Byggahus.se
Har en skånegård från 1913 och vill isolera och inreda kallvinden för att kunna använda den som ett gästrum. Vindens golv, dvs boningsdelens tak, är i nuläget täckt av lös gammal stenull, gamla filtar (och musbajs), något jag såklart vill bli av med. Vad jag kan se är det ett plankgolv under det, sedan har jag inte lyckats lista ut huruvida det är isolering eller bara luftspalt i bjälklaget, men gissar (hoppas) på någon form av isolering?

Hur ska man tänka kring isolering av innertaket, alltså vindens "golv"? Huset är i nuläget ett fritidshus, så gästrummet på loftet kommer att vara oanvänt nästan hela tiden, dock har vi luftvärmepump och underhållsvärme på under vintrarna. När vi väl tilläggsisolerar yttertaket och tar bort stenullen kommer ju, antar jag, boningsdelen bli lite kallare vintertid (alternativt värmekostaden gå upp). Men om vi isolerar golvet kommer ju vinden få mindre värme och bli kallare. Hur kommer temperaturen på vinden påverka fukt, kondens etc och vad är bäst?

För min del hade det gärna få vara rätt kallt där uppe fram till att det ska användas, så drar man igång ett par element under tiden någon bor där, men såklart husets bästa går först.
 
Mats-S
På mitt sommarställe har jag liknande förhållande. Vindstaket är isolerat, och bjälklaget mellan våningarna även det isolerat. Funkar bra, går supersnabbt att värma upp övervåningen om några gäster kommer på besök. Och när ingen är där så är det ouppvärmt dvs ingen extra kostnad för värme då.
K klinus skrev:
Hur kommer temperaturen på vinden påverka fukt, kondens etc och vad är bäst?
Inga problem med fukt/kondens på vindsvåningen så länge du har ventilation och INGEN PLAST någonstans. Kör med förhydringspapp som kan andas åt bägge hållen, plast funkar inte om du ömsom värmer och ömsom har det kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.