Byggahus.se
Hej

Jag har byggt ett dubbelgarage som snart ska putsas så håller som bäst på att förbereda med all rördragning för el. Om något år eller två är avsikten att installera solceller så tänkte om jag skulle förbereda även för det.

Första frågan är om det går att placera all kringutrustning till anläggningen på kallvinden (växelriktare, optimerare, övervakare etc)? Elcentralen i garaget kommer jag fälla in så önskar helst att inget sticker ut i rummet, därför tänkte jag om man kan placera det på vinden istället.

Jag har ett markmätarskåp vid uppfarten som idag matar huvudhuset med en 5g6mm kabel säkrat till 20A. Det finns i dagsläget inget indraget till garaget men jag ska gräva ned rör mellan markmätarskåpet och garaget så planen är som följer:

Från markmätarskåpet till garaget en 50mm slang med 5g6 till växelriktaren på garagets vind (växelriktaren ska väl vara först i kedjan). Sen en 5g6 från växelriktaren till elcentralen i garaget och sedan från den centralen vidare till huvudhusets central (via markmätarskåpet och skarvas på befintlig kabel som idag matar huset) så att garaget därmed matar huset.

Ifall den planen fungerar tänkte jag i dagsläget fälla in 2st 40mm slangar mellan garagets central och kallvinden och sen putsa väggen.

Fungerar den planen eller är det något jag inte tänkt på? (vilket är sannolikt :) )
Tack på förhand!
 
Hej ,Det där markmätarskåpet är det där elmätaren sitter ? Eller menar du skåpet som ej står på din tomt ?
 
Ja mätaren sitter i markmätarskåpet.

Vi flyttade in i ett nybyggt hus där vi valde till ett markmätarskåp istället för traditionellt fasadskåp
 
Ok, växelriktaren DC matas via kopplingsboxen på taket från solpanelerna men det skall sitta en DC brytare innan för bortkoppling av solpanelerna har för mig att den skall kunna manövreras utifrån av räddningspersonal i händelse av brand.

AC utgången på växelriktaren dras till mätarskåpet där också en AC brytare måste finnas för bortkoppling av anläggningen mot elnät. Antar att du vill sälja el också då byts elmätaren ut av nätägaren.

Mer än så behövs ej i en "on grid" lösning utan batteri lagring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.