139 391 läst ·
780 svar
139k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Kan bara hålla med föregående talare. Varför klanka ner på lb-hus säga att de håller på med "fuligheter" när dom egentligen gör sitt bästa för att rädda företaget och för att alla befintliga kunder ska få det så bra som möjligt. Visst kan man ha åsikter om hur de sköter diverse saker som ex kommunikation, MEN jag som precis slutfört byggande av vårt hus är väldigt nöjda med LB-hus som helhet och hoppas verkligen de löser sig för dem. Inte bara för vår egen skull! Hoppas verkligen det går vägen för dem, det är trotts allt ett av sveriges störta och ledande husföretag!
Ni gör ju misstaget att förutsätta att LB låter kunden välja om denne vill godta kontraktsändringar? Vad händer om LB tvingar kunden? Då blir ju kunden tvungen att skaffa juridisk hjälp för att skydda sina intressen. Det kan bli mycket kostsamt för den enskilde. Då är det i det fallet bättre att driva det i grupp.
Ni verkar också tycka att om LB vill häva kontrakt så är det helt okej att kunden får stå med kostnaderna, exempelvis bygglov/ underlag för bygglov, utsättning, och då vidare. I vårt fall innebär det 60KKr som är åt skogen i det fallet.
Däremot både tror jag (och hoppas!) att LB-hus sköter sina åtagande. Man måste dock utvärdera alla möjliga scenario i en sådan här situation.
LBs personal (de vi har kontakt med) har varit kanon! Både säljare och byggledare hör av sig varje vecka, även då de egentligen inte haft någon ny info att komma med. Stor eloge till dessa.
Jag hoppas med detta ha förklarat mig och framgent slipper påhopp från självutnämnda(?) moderatorer.
Vänligen
//P
Ni verkar också tycka att om LB vill häva kontrakt så är det helt okej att kunden får stå med kostnaderna, exempelvis bygglov/ underlag för bygglov, utsättning, och då vidare. I vårt fall innebär det 60KKr som är åt skogen i det fallet.
Däremot både tror jag (och hoppas!) att LB-hus sköter sina åtagande. Man måste dock utvärdera alla möjliga scenario i en sådan här situation.
LBs personal (de vi har kontakt med) har varit kanon! Både säljare och byggledare hör av sig varje vecka, även då de egentligen inte haft någon ny info att komma med. Stor eloge till dessa.
Jag hoppas med detta ha förklarat mig och framgent slipper påhopp från självutnämnda(?) moderatorer.
Vänligen
//P
Kan någon ge mig ett råd! Har tecknat ett s.k entreprenadkontrakt med LB-Hus.
Ska vi våga gå vidare? Vi har ju inte haft några kostnader och inte förbundet oss annat än till att vi vill ha ett LB-Hus om jag förstår rätt.Vad ska man tro om framtiden.Vi vill ha Totalentreprenad
Ska vi våga gå vidare? Vi har ju inte haft några kostnader och inte förbundet oss annat än till att vi vill ha ett LB-Hus om jag förstår rätt.Vad ska man tro om framtiden.Vi vill ha Totalentreprenad
Häv kontraktet och välj en annan husleverantör som har stabil ekonomi.gnidnal skrev:
Avakta den 17:e så kan du kontakta din säljare.
Det skadar inte att höra vad dom har att säga om nuvarande kontrakt.
Vi vet ju inte vad dom har gjort för ändringar i företaget och hur ekonomin kommer att se ut om dom kör vidare.
Jag och min sambo gör detta i alla fall.
Redigerat:
Har ni inte betalat något än ska ni definitivt vänta lite nu. Nu på fredag går ev LBhus i kk, och då bör ni kunna gå fria från kontraktet, men det bestämmer en kommande konkursförvaltare ifall det nu går till kk.gnidnal skrev:
Men om det nu inte går så illa så blir det lite att fundera över för er.
Och om ni redan tecknat ett kontrakt lite juridik kring det hela.
Välkommen till forumet.
Ditt inlägg här, ger inte mycket i sak, för det är väl så alla förväntar sig ett hus bygge, att det faller ut till glädje, för dem som satsar en hel del lånade pengar på ett nytt hus, ....eller...tycker Du inte det själv.mizzk skrev:Kan bara hålla med föregående talare. Varför klanka ner på lb-hus säga att de håller på med "fuligheter" när dom egentligen gör sitt bästa för att rädda företaget och för att alla befintliga kunder ska få det så bra som möjligt. Visst kan man ha åsikter om hur de sköter diverse saker som ex kommunikation, MEN jag som precis slutfört byggande av vårt hus är väldigt nöjda med LB-hus som helhet och hoppas verkligen de löser sig för dem. Inte bara för vår egen skull! Hoppas verkligen det går vägen för dem, det är trotts allt ett av sveriges störta och ledande husföretag!
