Ska ugnen bara ställas in? Inte skruvas fast? Har kollat igenom instruktionsboken men de står inget om hur den ska monteras. Är en Husqvarna inbyggnadsugn.
På micron finns de iaf skruvhål i över-, och underkant att skruva fast den i högskåpet.

Tack på förhand!

Om man öppnar luckan brukar det vara hål för någon skruv på vardera sida.

Har bara läst installationsanvisningarna för Siemens ugnar och där är det precis som nimhed säger, den skruv på varje sida under luckan.

Vår Boschugn har 2 små skruvhål på var sida som syns när luckan öppnas.

Ja så enkelt var de :) Öppnade luckan och där fanns 2 hål, tack för hjälpen!

Ska den inte fixeras på något sätt i underkant? Min ugn behöver tryckas dit för ströuttaget hamnade lite olyckligt på baksidan så det är lite i vägen. Jag tror att det följde några bleck och tre st plastbitar med ugnen. Någon som vet hur dessa ska användas? (Med viss reservation mot att de här grejerna följde med micron)

Kolla så att du har ordentligt luftspalt bakom. (200cm2 ?) Jag missade det när vi satte vårt kök. Satte hel rygg på skåpet. Fick göra om / göra rätt... :P

Lånar denna tråd lite....
Jag har köpt en Gorenje inbyggnadsugn BCM547S12X och tänkte montera den idag.
Hittar inga monteringsanvisningar, är det något särskilt att tänka på?

Ikea säljer någonting som de kallar för konsoll till ugn...
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-konsoll-foer-ugn-foerzinkad-10301960/
Måste man ha en sådan eller är det bara vissa modeller som kräver den?

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Jo, den funkar fint - osäkerheten var just om man behövde den där plåten som Ikea har eller ej :)

Du måste ju ha något som ugnen ligger på oavsett, någon form av hyllplan. Det positiva med konsoll-planet som du länkar till är att det går att justera steglöst vilket ju ett vanligt hyllplan inte går. Det går heller inte hela vägen in i bakkant så du får ventilation till ugnen. Har du ett Ikea-kök så kör med konsollen, tror det blir svårt att få exakt rätt höjd med ett vanligt hyllplan.

Utöver ett vanligt hyllplan finns även vad Ikea kallar fast hyllplan som har ventilation i bakkant. Det fasta har rejälare infästning med så det kanske tål mer vikt men du är fortfarande låst till de färdiga hyllhålen.

Aha, jag har HTH kök. Men tål att tänkas på. Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.