Har en skruv (se bild) som verkar vara det som iblamd tar emot när man stänger dörren.

Tänkte byta den innan dörren fastnar eller annat dumt, men eftersom den är mindre och ser annorlunda ut än de andra så funderar jag på om den kan hålla något av den interna mekanismen, och därför inte ska dras ut där det sitter?

Vill ju inte att allting ska rasa ihop på ett okontrollerat sätt...

• Närbild av en dörrkarm med en skruv som sticker ut från dörrlåsets inbyggda mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruven bör fixera elslutblecket mot stolpen men då elslutblecket är riktigt gammalt så har jag det inte färskt i minnet.
Kontrollera om skruven är lika de andra skruvarna med samma gänga och längd ibland kan skruvskallen ta lite stryk vilket gör att det kan se ut som om det inte är lika de andra trots att det är rätt skruv.
Tycker det ser ut som om dörrbladet hänger då regelkolven ligger väldigt lågt i elslutblecket på gränsen till att det kan bli problem.
Ser ut som om förreglingskolven skulle kunna fastna innanför skruven och då fungerar inte elektrisk öppning.
Det är meningen att det ska sitta fast med en skruv där om elslutblecket inte sitter bra fixerat mot stolpen kan det uppstå problem, det bästa är att skruva in skruven om det går och det är rätt skruv.

Redigerat:
  • Haha
AG A
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Skruven bör fixera elslutblecket mot stolpen men då elslutblecket är riktigt gammalt så har jag det inte färskt i minnet.
Kontrollera om skruven är lika de andra skruvarna med samma gänga och längd ibland kan skruvskallen ta lite stryk vilket gör att det kan se ut som om det inte är lika de andra trots att det är rätt skruv.
Tycker det ser ut som om dörrbladet hänger då regelkolven ligger väldigt lågt i elslutblecket på gränsen till att det kan bli problem.
Ser ut som om förreglingskolven skulle kunna fastna innanför skruven och då fungerar inte elektrisk öppning.
Det är meningen att det ska sitta fast med en skruv där om elslutblecket inte sitter bra fixerat mot stolpen kan det uppstå problem, det bästa är att skruva in skruven om det går och det är rätt skruv.
Oj, det var mycket att tänka på... tack för det!

Om ja ska ta steg ett, vågar jag dra ut skruven om den inte går att få in?

Alltså, om den fixerar elsmutsblecket mot stolpen, innebär det att nånting kan rasa internt i låset? Så att det då skulle vara bättre att först demontera det på ett kontrollerat sätt?

F Family5 skrev:
Oj, det var mycket att tänka på... tack för det!

Om ja ska ta steg ett, vågar jag dra ut skruven om den inte går att få in?

Alltså, om den fixerar elsmutsblecket mot stolpen, innebär det att nånting kan rasa internt i låset? Så att det då skulle vara bättre att först demontera det på ett kontrollerat sätt?
Jag provade, det gick att ta ut den utan att det blev ännu värre 🤪

F Family5 skrev:
Jag provade, det gick att ta ut den utan att det blev ännu värre 🤪
Fungerade även den hydrauliska fjärrstängningen efter att skruven lossats?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.