Däremot tror jag det finns en annan grupp med, förutom byggherrarna här, och det är alla de företag som har fordringar mot LB-HUS, som blivit lurade att leverera material till byggen, som lb inte hade täckning för. Nu förväntar sig alla att dessa företag/underleve-
rantörer släpper på sina krav, och därmed gör en brakförlust.
LB-HUS ledning, borde veta bättre, långt tidigare, med den erfarenhet man har av husbyggen, och med flera konkurser bakom sig
Absolut ska rätt vara rätt, men man ska itne kasta skit innan man vet vad som händer.. Dumt tro de värsta bara för att de begär en rekonstruktion. Man vet inte om de går i kk eller inte. Vad som händer de händer.. Och alla lbhus kunder blir drabbade på ett eller annat sätt om de skulle gå i kk. Anser vissa kastat skit och sagt saker helt i onödan. Man bör inte börja med "drastiska" åtgärder förrän vi vet vad som händer..
Funderat över vem du ska vända dig till framöver när det dyker upp några grejer som ska gå på garanti om de konkat?mizzk skrev:Absolut ska rätt vara rätt, men man ska itne kasta skit innan man vet vad som händer.. Dumt tro de värsta bara för att de begär en rekonstruktion. Man vet inte om de går i kk eller inte. Vad som händer de händer.. Och alla lbhus kunder blir drabbade på ett eller annat sätt om de skulle gå i kk. Anser vissa kastat skit och sagt saker helt i onödan. Man bör inte börja med "drastiska" åtgärder förrän vi vet vad som händer..
Fattar inte hur svårt det ska behöva vara att fatta att konkurs är allvarliga grejer. Dra er ur om ni kan ffs!
Köpte en hustidning härom dagen. Sista sidan helsidesannons för LB-hus. Litet underligt ändå.
Ja man kan tycka det är underligt att det skulle gå så här långt. Det finns ju omständigheter o fakta vi inte känner till. Men varningsklockorna måste ju ha ringt bra ,länge, med de röda siffror de haft en tid.
Ja man kan tycka det är underligt att det skulle gå så här långt. Det finns ju omständigheter o fakta vi inte känner till. Men varningsklockorna måste ju ha ringt bra ,länge, med de röda siffror de haft en tid.
Kan ju va så att LB-hus köpte annonsplats i den tidningen för några månader. Och bara för att dom är rekonstruktion kan dom ju inte lägga sig ner och vänta på att bli stampade. Överlever dom rekonstruktionen så måste dom fortsätta bygga hus.Evi skrev:Köpte en hustidning härom dagen. Sista sidan helsidesannons för LB-hus. Litet underligt ändå.
Låt oss glädjas över att räntorna förmodligen sänks idag. Imorgon gäller det, då får vi svar på den fråga många går och väntar på.
Självklart är man orolig de ska gå i konkurs och hoppas verkligen inte de gör det! För både egen och alla andra som är mitt uppe i byggprocessen! Men tycker forfarande man itne ska dra drastiska slutsatser och hota med advokater och dyligt förrän man vet vad som händer. Man får helt enkelt ta det då..timmelstad skrev:
Nu sänktes iaf reporäntan återstår och ser vad bankerna gör..
1. Om man inte har något mer åtagande mot LB-Hus än att man skrivit ett avtal, så bör man i rådande situation göra allt i sin makt att häva det och söka sig till en annan leverantör. En rekonstruktion eller annat undvikande av konkurs är inte på något sätt en garanti för att företaget överlever. Det är inte att dra drastiska slutsatser, det är att inse faktum! Med den inställningen förstår jag verkligen hur det går till när folk hamnar i diverse fuskbyggarprogram och har blivit blåsta eller gått på pumpen av någon anledning. :|mizzk skrev:Självklart är man orolig de ska gå i konkurs och hoppas verkligen inte de gör det! För både egen och alla andra som är mitt uppe i byggprocessen! Men tycker forfarande man itne ska dra drastiska slutsatser och hota med advokater och dyligt förrän man vet vad som händer. Man får helt enkelt ta det då..
Nu sänktes iaf reporäntan återstår och ser vad bankerna gör..
2. På vilket sätt menar du att sänkningen av reporäntan har något att göra med LB-Hus ekonomiska bekymmer?