139 391 läst ·
780 svar
139k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Även jag och min sambo tillhör nr 5 och har fått valet att häva avtalet efter den 17:e feb om vi vill.
Jag tycker att det känns som om LB-Hus har get upp då dom bara släpper bindande kontrakt sådär
Om man vill bygga upp företaget igen känns det väl viktigt att behålla kontrakten som finns eller?
Vi inväntar den 17:e och får se vad som händer men vi får väl kolla lite på eksjöhus vi med....
Ändra kontrakt, och skapa delad entreprenad kan LB glömma om dom nu ens kommer försöka... Det är ju ett så flagrant kontraktsbrott att det inte känns så troligt. Vill dom bryta kontrakt så blir det naturligtvis skadeståndsanspråk från oss kunder. Vi är många som investerat mycket pengar och tid på detta redan.
Blir det kk så lär era skadeståndsanspråk väga ganska lätt, tyvärr .... :SPatsch skrev:Ändra kontrakt, och skapa delad entreprenad kan LB glömma om dom nu ens kommer försöka... Det är ju ett så flagrant kontraktsbrott att det inte känns så troligt. Vill dom bryta kontrakt så blir det naturligtvis skadeståndsanspråk från oss kunder. Vi är många som investerat mycket pengar och tid på detta redan.
Hej, Tack för svaren.
Patsch: Du skriver "Ändra kontrakt, och skapa delad entreprenad kan LB glömma om dom nu ens kommer försöka" -För oss är detta en realitet. Detta ÄR vad de försöker göra.
Jag misstänker eventuellt att vi är lite missgynnade av att i vårt fall har LB hus inte sina egna snickare, utan LB-hus har köpt byggentreprenaden externt.
Vad säger ni andra?:
-Är det någon mer än mig som fått information om att kontraktet ska övergå från Total entreprenad till delad entreprenad?
-Och i sådant fall vad tycker ni om det?
mvh/hahe
Patsch: Du skriver "Ändra kontrakt, och skapa delad entreprenad kan LB glömma om dom nu ens kommer försöka" -För oss är detta en realitet. Detta ÄR vad de försöker göra.
Jag misstänker eventuellt att vi är lite missgynnade av att i vårt fall har LB hus inte sina egna snickare, utan LB-hus har köpt byggentreprenaden externt.
Vad säger ni andra?:
-Är det någon mer än mig som fått information om att kontraktet ska övergå från Total entreprenad till delad entreprenad?
mvh/hahe
Det är en annan sak. Går LB i KK så gör dom det. Men så länge dom inte gjort det så gäller ingångna kontrakt ömsesidigt.Mikael_L skrev:
Du har ju givetvis ingen skyldighet att ändra ingånget kontrakt. Har ni skrivit kontrakt omfattande totalentreprenad så gäller ju det. Skulle LB komma i efterhand och ändra kontraktet så är det bara att stå på sig. Vill LB hus i det läget istället häva kontraktet, ja då ska dom ju inte komma undan gratis -du har ju troligtvis betalt en massa kostnader redan, kommunala avgifter, ritningar etc.hahe skrev:Hej, Tack för svaren.
Vad säger ni andra?:
mvh/hahe
Det känns som det börjar bli dags att fundera på en grupptalan i alla fall.
Patsch skrev:Det är en annan sak. Går LB i KK så gör dom det. Men så länge dom inte gjort det så gäller ingångna kontrakt ömsesidigt.
Du har ju givetvis ingen skyldighet att ändra ingånget kontrakt. Har ni skrivit kontrakt omfattande totalentreprenad så gäller ju det. Skulle LB komma i efterhand och ändra kontraktet så är det bara att stå på sig. Vill LB hus i det läget istället häva kontraktet, ja då ska dom ju inte komma undan gratis -du har ju troligtvis betalt en massa kostnader redan, kommunala avgifter, ritningar etc.
Det känns som det börjar bli dags att fundera på en grupptalan i alla fall.
Jag tror att som enskild kund har man inte så mkt att säga till om men om man går ihop och för en grupptalan finns det större chans.Detta gäller både LB och GAR-BO, dom måste veta att dom har ögonen på sig.
