Byggahus.se
Jag har en vindslucka med en smal stege. Men skulle vilja offra en garderob och bygga en permanent trappa upp till kallvinden Istället. För jag använder vinden som förråd och det är svårt att vingla på en smal stege och samtidigt bära saker upp och ner.Men frågan är om det då finns risk för att vinden kommer mögla? Då varmluft från huset kommer stiga upp till den kalla oisolerade vinden. Och hur kan jag i så fall undvika att luften stiger upp till vinden? Isolera vinden är inget alternativ. Mvh Maria
 
  • Öppen garderob med hyllor, skor, kläder, dörr med spegel, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen garderob med kläder på galgar och hyllor, neutralt färgschema, hemmamiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med tre spotlights, vit taklucka, mönstrad tapet, del av en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste då ordna med en tät lucka som tätar mot den nuvarande barriären mellan bostadsutrymme och kallvinden. Normalt en plastfilm ovanför innertaket.

Hur detta rent praktiskt ska göras beror ju helt på hur du bygger din trappa men det bör ju gå att lösa utan konstigheter. Det är dock viktigt att det blir tätt som du skriver. Annars får du mögel där uppe. Sen vill du ju ha bra isolering i den också så du inte slösar bort värmen nerifrån.

Men en lösning med en trappa och en lucka, liknande den du har, fast omvänt som man öppnar uppåt. Sen en ram som är tätad mot plastfilm i taket.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du måste då ordna med en tät lucka som tätar mot den nuvarande barriären mellan bostadsutrymme och kallvinden. Normalt en plastfilm ovanför innertaket.

Hur detta rent praktiskt ska göras beror ju helt på hur du bygger din trappa men det bör ju gå att lösa utan konstigheter. Det är dock viktigt att det blir tätt som du skriver. Annars får du mögel där uppe. Sen vill du ju ha bra isolering i den också så du inte slösar bort värmen nerifrån.

Men en lösning med en trappa och en lucka, liknande den du har, fast omvänt som man öppnar uppåt. Sen en ram som är tätad mot plastfilm i taket.
Det lät som ett alternativ. Tänker bara att det blir en enorm lucka men det är ett annat bekymmer😂 Men hur menar du med plastfilm och vart ska den sitta? Kan taket bli ostabilt av att göra en jättestor öppning i det tror du?
 
Har lika med lucka och det är lite trångt med att bära upp grejer. Tänk på att med en trappa så måste den gå ut en bit nere, för att inte bli för brant. Samt att den kommer att ta plats en bit ut nere. Mormor hade en trappa upp till kallvinden, det var en dörr nere och en dörr uppe och då var det fortfarande kallt på vinden. Så att försöka få till någon form av lucka med isolering på som öppnas uppåt kanske inte är så bra. Helt öppen trapp går inte, då värmen kommer att försvinna upp från bostaden och få kanske kondens på vinden.
 
J jonaserik skrev:
Har lika med lucka och det är lite trångt med att bära upp grejer. Tänk på att med en trappa så måste den gå ut en bit nere, för att inte bli för brant. Samt att den kommer att ta plats en bit ut nere. Mormor hade en trappa upp till kallvinden, det var en dörr nere och en dörr uppe och då var det fortfarande kallt på vinden. Så att försöka få till någon form av lucka med isolering på som öppnas uppåt kanske inte är så bra. Helt öppen trapp går inte, då värmen kommer att försvinna upp från bostaden och få kanske kondens på vinden.
Om jag bygger den som jag tänkt så ska den nog inte bli för brant. Det där med dörr lät ju kanon. Måste bara klura ut hur det ska gå till🤗 Tack för svar!
 
Sen att ta upp ett hål som blir så stort går att göra med s.k avväxlingar i takbjälklaget, men där får ni nog ta en riktig byggare/nickare som varit med för. Det måst göras på ett visst sätt för att hålla. Är det snedtak uppe där trappan ev kommer, så blir det en dörr som som går ut mot mitten på vinden. Kan utföras så att den kan öppnas 180 grader och blir då inte i vägen vid uppgång.
 
J jonaserik skrev:
Sen att ta upp ett hål som blir så stort går att göra med s.k avväxlingar i takbjälklaget, men där får ni nog ta en riktig byggare/nickare som varit med för. Det måst göras på ett visst sätt för att hålla. Är det snedtak uppe där trappan ev kommer, så blir det en dörr som som går ut mot mitten på vinden. Kan utföras så att den kan öppnas 180 grader och blir då inte i vägen vid uppgång.
Det låter mer avancerat än vad jag tänkte från början. Hade hoppats att jag hade kunnat ge mig på det där själv. Blir till att använda den lilla stegen ett tag till tror jag😂
 
Ja du ser vad som är. Hade en liiiten lucka som fälldes upp och en stege som drogs ner, bara skit, så fick såga upp ett större hål och växla av i bjälklaget för att få dit en som din nuvarande.
 
  • Gilla
Ockle123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.