Byggahus.se
Hej!

Efter mycket om och men tänker jag ställa frågan till er, är detta mögel eller ej?

Lång historia kort. Vi köpte hus byggt 1978 utan att ha sett vinden då det saknades vindslucka. Kattvindarna kunde vi besikta och eftersom de såg fina ut tänkte vi ”hur illa kan det vara”. Tillträde kom och vi installerade snart en lucka. Det såg rätt mörkt ut kan man säga.

Nåväl, flertal människor har varit uppe. Anticimex, div taknissar och hantverkare. Vissa säger att det är mögel, men vissa tror inte att det är mögel utan att trät eventuellt är målat/behandlat. Inga ”prover” har tagits så vi vet inte med säkerhet.

Det som talar för att det är mögel: svart som natten. Dessutom tror vi inte att tidigare ägare hade ventilation på.

Det som talar mot: torrt, luktar ingenting. Det vi tidigare slipat bort och tagit fram rent trä har ingen ny påväxt på snart 4 år. Dock har vi installerat ventilationssystem i huset om det har någon påverkan.

Nåväl, har ni några inputs på vad det kan vara och isåfall om vad vi ska göra med det? Takbyte närmar sig.

Tacksam för svar.
 
  • Mörkt loftutrymme med träbjälkar och panel under taknocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt så är träet friskt, det blir ingen ny påväxt när ni slipar bort det svarta, det luktar inte och ni får inga hälsoproblem från det. Då behöver ni väl inte göra någonting?

Det är omöjligt utifrån ett foto att avgöra om det är mögel eller inte, men jag tycker att det är lite underligt att takstolarna är så fina samtidigt som råsponten är helt svart. För mig indikerar det att råsponten behandlats med något innan den sattes dit. Om det hade varit så fuktigt där uppe att det blev så svart av mögel så borde väl takstolarna varit angripna också? Eller åtminstone lite svartare än de är idag.
 
  • Gilla
Grymlan och 1 till
  • Laddar…
svårt att tro att det är mögel när man ser ljusa skarver mellan brädorna,
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Tommty
aldrig att det där är mögel. Det är behandlat med något, olja, lasyr eller liknande.

- springorna är omålade/friska
- varje spont har olika nyanser av brunt/svart som följer hela längden.
- takstolarna är rena

varför någon valt att behandla dessa är dock en intressant fråga.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om jag förstår dig rätt så är träet friskt, det blir ingen ny påväxt när ni slipar bort det svarta, det luktar inte och ni får inga hälsoproblem från det. Då behöver ni väl inte göra någonting?

Det är omöjligt utifrån ett foto att avgöra om det är mögel eller inte, men jag tycker att det är lite underligt att takstolarna är så fina samtidigt som råsponten är helt svart. För mig indikerar det att råsponten behandlats med något innan den sattes dit. Om det hade varit så fuktigt där uppe att det blev så svart av mögel så borde väl takstolarna varit angripna också? Eller åtminstone lite svartare än de är idag.
Precis så. Nej det stämmer att vi inte behöver göra någonting. Men om det är mögel kanske man vill byta ut i samband med takbyte. Ja det är rätt skumt, takstolarna är hur fina som helst. Ska fixa lite fler bilder.
 
T tergo skrev:
svårt att tro att det är mögel när man ser ljusa skarver mellan brädorna,
Tack för din input!
 
Tommty Tommty skrev:
aldrig att det där är mögel. Det är behandlat med något, olja, lasyr eller liknande.

- springorna är omålade/friska
- varje spont har olika nyanser av brunt/svart som följer hela längden.
- takstolarna är rena

varför någon valt att behandla dessa är dock en intressant fråga.
Tack för ditt svar! Ja det har du rätt i, väldigt märkligt… dessutom att det inte fanns någon lucka upp på vinden. Kan man ha behandlat på grund av att man inte velat ha någon lucka kanske?
 
Några fler bilder. De ljusa partiet på råsponten är där vi slipat bort. Obs några ställen har uppenbart mögel (vit fläckar), min fråga avser allt det svarta.
 
  • Mörk, otydlig bild av trätakbjälkar inomhus, sämre ljus och fokus, möjlig isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag och spånskivor i mörkt, ogästat vindutrymme med synliga spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindsutrymme med träbjälkar, isolering och en PP-rör. Gamla byggnadsmaterial synliga, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk inomhusmiljö med en träbjälke, vita fragment på golvet, suddig och dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vind med träbjälkar, isolering i gult, något öppet utrymme, damm, orörd atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Grymlan Grymlan skrev:
Hej!

Efter mycket om och men tänker jag ställa frågan till er, är detta mögel eller ej?

Lång historia kort. Vi köpte hus byggt 1978 utan att ha sett vinden då det saknades vindslucka. Kattvindarna kunde vi besikta och eftersom de såg fina ut tänkte vi ”hur illa kan det vara”. Tillträde kom och vi installerade snart en lucka. Det såg rätt mörkt ut kan man säga.

Nåväl, flertal människor har varit uppe. Anticimex, div taknissar och hantverkare. Vissa säger att det är mögel, men vissa tror inte att det är mögel utan att trät eventuellt är målat/behandlat. Inga ”prover” har tagits så vi vet inte med säkerhet.

Det som talar för att det är mögel: svart som natten. Dessutom tror vi inte att tidigare ägare hade ventilation på.

Det som talar mot: torrt, luktar ingenting. Det vi tidigare slipat bort och tagit fram rent trä har ingen ny påväxt på snart 4 år. Dock har vi installerat ventilationssystem i huset om det har någon påverkan.

Nåväl, har ni några inputs på vad det kan vara och isåfall om vad vi ska göra med det? Takbyte närmar sig.

Tacksam för svar.
Det ser snarare ut som att man strykt på någon form av träskyddsmedel eller annan behandling. Detta var väldigt vanligt under 1940-1978. Många gånger innehöll vätskorna klorfenol, som i samband med fukt och mögel kan omvandlas till luktande kloranisol. Om det skulle vara mögel så hade det varit mer fläckvis och inte samma färg. Blånad som är ett annat mikrobiellt angrepp brukar inte bli heltäckande med samma jämna färg. Hade det varit så här pass kraftig påväxt av mögel så hade det även till viss del synts på takstolarna. Om det är träskyddsmedel, var väldigt noga med att hålla vinden torr, så att det inte blir ett luktproblem. Se också till att luft från vinden inte kan påverka inomhusmiljön.
 
  • Gilla
Grymlan och 1 till
  • Laddar…
Grymlan Grymlan skrev:
Några fler bilder. De ljusa partiet på råsponten är där vi slipat bort. Obs några ställen har uppenbart mögel (vit fläckar), min fråga avser allt det svarta.
På några av de kompletterande bilderna kan man absolut anta att det finns mögel. Både vitmögel och svartmögel. Den svarta färgen kommer från möglets pigmentämne, melanin.
 
  • Gilla
Grymlan
  • Laddar…
Tack alla för utförliga och lärorika svar! Kanske att vi struntar i råspontbyte i samband med takrenovering och lägger de pengarna på något kul istället 😃
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.