Tomture61
Om man kan hitta ved för en billig penning och har rätt vedutrustning hemma redan , så är ju valet lätt , vedkamin .
Har man noll koll på billiga / bra vedleverantörer och inte ens en huggkubbe / klyvyxa , kör pellets .
Men troligtvis det dyraste sättet att elda med bio bränslen (pellets)
O inte lär det bli billigare om regeringen bestämmer sig för att haverera Sveriges energiförsörjning (vindkraft)

Redigerat:
  • Gilla
SvedisM och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men troligtvis det dyraste sättet att elda med fossila bränslen .
Fossila?

A
Pellets = trä = fossilt bränsle
trä är inte fossilt bränsle..
trä är förnybart..

Tomture61
Maskintok skrev:
trä är inte fossilt bränsle..
trä är förnybart..
Ska nog vara biobränsle :rofl:

• Haha
1
  • Laddar…
Om man kan hitta ved för en billig penning och har rätt vedutrustning hemma redan , så är ju valet lätt , vedkamin .
Har man noll koll på billiga / bra vedleverantörer och inte ens en huggkubbe / klyvyxa , kör pellets .
Men troligtvis det dyraste sättet att elda med bio bränslen (pellets)
O inte lär det bli billigare om regeringen bestämmer sig för att haverera Sveriges energiförsörjning (vindkraft)
Har hittat ett bra val nu (tror jag). En Aduro Hybridkamin som man kan elda både pellets och ved i. Tänkte elda ved i den när jag är hemma och sen får den gå på pellets under natten och när jag är på jobbet. Det känns som att jag får det bästa av två världar, kan värma huset trots strömavbrott och möjlighet att reglera effekten med pellets så att det slipper bli bastuvarmt vissa varma dagar/årstider.

Hur är effekten när den går på pellets? Drar den samma volym pellets som en konventionell pelletskamin?

Verkar väldigt intressant. Hoppas vi får en utvärdering när den kommit på plats!

Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
E Einh skrev:
Har hittat ett bra val nu (tror jag). En Aduro Hybridkamin som man kan elda både pellets och ved i. Tänkte elda ved i den när jag är hemma och sen får den gå på pellets under natten och när jag är på jobbet. Det känns som att jag får det bästa av två världar, kan värma huset trots strömavbrott och möjlighet att reglera effekten med pellets så att det slipper bli bastuvarmt vissa varma dagar/årstider.
Det är väl en plåtkamin, är bekvämligheten med pellets mer värt än den långa livslängden hos en gjutjärnskamin?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl en plåtkamin, är bekvämligheten med pellets mer värt än den långa livslängden hos en gjutjärnskamin?
Bekvämligheten ett stort plus!

• Gilla
Ölmagen och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hur är effekten när den går på pellets? Drar den samma volym pellets som en konventionell pelletskamin?

Verkar väldigt intressant. Hoppas vi får en utvärdering när den kommit på plats!
Jo, den drar samma mängd som en vanlig pelletskamin. Effekten är mellan 2-7kW med pellets och 3-9kW med ved. Nackdelen är att den har ett ganska litet pelletsförråd (13kg) så på högsta effekt räcker bara förrådet ca 8h.

F fribygg skrev:
Skulle inte klassa pellets som bekvämt, kommer ju vara en hel del hantering med det. Det allra bekvämaste vore ju att ha det som det är nu och fortsätta med direktverkande el som uppvärmning.

Har plåtkaminer så pass sämre livslängd än gjutjärnskaminer?

galento
E Einh skrev:
Skulle inte klassa pellets som bekvämt, kommer ju vara en hel del hantering med det. Det allra bekvämaste vore ju att ha det som det är nu och fortsätta med direktverkande el som uppvärmning.

Har plåtkaminer så pass sämre livslängd än gjutjärnskaminer?
Varken ved eller pellets kan väl klassas som bekvämt och det mest obekväma av allt är väl
att behöva elda mitt i sommaren för att få varmvatten. Vi eldar i en spis liknande den
på bilden. Lägger i ved innan vi lägger oss och har gjort så i många år med tegelskorsten.
Har brandvarnare i närheten och sotarna har inte sagt nåt vid besiktningarna av skorstenen heller.

anEKyEUluQKgz_JFSITktJo8HBAjCG4agVGQJc0dcfUVPt-oezHWiZRBnh3sXuYqCLRnJkP7cMg2P7DaUnfFLQ=l80-w770-h800-nu

• Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet hur ett försäkringsbolag skulle ställa sig till en eventuell eldsvåda där det framkommit att man har eldat i en kamin när man inte har varit närvarande i huset? Anses pelletskaminer säkrare i det avseendet?

Om installationen är ordentligt utförd och besiktad/provtryckt av sotaren och sotas/brandskyddskontrolleras enl gällande normer kan försäkringsbolaget knappast ha nått att invända.

Nå, vilket val gjorde nu @Einh ?

yonna yonna skrev:
Nå, vilket val gjorde nu @Einh ?
Nä det blev inte denna kamin. Valet föll istället på en hybridkamin som heter Aduro H5. Den kan man elda både med ved och pellets.

Jag använder den främst som en vanlig vedkamin. På morgonen askar jag ur den och laddar med ved och sedan åker jag på jobbet. Sen när jag åker hem från jobbet så startar jag den med en app i telefonen. Den tänder då med hjälp av pellets. När jag har kommit hem så har veden tagit eld och det känner kaminen av och slutar mata pellets. Under kvällen eldar jag med ved som vanligt. När jag sedan går och lägger mig och veden brinner ut så får den återgå till att elda med pellets under natten och slutar lagom till jag går upp på morgonen och kan aska ur den igen.

Jag är nöjd med kaminen, den fungerar och presterar som jag har tänkt. Det jag är mindre nöjd med är pelletsleveransen. Där jag bor (långt upp i norr) har man denna säsong slutat att leverera den pellets som krävs till denna kamin (6 mm) så nu går det inte längre att nyttja kaminen såsom jag hade planerat.

Hade jag vetat för 2 år sen när jag köpte denna kamin att pelletsleveranserna helt skulle upphöra hos mig så hade jag valt en annan kamin. Men men, det är alltid lätt att vara efterklok.

• Gilla
Härkk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.