Om LB klarar sig har man en extremt arbete att skapa förtroende för varumärket, det gäller att inte tappa affärer för då är man i samma sits igenom om sex månader.
Ja, om de klarar sig, om man tänker framåt..LB-hus styrka, som jag upplever det, har ju varit totalentreprenaden, helheten, egna snickare, en ibland för dem karakteristisk husdesign, energitänket, som de var tidiga och tydliga med, P-märkning o.s.v. Det är nog, som de säger, så att den här krisen nu beror på finanskris, bolånetak o.s.v. Men jag undrar om det där tappet av kompetens och arkitekt till C4- hus ändå inte också varit ett hugg som gav blödning. När det hände började problemet att de stod utan sina egna snickare, bygg-gubbar, fick ta in andra. Nyckelpersoner som tog med sig mångårig kompetens och känningar inom hus o markvärlden..C4-hus bygger ju husområden på samma områden som LB-hus varit etablerat på.Allt det där var otroligt synd. Nu har ju LB-hus försökt bredda sitt husspektrum bl.a Jag hoppas de kommer på banan igen.
Jag och sambon tillhör grupp 2.
Men inga nya arbeten har påbörjats i vårat hus ännu.
Vi har trappa, panna, kakel o klinker samt lite VVS i kök/toaletter/tvättstuga + att elen ska kopplas på ute vid gatan.
Byggledaren vet inget i detta nu, men sa att han ska titta inom huset i morgon.
Kan antas att han gör en lista på vad som fattas i material för att kunna beställa detta.
Pannan ingick INTE i lyft A enligt vårat kontrakt utan avropas av entreprenören när det är dax.
Jag antar att detta skiljer sig beroende på hustypen som byggs.
/Homie
Vi har trappa, panna, kakel o klinker samt lite VVS i kök/toaletter/tvättstuga + att elen ska kopplas på ute vid gatan.
Kan antas att han gör en lista på vad som fattas i material för att kunna beställa detta.
Pannan ingick INTE i lyft A enligt vårat kontrakt utan avropas av entreprenören när det är dax.
/Homie
Står det i ert kontrakt i klartext? Bara nyfiken.momin skrev:
Annars är vi också i grupp 2.
Hoppas arbetena återupptas snart. Det här börjar bli sjukt frustrerande.
jag kollade i mina kontrakts handlingar,dock 10 år gamla. där står att panna ingår i 1,a leveransenmomin skrev:Jag och sambon tillhör grupp 2.
/Homie
Yes, det står i byggpärmen.theswede78 skrev:
Kom på att jag glömde ringa
Har du tid så kan jag slå en signal efter 17 i eftermiddag.
/momin
Redigerat:
Kontraktsbrott, menar du allvar?Patsch skrev:Ändra kontrakt, och skapa delad entreprenad kan LB glömma om dom nu ens kommer försöka... Det är ju ett så flagrant kontraktsbrott att det inte känns så troligt. Vill dom bryta kontrakt så blir det naturligtvis skadeståndsanspråk från oss kunder. Vi är många som investerat mycket pengar och tid på detta redan.
Om LB skulle komma och fråga er om ni vill göra på annat sätt än vad som först bestämdes så är det ju naturligtvis inget kontraktsbrott.
Det är en förfrågan som ni får tacka ja eller nej till, inte mer än så.
Grupptalan? Kom ner på jorden
Ingen har gjort något olagligt här, det här handlar om ett företag som så många andra ibland pga yttre omständigheter hamnar i en situation med begränsad likviditet.
De ska nog klura ut detta också, det är onödigt av dig att försöka vara hobby-jurist och skrämma upp andra LB-kunder.
Håller med föregående talare; Sevilla. Däremot tycker jag LB-hus kunde komminicera mer med sina kunder, kunder som befinner sig på olika ställen i processen. Från start till nära garantibesiktning. Det är tll gagn för LB-hus. Jag tror inte heller de försöker lura någon. Och då är det bra om man beskriver situationen och vad som gäller.