlastning och totalentreprenad. Men jag tycker det låter konstigt att det inte skulle ingå i totalentreprenad. Då har du där en post som anvarsmässigt ligger på dig.

Antag att lastbilen inte kommer fram i tid. Så att omlastning inte kan ske planerat. Då kan te skylla i princip allt som senare blir sent, eller går fel, på omlastningsförseningen som är ditt ansvar.

Det är ett nu känt tillägg, då borde det ingå i entreprenaden.

Vilken typ av hus bygger ni, storlek ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken typ av hus bygger ni, storlek ?
Enplanshus i trä på 140kvm. Budgeten är nu på ett av hustillverkarens "standardhus" - när jag skriver att vi kan gå ner i pris så alternativet att välja en av deras basmodeller men planen är fortfarande ungefär samma storlek och till 99% säkerhet fortfarande enplanshus då vi gärna vill ha det.

L landet_nästa skrev:
Efter många om och men har vi äntligen hittat en tomt vi vill ha och står lite på randen till ett beslut. Jag vill egentligen bara ha feedback från er som byggt om kalkylen är för positiv- ska erkännas att man får lite ont i magen när det är så mkt pengar...

Lite korta siffror - fått en preliminärvärdering av mäklare på 4 miljoner och baserat på det så godkänner banken framtida bolån (och kreditiv) på 3,6. Vi har även fått OK på 160kkr i blanco men det hoppas jag verkligen vi slipper. Vi kommer gå in med 1,1-1,3 miljoner själva (diffen ligger på vad vi får ut från lägenhetsförsäljningen - 1 miljon är någon form av worst-case där vi räknat långt under mäklarens värdering).

Budgeten ser ut såhär (huspriset är med totalentreprenad).

Tomt 695000 (inkl VA-anläggning)
Hus 2 925 985
Bygglov 45000
Ansluta el 30000
Ansluta fiber 32000
Målning 25000
Markarbete 300000
KA 25000
Färdigställa tomt 100000
Byggström 30000
Tillval 50000

Summa exkl pantbrev lagfart: 4257985

Pantbrev + lagfart: 78425
Kontantinsats: 600.000
Överskridande från värdering: 257985
Summa: 936410

Ger kvar kontant vid "worst-case" lägenhetsförsäljning: 73910

Vi har inte lagt så mkt på tillval utan prioriterat en husmodell som har mkt av det vi vill från början. Garage får vi nog vänta med om inte lägenheten går mer plus än vi tror.

Vi kommer även ta in en geotekniker för att dubbelkolla marken (på inrådan av markfirma - finns en minimal risk att vi behöver påla). Vår "utväg" är i så fall att ta en billigare husmodell om lägenheten säljs för lägre belopp än väntat.

Har vi missat någon stor kostnadspost? Törs vi köra? Ursäkta om inlägget är rörigt, men ungefär så det ser ut i mitt huvud just nu .
Undersök markförhållandena innan ni startar, är det lite sämre förutsättningar än man tror så drar det iväg i pris.
Ingår plattan i markarbetet?

Det kostar alltså 4.3 miljoner att bygga och ni får låna 3.6 miljoner.
Jag får det inte att gå ihop, säljer ni lägenheten så har ni ingenstans att bo innan huset är färdigt, säljer ni inte lägenheten så har ni inte råd att bygga huset.

M mattoys skrev:
Undersök markförhållandena innan ni startar, är det lite sämre förutsättningar än man tror så drar det iväg i pris.

Jag får det inte att gå ihop, säljer ni lägenheten så har ni ingenstans att bo innan huset är färdigt, säljer ni inte lägenheten så har ni inte råd att bygga huset.
Vi har stått i hyresrättskö under en längre tid parallellt, delvis för att kunna göra en sån här grej. Så vi tar en hyresrätt under tiden vi bygger istället för att få loss kapital. Visserligen något dyrare boende under tiden, men tycker det är värt det för att få loss pengarna och vara säker på vad vi har att röra oss med. Har även räknat in ränta på byggnadskreditiv som löpande kostnad under tiden och det håller.

Har redan haft en markfirma ute så priset där är hans preliminärtoffert + 75000 cirka som han tyckte vi skulle lägga på för att vara på säkra sidan (för att jag bad om det). Utöver det ska vi ta ut en geotekniker som får kolla på tomten, men det blir som jag tror jag skrev för att avgöra vilken husmodell vi kör (om det behövs pålning måste vi backa på befintlig).

M mattoys skrev:

...o just det, plattan ingår i totalentreprenaden

Hur går de, blev det något husbygge?

K KarolinaA skrev:
Hur går de, blev det något husbygge?
Planen är den fortfarande i alla fall, även om vi inte har fått bygglovet än . Börjat få in lite mer skarpa prisuppgifter nu och än så länge håller budgeten bra (men räknar med att det kommer komma en del bakslag på vägen )

• Gilla
KarolinaA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.